Eget aktiebolag - brutto/netto

Antag att jag bildar ett aktiebolag och jobbar som konsult. Min timtaxa är 1 500 kronor i timmen. Målsättningen är att få ut ca 35 000 netto i månaden.

Stämmer i så fall följande:

1. Tumregeln är väl att man behöver fakturera dubbelt mot det man får ut netto. I så fall behöver jag fakturera 47 timmar i månaden (47 x 1 500 = ca 70 000).

2. Bryter man sedan ner det blir bruttolönen ca 51 000 och arbetsgivaravgifterna ca 16 000 (dvs. ca 32% av bruttolönen). 51 000 + 16 000 blir 67 000.

3. Resterande 3 000 sätts av för kostnader för redovisning, försäkring osv. Jag vill inte hålla på med bokföring, alls. Inte heller någon pensionsavsättning, behövs inte. Detta belopp är ett antagande.

Har jag förstått principerna rätt?

1 gillning

Rimligast är nog att räkna 2.5x

Du har ju semester osv också.

Sen har du kanske resor? Utrustning som Telefon osv?

Du vill inte ha tjänstepension eller utdelning eller?

2,5x bruttolön budgeterar jag för, där ovan då ingår.

Verkar helt rimligt eftersom du skriver att pensionsavsättningar inte behövs utöver det som går in i Allmänpension

Om du tänkt ta 6 v semester så försvinner en del timmar där. Vill du ändå ha ut 35 papp ish så lägg på ca 12% (6 / 52 v) på timmarna för att täcka det dvs 52-53 timmar.

Å andra sidan är ju 47 h/m bara en 25-30% deltid så du kanske mäktar med att jobba in andra veckor för de veckorna du är ledig. Om det är flexibelt arbete.

Såklart vill du ta ut 200 papp om året i utdelning - eller ackumulera kapital i bolaget för framtida utdelningar - så får du gno på lite till :sweat_smile:

Japp det känns rätt. Jag farmar ut vår redovisning och med försäkring, bankkostnad och mindre inköp så ligger det inom 3 papp per månad

1 gillning