För några år sen var det en mångmiljardär i Texas. Han hade alla pengar i världen men hade komplex över att han inte var speciellt smart. Han kollade runt och lyckades hitta en briljant läkare som erbjöd hjärntransplantationer. Mannen blev omedelbart nyfiken och bokade tid för konsulation. Väl där berättade läkaren att det stämde mycket väl, han kunde öka en persons IQ med hjälp av andras hjärnor. Läkaren hade tre sorters hjärna på lager: advokater för 500kr per kilo, doktor för 650 kr per kilo och aktiemarknads-guru för 100 000 kr per kilo. Mannen från Texas frågade upprört “varför är guru-hjärnan så mycket mer värda än en doktors!?”
Och läkaren svarade “Har du någon aning om hur många marknadsgurus vi får skopa ur för att få ihop 1kg hjärna?”
Hahaha!
Påminner mig om när en kollega kommenterade att hen kände sig orolig när Nordkorea trappade upp sina robottester. Mitt svar: Äh, börsen har knappt rört sig och är upp för dagen. En svansrisk för världskrig hade prisats in vid det här laget! 
Effektiva marknadshypotesen har gjort mig till en fullblodspsykopat 
Om det ändå vore så enkelt att få bättre avkastning… 

Haft det problemet hela året… hoppas det fixar sig snart då 
Hittade en ny fond idag - kortnamnet SARK.
Pitchen:
Attempts to achieve the inverse (-1x) of the return of the ARK Innovation ETF (NYSE Arca: ARKK) for a single day, not for any other period.
Nu lägger de till en ny investering. De kortar allt som Jim Cramer kommer med… ![]()
Följde länken för jag ville förstå vad de menar med “a single day, not for any other period”.
Såg ett annat intressant citat:
An investor in the Fund could potentially lose the full principal value of their investment within a single day*
Daglig “ombalansering” av hävstången. Alltså de använder derivat för att uppnå den inversa avkastningen. Så du kommer endast få med kursförändring (ARK gånger -1) när börsen är öppen. Kursskillnad mellan stängningskurs och nästa öppningskurs kommer inte synas i fondens utveckling.
Folk som tror att dom inte vill köra elbil har inte provat ännu 
Efter att ha lyssnat ikapp lite avsnitt i bilen idag slog denna mig. Vart i hela världen gymmar du @janbolmeson 
@Yztla Tror du man kan skicka in kvittot och ta det på friskvårdsbidraget?
@janbolmeson du skriver väl “träningsmedlemskap” eller liknande på kvittot? Vilken sorts träning behöver väl inte framgå…
Om vi börjar varje session med 10 armhävningar kanske vi kan kalla det träning för kropp och sinne!
Då borde vi kunna ta det på friskvården 
Annars kan ju @janbolmeson sätta upp så att man skickar in en kopia från fakturan för gymkortet så matchar Jan det. ( man vill ju vara konkurenskraftig)
Finns mycket utvecklingspotential här!