Ekonomisk effekt valet 2026

Valet den 13 september är ett av de läskigaste jag kan minnas.

Anders Borg (ISKts grundare) sammanfattar hur illa det skulle bli om vänstern får mer makt:
• MP och V kan tillsammans nå över 15 procent och få ett historiskt starkt inflytande. Om de tillsammans med facket trycker på riskerar Socialdemokraterna att inte kunna stå emot och ekonomipolitiken flyttas långt från mittlinjen … mot Sovjet.

Enligt Borg skulle deras politik innebära bla:
• Högre Skatter på drivmedel, bank, kapital, arbete, sparande, företagande och investeringar. �• Skillnaden mellan skatt på arbete och bidrag jämnas ut rejält.�• Karensavdraget slopas.�• Kostnaden för barnbidrag, bostadsbidrag samt sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna ökar med 65 miljarder kronor per år.�• Därutöver tillkommer runt 20 miljarder när människor arbetar mindre och sjukfrånvaron stiger.
MP vill ha 35-timmarsvecka och V 30-timmarsvecka med bibehållen lön (genom lagstiftning).
Resultatet i Borgs beräkningar:
• 5 procent färre arbetade timmar.�• 130 000 färre jobb.�• Lika många fler i utanförskap.�• BNP cirka 4 procent lägre (260 miljarder i lägre aktivitet och 110 miljarder i förlorade skatteintäkter).�• I riskscenariot med arbetstidsförkortning: underskott närmare 150 miljarder per år och BNP-fall runt 7 procent.
Detta kan va döden på en ekonomi då skillnaden mellan lön efter skatt och bidrag jämnas ut kraftigt, och karensavdraget försvinner, – vilket gör att nettot blir så litet att det knappt märks i plånboken att gå från bidrag till arbete :skull:

Hur mycket vikt lägger ni kring ekonomifrågor inför valet?

3 gillningar

@moderatorer har redan låst en tråd om valets effekter med hänvisning till forumets regler.

Jag antar att du inte minns (eller ens var född) 1976. Tidsandan med löntagarfonder var något helt annat än dagens.

(Jag minns men hade ännu inte rösträtt)

4 gillningar

Alright, ny på forumet. Hade inte koll på detta. Tack för heads up.

2 gillningar

Inte min text. Kopierade från ett annat inlägg.

Hej, jag är själv högst intresserad av valet 13 september men vi har i forumet valt att inte hoppa ner i ämnet då det lätt spårar ut. Låser tråden enligt våra forumregler.

• Regel 2) Temat för forumet är “spara och investera”, “ett rikare liv” och “vardagsekonomi” - det betyder att alla andra ämnen inte är prioriterade. Framförallt betyder det att politiska diskussioner inte är okej (en moderator kan göra undantag). Politiska diskussioner skapar dålig stämning, bidrar sällan till att någon ändrar faktiskt åsikt, de skapar merarbete samt resulterar ofta i varningar och avstängningar.
6 gillningar