Eventuell intervju med finansministern | Vad skulle vi ta upp isf?

På din fråga om vad man kan påverka, vore intressant att höra om hon har någon reflektion kring faktumet att budgetskillnaderna mellan höger och vänsterblock i slutändan bara är några få procent av den totala budgeten.

Hur mycket påverkar ekonomisk forskning (och forskning generellt) finanspolitik och budget?

Hur är det att leva ett vardagsliv som finansminister? Går det ens att ha ett sånt?

Utan att lova något, finns några områden hon ser att Sverige behöver stora grundliga framtidsreformer?

Ideologier tenderar i grunden att handla om vad som är en utopi och hur man når dit. Hur skulle en svensk utopi se ut enl henne, hur når vi dit? Vad är hennes ”målbild”?

Tankar kring rollen för finans vs penningpolitik?

1 gillning

Har du ställt frågan varför du fått förfrågan?
Dvs - är det något som hon/hennes team VILL förmedla? Har de gett någon hint om vad de vill eller inte vill prata om?

För liksom du så ser jag en fara i att ‘inte möta människan’ utan snarast bara få de inövade ‘rätta svaren’ som är så himla trista.

Har sett ett par inlägg i tråden med öppnande frågor där jag åtminstone kan se en chans att det INTE nödvändigtvis måste bli blockpolitiska svar, men… det beror ju på hur hon är. Därav min fråga ovan.

På temat tydlighet är snällhet så skulle du ju faktiskt kunna förmedla din farhåga direkt också, och säga att du är intresserad men av ett äkta möte, ett samtal, snarare än att du/podden ska bli en megafon för ett redan bestämt budskap liksom.

21 gillningar

Hur ser hon på att privatpersoners skulder växer och att allt fler får problem hos Kronofogden, inte minst med skulder till det offentliga (som inte är så behjälpliga med påminnelser etc.)

Källor:

2 gillningar

Har gjort detta med hennes pressekreterare. De vill visa upp ett mer mänskligt personporträtt av henne. Typ. Marknadsföring att det är mer än det man ser på 2 minuter på aktuellt.

8 gillningar

Jan säger alltid att han ska göra en “provpodd” när det är en ny gäst. Så jag tänker att hon får en “provpodd” och om hon inte lyssnar på frågorna utan fastnar i politikertugget så åker det ner på klippgolvet. :+1:

16 gillningar

Blir väl off topic här men vid vilken välmående tycker du att det är okej att lägga pengar på att hjälpa andra?
Tar vi Human development index (HDI) för Sverige hamnar vi på plats 5 i världen. Hur mycket högre tycker du att vi ska vara före vi ger något till andra länder?

Visst att man ofta får höra att det är misär osv i Sverige men tittar man på data så är det ju rätt fantastiskt i Sverige jämfört med många andra delar av världen.

Går ju även att titta här och se vilken kategori du tycker behöver höjas före man kan hjälpa andra.

3 gillningar

Om tanken är mer av ett personporträtt än att ställa frågor om regeringens förda politik, så skulle jag vara ganska nyfiken på vad hon tar med sig från sin bakgrund och lic. i nationalekonomi.

• Hur mycket av det hon jobbar för till vardags är väl förankrat i forskning, jmf hur mycket som är otrampad mark?
  • Tror hon på lafferkurvan?
  • Finns det något hon ser behöver göras i Sverige men inte är praktiskt genomförbart pga folkviljan?
  • Finns det något spännande sätt där Sverige nationalekonomiskt sticker ut eller beter sig annorlunda jämfört med andra länder. (Tänker hon kan ha spännande perspektiv från toppen, så att säga.)
12 gillningar

Denna tråd känns som ett ämne i tiden :slightly_smiling_face:

Är det trickle down-effekten som är lösningen?

2 gillningar

Om det är i andan av att få lära känna henne mer som person hade det varit intressant att ställa henne någon av rikt-liv-frågorna och se hur hon tacklar dem? Vad är anledningen till att hon sparar (antar att hon gör det?) vad är ett rikt liv för henne? Har hon gjort några investeringar utanför politiken som inte gått så bra, vilka lärdomar har hon gjort av detta? Bidrar arbetet som finansminister till en bättre personlig ekonomi (förutom att hon säkert har en hög lön då) osv.

4 gillningar

Du borde försöka få till en sorts uppföljning till det som Anne Wibble sade om att ha en viss mängd pengar på banken. Hur mycket pengar har hon själv på banken som “fuck-off kapital”? Har hon lika mycket som hon tycker att alla/andra borde ha?

Hur ser hon på pensionssystemet? Jag menar främst då inslaget av bidrag som både kostar stora pengar för staten och tar bort respektavståndet mellan personer som jobbat och diverse annat löst folk.

Hur ser hon på bidrag? Är bidragen för höga? Vilka bidrag är mest problematiska? Finns det bidrag som är bra? Om man skulle ta bort, ifrågasätta eller sänka något/några bidrag - vilka skulle det vara i första hand? Om man istället skulle höja eller förbättra vissa bidrag - vilka skulle det vara i första hand. Med förbättra menar jag underlätta för fler grupper att få dem.

Hur borde Sverige bli mer produktivt? Vad är en lämplig inriktning i grova drag? Hur har (M) och/eller regeringen tänkt ordna så att detta händer i praktiken? När kan vi förvänta oss att dessa åtgärder ger tydliga resultat. Vilken tillväxtnivå är en sorts miniminivå för vad som kan anses godkänt för regeringen? Man vill så klart ha så bra som möjligt men kanske kan man ange ett golv där man ändå kan säga sig ha gjort bra ifrån sig.

Vad ska Sveriges roll i EU vara när det gäller privatekonomi och sparande? Finns det några EU-frågor som direkt påverkar sparandet, utöver att EU blir mer innovativt och får bättre tillväxt? Finns det några befintliga regleringar som skulle kunna ändras på som skulle göra det bättre för sparare?

Vilka inslag i budgeten eller budgetarna som hon lagt som finansminister är hon särskilt stolt över? Kanske någon stridsfråga där man nått en särskilt bra kompromiss eller hittat en särskilt kreativ lösning på en knivig fråga?

Vad ska man göra för/med människor som är överskuldsatta? Jag tänker särskilt på dem som gått och haft skulder sedan 1990-talskrisen och liknande. Det verkar som att denna grupp har det svårt och att befintliga regler för skuldavskrivning inte räcker hela vägen. Finns det några öppningar som skulle kunna underlätta för denna grupp?

Hur ser hon på tankarna på en ny stor skattereform? Vilka är egentligen hindren mot att sätta igång och snickra på en sådan, om det nu finns några? Vilka inslag i en sådan stor skattereform ser hon som särskilt angelägna? Vilka partier bedömer hon skulle vara möjliga att få med på tåget när det gäller att skapa en ny skattereform? Är det något eller några partier som hon ser som särskilt svåra att få med? Behöver alla partier vara med eller skulle t.ex. regeringen plus (S) och/eller (SD) sätta ihop en skattereform på egen hand?

Hur ser hon på balansen mellan beskattning av kapital vs. arbete? Vad tänker hon om fastighetsbeskattning? Även om vi inte ska ha en ny fastighetsskatt kanske en boxbeskattning eller andra lösningar kunde vara tänkbara?

Hur ser hon på hyresintäkter från korttids- vs. långtidsuthyrning. Idag får den som hyr ut lägenhet via Airbnb på heltid samma skatteavdrag som den som hyr ut en permanentbostad. Den som hyr ut en permanentbostad kan sägas tillföra en extra bostad till marknaden. Det kanske man vill premiera. Den som istället hyr ut via Airbnb tar i praktiken bort en bostad från den vanliga marknaden. Är det rimligt att det ska premieras på samma sätt?

Hur ser hon på lagstiftningen om penningtvätt? Idag finns ett regelverk men ändå är penningtvätt ett betydande problem. Vilka ytterligare åtgärder behöver vidtas? Om man ska reglera mer, vilka är det då som borde regleras ytterligare i första hand?

1 gillning

Sorry Jan blir off topic nu.

Jag har inte på något sätt sagt det ska finnas en gräns med och hjälpa. Jag bara menar om tex vård och pension behöver tex 30 miljarder mer i år.

Så går det till ungefär så här.

90 miljarder till eu
20 miljarder till ett land
40 miljarder till annat osv.

Sedan efter det.
Vården behöver mer pengar.

Vi har inte så det räcker.

Och som sagt 90 miljarder till eu. Och nu väntar vi på ett covid bidrag på miljarder från eu till Sverige. Kunde ju dragit av det på avgiften istället.

Ett sätt att sätta statens finanser i relation till privatekonomin på Rika Tillsammans tycker jag skulle vara att höra hur hon resonerar kring att spendera statens resurser idag kontra att investera för kommande generationer?

Det offentliga Sverige har idag som mål att gå med 1% plus (“Överskottsmålet”). Många politiker vill nu sänka det. På Rika Tillsammans pratar vi ofta om att investera mycket mer än 1% av inkomsten för att få högre avkastning i framtiden.

Vad skulle hända om Staten istället för att ha 1% överskottsmål hade 10% överskottsmål och investerade överskottet på globala börser? Om man gjorde detta i några generationer skulle en stor del av statens kostnader sedan kunna finansieras av avkastningen av det investerade kapitalet.

Varför är det ingen som driver att staten ska investera kapital för framtiden likt man gör i Norge/Saudiarabien?

2 gillningar

Då tycker jag det är snyggt att försöka undvika blockpolitik och faktiskt gå på de mer mänskliga aspekterna av det som RikaTillsammans handlar om i grunden. Behandla henne som människa - INTE genom att igga elefanten i rummet märk väl! - och kör på:

vilket ju är ett ypperligt förslag!

Då har hon ett incitament att faktiskt SAMTALA med dig!

Sen e här ju väldigt bra frågor också:

som ju även Mippzon e inne på.

6 gillningar

Hade du en fråga du vill att Jan ska ställa till finansministern och som hon kommer ge ett bra svar på?

Apropå EU. Sverige går plus på EU, därom tvistar inte dem lärda. Men varför i hela världen överimplementerar vi EU-direktiv? Varför har vi inte likt Finland och Danmark myndigheter som utreder hur det ska gagna svenska medborgare på bästa sätt innan man implementerar?

Mycket att det som nämns i samma mening som när Åkesson skriker om Swexit är svensk överimplementering. Vi går ofta längre än vi måste. Ur den aspekten så har denna regering gjort något mycket riktigt och korrekt när de styrt om Sverige till att linjera sig med EUs krav.

Men med det skrivet så är väl knappast EU ett samtalsämne för Svantesson och Bolmessons? :slight_smile:

Jag hade gärna velat höra mer om hur Svantesson tänker sig skapa pålitliga, trygga spelregler (läs blocköverskridande) kring sparande, pension, kanske även minskad belåning, och hur hon själv ser på sparande. Så som Home bias, index- och aktiva fonder. Vad tror hon om krypto? Tycker hon inte att svenska ministrar och riksdagsledamöter borde gå hårt in i svenska (index)fonder för att visa att de tror på Sverige?

1 gillning

Jag ställde en fråga som jag erkände kan vara lite stöttande. Och eftersom 2 har helt missförstått den så bör den nog inte ställas

När räntan var väldigt låg efter finanskrisen 2008 så lades en extra procentenhet på schablonberäkningen av skatten. Hur ser finansministern på möjligheten att den extra procenten tas bort?

4 gillningar

Personligen tror jag det blir svårt få ut några konkreta och intressanta svar på de frågor du/forumet skull VILJA ha svar på.

Rutinerade politiker är skickliga på att mest säga ingenting och blir mest bara att de får en plattform/tillfälle att bre ut sig och lyfta fram sin egen politiska ståndpunkt.

DESSUTOM kan de ju sällan säga något konkret/reelt eftersom förslag kräver full politisk förankring framöver för att kunna klubbas igenom. Så vad än en enskild politiker än vill/framför är det ändå inte säkert det blir verklighet.

Ett alternativ vore att intervjua någon TJÄNSTEMAN om hur de driver/igenom ett beslut och tillämpar regelverk osv. De borde kunna ge mer konkreta svar och mindre av dimridåer/politisk svada.

9 gillningar
  1. Vad är finanspolitikens effekt på inflationen? Jag tänker t.ex på stödpaketen runt corona där det blev 10% inflation och reallönerna backade 10 år. Det skedde ju i samband med bränsleskatt, nedlagd kärnkraft, seg integration och annat realpolitiskt/finanspolitiskt som nu riksbanken med sitt trubbiga verktyg fått försöka reglera med halvhöjd ränta. Precis som att de tidigare fick kompensera politiska beslut med extremt låg ränta.

2. Kan man införa en kortkurs i ekonomi i grundskolan? En i 3:an, en i 6:an, en i 9:an och en på gymnasiet. Mest för att ge barnen en reality check kring inkomstnivåer, riskjustering och konsekvenser på livsinkomst av olika utbildningar (ROI) och livsval, varna för dyra lån, lån utan säkerhet, förklara isk, hur man betalar en räkning. Månadssparande. Det basala. Juridiken kring sambo och äktenskap. Lite kring jämställdhet och föräldraskap. Att inte luras av survivorsbias och falsk flärd i sociala medier.

2 gillningar

Tror inte det blir bra att BARA intervjua Elisabeth Svantesson, RikaTillsammans kommer att tappa i trovärdighet då hon får en möjlighet lyfta fram sin egen politiska ståndpunkt.
MEN om man också intervjuar Mikael Damberg (separat såklart) med samma upplägg/frågor tror jag det kan bli intressant på flera sätt.

5 gillningar