Eventuellt har jag möjligheten att, via en vän, ställa en privatekonomisk till alla partier.
Har du någon tanke på vad en sådan fråga skulle kunna vara?
Jag spånade kring “ränteavdrag”, “skatt på isk” etc men tycker det är lite trist om man kan googla fram svaret på någon partihemsida. Funderar nog i termerna kring:
Hur tänker ni att man skapar incitament för sparande på bästa sätt i en tid då allt handlar om konsumtion?
Tänker att ett privatekonomiskt problem är att många blir rekommenderade/lurade av sina bankmän/försäljare att investera i dyra produkter som banken tjänar mer pengar på men som är dåligt för kunden. Kanske en fråga kring hur man ska skapa incitament till att få bankerna att rekommendera bra istället för dåliga produkter eller en fråga kring att förbjuda (procentuella) kickbacks?
En så allmänt hållen fråga kommer att ge pratiga svar som inte kan jämföras med varandra.j
Är inte ISK-sparandets framtid och eventuella begränsningar en hyggligt konkret fråga? Det skulle då kunna handla om:
Är ISK som det fungerar idag bra?
Om nej, vad borde förändras?
Har ni någon annan idé om vilka typer av sparande som borde främjas och i så fall hur?
Det har tidigare nämnts att man skulle ha ett särskilt bosparande för unga eller ett nytt gynnat pensionssparande. Sådana saker finns ju i många andra länder.
Alltför tekniska frågor kopplade till finansmarknadens funktion blir sannolikt svåra att få bra svar på. De stora partierna kan ha svar men de mindre partierna har inte självklart egna lösningar på alla frågor.
Gör det enkelt: ”Sveriges totala skattetryck är idag xx procent. Vad tycker du att skattetrycket borde ligga på?”. Och nöj dig inte med de vanliga flosklerna till svar, ligg på som en igel och tvinga dem att ge ett konkret svar.
Det låter kanske inte så privatekonomiskt men påverkar ju i praktiken allas privatekonomi i allra högsta grad.
(Notera att jag inte säger att ”lågt skattetryck == bättre privatekonomi”, det beror ju förstås på vilka ev. socialförsäkringar som skulle försvinna och innebära potentiella extrakostnader för den enskilde. Men det är överkurs just nu.)
I andra länder finns möjligheten att pensionsspara brutto lönen, eller netto lönen som sedan växer skattefritt. Skulle du kunna tänkte dig liknande system i Sverige?
Bra frågor men man behöver veta mer än vad som kommer att ske under kommande mandatperiod. Alltså även hur man ser det på längre sikt om 10-20 år angående ränteavdrag, fastighetsskatt och skatt på energi. Det blir för kortsiktigt om man bara pratar om nästa mandatperiod, det behövs en plan för framtiden, den vill man se, och sen är det mer teknikaliteter kring hur snabbt man genomför förändringarna. Målbild, plan. “a goal without a plan is just a wish”. Stopp för reaktiv sossepolitik.
Jag skulle vilja ha svar på följande fråga:
Vilken plan har ditt parti för framtiden, säg på 5, 10, 15 och 20 års sikt inom frågorna inkomstskatt, bidragsnivåer, ränteavdrag, fastighetsskatt samt energiförsörjning inklusive skatt på el och bensin/diesel?
Plus följande fråga:
Vad vill ditt parti göra åt de ojämlika elpriserna med mycket stora skillnader i pris mellan elområde SE1/2 och SE3/4?
Man kanske ska omformulera det till “Hur tänker ni BÖRJA göra något”.
Håller med om att den “långsiktiga planen/strategin” egentligen är det superviktigt MEN frågar man en politiker om det blir det ofta för trubbigt och enkelt att “komma undan” med svepande formuleringar och tomma ord.
Jag vill veta mer KONKRET hur de har tänkt BÖRJA angripa en fråga i NÄRTID så att säga. Alldeles för många vill skjuta alla jobbiga beslut framför sig och slippa ta tag i viktiga frågor.
Samtidigt är jag självklart inte ute efter klämkäcka enfrågepartiers käcka svar heller.
Oberoende av fråga hade jag tyckt det vore bra med konkreta ja/nej-frågor. I de fall partiföreträdarna inte vill/kan ge ja/nej svar blir det automatiskt ”kan/vill ej besvara frågan”. På så vis tvingas de ta tydlig ställning i respektive fråga.
Vad gäller frågor så tycker jag @Skogstomten hade bra förslag, och gillade även @henkehenke fråga om ungas problem med SMS-lån. Kanske även med en följdfråga kopplat till praktisk utbildning i hushållsekonomi. För typ 25år sedan fanns nåt mossigt ”datorkörkort” som kanske kan reinkarneras i ett ”privatekonomi-körkort”
Jag hade gärna hört alla få uttrycka hur de egentligen ser på fastighetsskattens/-avgiftens/-whatever utformning framöver, speciellt efter den rusning som varit när det gäller bostadspriser.
Gärna med en twist kring att alla ju behöver bo, att antalet ensamhushåll stiger samtidigt och unga har svårt att hitta bostäder och är hänvisade till ägt boende på många orter.
Artikeln är missvisande. Den som äger en hyresfastighet kan dra av kostnader. Skillnaden är att det inte är hyresgästen som drar av det - men det spelar egentligen ingen roll då det påverkar helheten i fastighetens ekonomi och därmed också hyresnivån.