Ekonomi och sparande

Hej forumet!

Jag och min partner står inför ett klassiskt dilemma. Vi bor i en hyresrätt idag men överväger köpa en 3-4 rummare i Jönköping/Huskvarna på sikt. Det innebär att vi siktar på en kontantinsats på runt 350 000 - 460 000 kr.

Dilemmat är att vår tidshorisont är väldigt osäker. Vi vet inte om vi ska bo kvar i hyresrätten i flera år till eller köpa något relativt snart.

Vi vill gärna använda fondroboten Lysa för att hålla nere avgifterna, och nischbanker för att få bättre sparränta (Handelsbanken ger bara 2,15 % rörligt just nu). Samtidigt är vi rädda för att förstöra vår “helkundsstatus” hos Handelsbanken, vilket kan ge oss en sämre bolåneränta den dagen vi faktiskt behöver låna.

Hur hade ni lagt upp strategin här?

• Ska vi ha kvar allt på Handelsbankens sparkonto för “husfridens” skull inför ett framtida bolån?
  • Ska vi köra Lysa med en försiktig fördelning (t.ex. 20/80 eller 50/50)?
  • Hur mycket brukar storbankerna bry sig om att man har kontantinsatsen på ett externt sparkonto fram tills köpet?

Tacksam för alla kloka tankar och erfarenheter!

Välkommen till forumet!

Dina frågor är vanliga och jag skall försöka att sammanfatta vad communityn har sagt tidigare.

1. Det lönar sig INTE att vara helkund i någon storbank. De vill låsa in dig för att kunna ta ut högre förtjänst på dig. Du kan nästan alltid få bättre ränta om du kollar runt.
  2. Med den tidshorisonten anser jag(och som jag tolkat forskningen också) att sparkonto är det bästa. Annars riskerar du att behöva pengarna vid dålig tajming på börsen. 2,15% är helt ok.
  3. Bankerna ger som bäst villkor för nya kunder så du behöver inte flytta något i förväg.
1 gillning
2 gillningar

Hej!

Köpte nyligen hus i just Jönköping. Har Handelsbanken. Hade kontantinsatsen insatt på annan bank. Inget tjafs alls kring det.

Min sambo har sitt fondsparande hos dem och utöver det har vi lönekonton och en mindre buffert/huskonto. Vi fick inga förslag om ytterligare engagemang i banken vid ränteförhandling inför nytt bolån.

Med kort sparhosrisont är svaret lätt; undvik fonder.

Kan garnera med; Behöver ni mer pengar för att ha råd? Generellt är en risk alltigenom ovärd om den uppsida den kan ge inte är värdefull nog.

Jag hade hellre köpt ett billigare boende om jag var tvungen att ta stora risker för att annars ha råd. Med färre år bör även skillnad i utfallet i sek räknat vara mindre mellan fonder och ränta. Räknat på det?

Det bästa är såklart att bestämma sig för en tidshorisont :slight_smile:

Vad är argumenten för/emot att köpa nu?

Jag älskar den tråden, det var en riktig ögonöppnare för mig och blev verkligen en go-to i såna här frågor. Att kunna justera sin tidshorisont (vilket TS verkar kunna göra) är verkligen optimalt!

2 gillningar

Om du syftar på sparkonto hos SHB som ger 2,15% så är det deras Framtidskonto som är låst i minst 1 år. Välj istället någon av nischbankerna för vanligt sparkonto (tex Borgo eller liknande) där du får runt 2,40% med fria uttag (dvs pengarna är inte låsta).

När ni väl ska ta bolån vad är det som säger att SHB är den bank som kommer ge er bäst bolåneränta? Ni kanske får bättre erbjudande någon annanstans och väljer att byta bank.

Har själv SHB för lönekonto och bolån, bytte för flera år sen från Nordea. Brukar jämföra räntor varje år och hittills har jag fått bäst räntor hos SHB så har valt att ha kvar dem. Har dock min tjp hos LF samt det mesta av mitt sparande hos Avanza och mindre del på SAVR. SHB vill såklart att jag flyttar över sparande osv till dem men påverkan på boräntan blir så liten så jag tjänar mer på de lägre fondavgifterna jag får via Avanza. Startade dock upp ett mindre ISK på SHB där jag bara har en global indexfond för att få lite mer rabatt. SHBs plattform för investeringar är kass som de flesta storbanker, så är också en anledning till att jag föredrar Avanza om man vill köpa olika fonder och aktier, är så mkt mer användarvänligt och man kan jämföra och få fram information på ett mkt smidigare sätt.

Så personligen tycker jag inte man ska vara ”lojal” till sin bank och ha allt hos dem för att det är bekvämt, utan man tjänar på att jämföra och ofta på att ha det uppdelat. Får man bättre erbjudande från en bank så är det bara att byta.