Eventuell intervju med finansministern | Vad skulle vi ta upp isf?

Vi har fått en preliminär förfrågan om att eventuellt göra en podcast med finansminister Elisabeth Svantesson. Jag är positiv men samtidigt lite rädd eftersom:

• Politiker är fantastiskt duktiga på att inte svara på frågan man ställer (se mitt avsnitt med Per Bolund som gick … sådär)

• Jag tänker att vi är inte och vill inte vara Aktuellt / Agenda dvs vara ansvarsutkrävande eller liknande. Jag är inte ens insatt i många av de frågorna.

• Att inte prata om finansministerrollen och bara om henne som ett personporträtt går inte heller eftersom elefanten i rummet är att hon faktiskt är finansminister

• Jag vill inte ha samtal som på ett eller annat sätt leder till "förra regeringen gjorde … "

Därav att jag har fastnat i hur man lägger upp ett sådant anslag. Därav frågan till er.

Vad tycker du att vi borde ta upp i ett eventuellt avsnitt?

Förslag från Patreon-gänget när vi hade FikaTillsammans-förra veckan var:

• Hur ser en dag ut när man är finansminister?
  • Hur mycket kan man påverka och inte?
  • T.ex. saker som alla är överens om från V till SD - flytträtt av pensioner (finns det fler?)
  • Hur är det att fylla i PEP på i alla KYC-blanketter?
  • Hur sparar hon själv?
  • Vad är ett rikt liv för henne? Tidsfönster / använda pengar vs spara pengar?

Sedan är det ju intressanta frågor kring 3:12-regler, ISK-skatt, men det känns ju som att det direkt kommer bli politiskt då t.ex. Nooshi säkerligen hade haft andra tankar i frågan. Samma med utmaningar för svensken.

Ja, jättesvårt det här. Vad tänker ni? Det vill säga hur ser RikaTillsammans-intervjun ut med Elisabeth?

Ping: @Monica, @Skogstomten, @nestor, @angaudlinn, @moderatorer, @axr, @AC72, @saespen m.fl.

12 gillningar

Du behöver passa på att få svar på hur de som moderater kunde driva igenom detta:

https://rikatillsammans.se/forum/t/sankt-skatt-pa-isk-svepskal-for-okad-kontroll/

Inte ens Vänsterpartiet har föreslagit något så galet som att det ska skickas kontrolluppgifter för KF till Skatteverket.

1 gillning

Hur du än gör blir det politiskt, men det är ju också de frågorna man kanske vill ha svar på. Kanske kan man få det allmänpolitiskt och inte blockpolitiskt däremot.

Jag personligen är såklart nyfiken på hur tankarna kring ISK-skatten gick och varför de väljer att sätta nivåerna där de gör.

Hur ser hon på skatteplaneringsproblematiken i detsamma? (skriva över på barn etc)

Sedan skulle jag tycka det var lite intressant at höra tankarna bakom pingismatchen mellan jobbskatteavdrag och bidrag. Inte från politikerns synvinkel primärt utan hur man mer pedagogiskt får Svensson att förstå att det är samma pengar. Ett sänkt jobbskatteavdrag är för det stora flertalet att likställa med ett höjt barnbidrag, men få verkar fatta det och blocken hanterar ju det olika.

Hur ser hon på det här med att representera folket som förtroendevald men att samtidigt vara den “elaka föräldern” som håller i plånboken?

Hur ser hon på idéer om evig tillväxt och kopplat till den kan man dra in höjd pensionsålder, önskan om att arbeta mindre på olika sätt, förslag om kortad arbetstid eftersom vi blivit effektivare etc.

Vad ser hon är de största fallgroparna för medelsvenssons ekonomi det kommande decenniet?

12 gillningar

Det låter utmärkt att ha det resonemang som du själv för @janbolmeson som en framvagn till avsnittet för att på så sätt rama in diskussionen. Ni kan också utgå från RT-filosofierna kring “vad är ett rikt liv” och alltså frångå diskussioner om endast kronor och ören och göra det utifrån ett policyperspektiv, där det är möjligt. Tex har Island i stora drag infört fyradagarsvecka och ekonomin har vuxit parallellt, möjligen för att islänningarna har mer tid att spendera pengarna på :wink: . Detta är ju superspännande, vad tänker finansministern om detta? Jag hade personligen också tyckt det var intressant att höra hur hon tänker kring kostnaderna som skattebetalarna kommer behöva bära som en konsekvens av klimatkrisen. Hur tänker man (hon) kring framtida kostnader av nutida politik?

8 gillningar

Åh frågan om evig tillväxt är bra!! +1 på den

3 gillningar

För egen del, så är jag intresserad av pensionssystemet.

1. Hur ser politikerna på ökande pensionsålder framöver och varför? Vart hamnar vi?

2. Finns det tankar på att göra om pensionssystemet framöver, med delarna från den allmänna pensionen och hur går diskussionerna kring det? Är detta något som är aktuellt att titta på, eller är de nöjda?

3. Sen vill jag gärna också veta, hur ser politikerna på FIRE rörelsen? Är det en frihet folk skaffar sig, som inte är hållbart i längden och de kommer försöka få stopp på? (Högst provocerande fråga)

Följer finansministern forskningen i sparande? Har hon hängt här på forumet? Att få finansministern på besök, vore rätt sjukt. Grattis!

13 gillningar

Förstår din tvekan mht till att så mycket - även på forumet … öh kanske speciellt på forumet - politiseras. Helt galen trend IMHO

Samtidigt är det ett avsnitt (med kopplade kortavsnitt på specifika delar?) som skulle kunna locka många nya till RT om det får genomslag i media … tänker folkbildningstanken som du haft i åtanke under åren. Hjälpa de många tanken.

Två frågor kanske kunde vara

• Kan stat/regering (hur?) hjälpa folk ur skuldfällan / begränsa de som fastnar i skuldträsket? SMS lån träsket kanske behöver lite bättre översyn?

• kan stat/regering främja sparande så att folk får en mer robust ekonomi? (Jämför med alla undersökningar att c miljoner inte klarar y kr i oförutsedd utgift). Finns det fler sätt än lägre ISK skatt?

Ytterligare frågor om det är inom hennes område mht TJP

• Hur ser liggande förslag ut mot utökad flytträtt? Ytterligare förbättringar som diskuteras?

• Finns det några mer radikala tankar tex kring att varje person har ett TJP konto (på valfri godkänd bank) dit arbetsgivaren betalar in avsättningen? Istället för idag som en försäkring som arbetsgivaren styr över. Alltså att man på ett nytt jobb anmäler lönekonto och TJP konto (tex KF) dit man sedan kan se inbetalningar dock med TJP kontot låst för uttag till det är dax (55+ år som regel)

Lite ”man or mouse” på denna frågan. Ta politisering vid hornen eller köra RT mer mot renodlad ekonomiforum typ … avundas dig inte :heart::sweat_smile:

11 gillningar

Följdfråga till finansministern om Wibbles “en årslön på banken”, egenmakt och frihetskapital.

6 gillningar

En fråga till

Hur ser hon själv på polariseringen och politiseringen av samhället?

Bara det är nog ett 2 timmars avsnitt :sweat_smile:

1 gillning

Jag har länge tyckt att små duttandet svensk politik håller på med inte gör någon större nytta.
Jag skulle gärna vilja veta hur hennes tankar är gällande en större skattereform likt vi gjorde på -90 talet.
Läste för något år sedan en utredning Klas Eklund gjorde för en större skattereform,

Där inte det viktiga var att höja/sänka skatten utan att fördela om den mot vad vi vill premiera och inte. Förstår att man inte kan gå igenom en hel skattereform i ett poddavsnitt men hade varit intressant veta om hon tycker det borde göras och isådanafall varför det inte gjorts och vad svårigheterna är?

Påtal om, hade gärna sett ett poddavsnitt med Klas Eklund där ni går igenom denna. Hade varit en riktigt intressant forumdiskussion efter ett sådant poddavsnitt :slight_smile:

5 gillningar

Kanske för stötande fråga. Men jag hade frågat hur det kan vara inga problem och skicka hundratals miljarder till eu och andra länder när vi inte ens kan tillgodose vår vård och pension med de pengar vi behöver. Dvs varför prioriteras annat utanför landet innan vi fixat det som behövs i landet

2 gillningar

Ni borde absolut ta upp hur hon ser på de ökande bostadspriserna på något sätt… På något intelligent sätt som jag inte förmår att framkalla :smiley:

3 gillningar

Hur ser hon på euron?

2 gillningar

Du tänker på en swexit? Den frågan är ju både superpolitisk och ganska mångbottnad. Britterna har ju testat så kolla där hur det gick.

5 gillningar

Du kan ju fråga hur hennes optimala framtidsvision ser ut för Sveriges finanser. Typ om det skulle va en platt inkomstskatt etc.

2 gillningar

Nä inte swexit. Tycker bara att det skulle vara eget land först Sedan eu och andra bistånd. För alla länder.

Man läser ju om ett stödpaket för miljarder till Sverige som är viktigt för vår ekonomi att få. Att det är viktigt är ju just för vi slänger mer pengar på andra än oss själva.

2 gillningar

Hur tänkte du när du skrev dig hos mamma?

4 gillningar

Kan fråga några ”generella” frågor

• Vad förvånade dig mest (jämfört med förväntan) i jobbet? Dvs några specifika arbetsuppgifter som fanns/inte fanns, krav etc
  • Vad skulle du vilja att alla visste/förstod (i relation till att det inte finns några enkla lösningar)
  • Hur mycket makt har du egentligen att genomföra förändringar?
9 gillningar

Du borde kunna komma långt (utifrån din data) på temat hur kan vi öka sparandet och ekonomimedvetandet för gemene man i Sverige. Målet här är ju att bli rika tillsammans :blush: Man skulle även kunna vidröra konflikten mellan konsumtion och sparande.

• Kan man gå ut med rekommendationer kring sparande baserat på livssituation? Hur skulle det se ut?

• Det är ganska hög tröskel för många att börja spara, hur kan skolan bättre förbereda unga på hur man sparar och vilka buffertar/sparformer som rekommenderas i olika livssituationer?

• Invandrare är en ekonomiskt utsatt grupp med annan bakgrund till sparande (tillit till banker mm). Hur informerar man nyanlända om rekommendationer och metoder för sparande i Sverige?

• Vill staten främja sparande, eller är det viktigare att hålla igång konsumtionen?

6 gillningar

Häftigt att få frågan! Det måste ju betyda att du gjort mycket rätt med podd och forum! Men förstår att det kan kännas nervöst.

Tycker du har bra frågor och rätt inställning till intervjun.
Förslag på fråga/ämne:
Vi som hänger på RT är ju odiskutabelt mycket mer intresserade av ekonomi än befolkningen i stort.
Hade det varit eftersträvansvärt om en större del av befolkningen hade varit ekonomiskt intresserade? I så fall varför/varför inte, och hur löser man det?

Skulle även vara intressant att höra om politiker som hon “smygläser” på forum som tex rikatillsammans för att få en uppfattning om opinionen och kanske tom få idéer. Eller har man folk på lägre nivå som sköter det åt en?

7 gillningar