Ej 4% längre, nu 3,3% (USA)

Enligt Morningstars nya analys så kommer inte 4% regeln gälla framöver i USA. De tycker man ska anpassa sig till 3,3%.

Med tanke på hur högt USA aktier är viktade i globala index fonder så bör analysen även kunna gälla för Sverige (om man satsar hårt på globala index fonder dvs).

Artikel om analysen

Själv har jag alltid räknat med ca 3% för att ha marginal :slight_smile:

1 gillning

Även följande kan påverka:
”Andelen allmän pension av slutlön, den så kallade kompensationsgraden, blir lägre och lägre”, konstaterar Pensionsmyndighetens analyschef Ole Settergren.

“pensionen blir lägre”

Det var inga roliga nyheter att avsluta veckan med… :cry:

Även om en siffra är väldigt behändigt och pedagogiskt så har jag alltid varit lite skeptisk till den. Jag har ofta tänkt att det är mer hållbart att anpassa mängden man tar ut per år lite beroende på vad som är möjligt. Kräver klart att utgifterna anpassas utifrån hur ekonomin går, och kanske inte så kul för alla.

1 gillning

Självklart ska man se siffran som ett riktmärke och inte en sanning.
Finns ingen siffra som stämmer på alla individer och livssituationer.

4% är fortfarande gällande från historisk data.

Med tanke på hur stark utveckling vi sett senaste åren betyder då det att vi kan förvänta oss krabbgång under kommande 10år…?? :face_with_raised_eyebrow:

Det beror på; om du tillhör den halva befolkningen i arbetsför ålder som inte jobbar eller knappt jobbar kommer du få se din pension i förhållande till din slutlön att stiga. Vissa får mer i pension än de fick i arbetslivet. Tur att det inte blev en tusenlapp till i månaden nu när v-budgeten sköts ner :slight_smile:

Själv sparar jag för att klara mig helt utan allmän pension för den kommer någon urholkat totalt till när det är dags för mig att gå i pension. Om jag någonsin tillåts göra det.

Det är så klart en tolkning man kan göra. Kanske en fullt rimlig sådan. En annan tolkning är att man aldrig kan förutspå framtiden och att det därför är meningslöst att väga in marknadens värdering eller senaste tidens uppgång för att sia om framtiden.

Nasdaq har stigit med ca 130 % från den botten som sattes i mars förra året. Jag tror de flesta av oss kan vara överens om att den takten inte kan fortsätta hur länge som helst. Det vore till och med sunt om den kraftiga uppgången kyls av vid tillfälle.

Sedan är det ju så att den som endast kikar i backspegeln förr eller senare kör i diket. Därför har jag svårt för sådana exakta siffror som 4 % där enbart historik utgör underlaget för kommande decennier. Åtminstone är min tolkning att man inte tar hänsyn till några andra parametrar.

1 gillning