Man kan absolut ställa frågan tycker jag. Men om han inte vill ställa upp kan jag tycka att det vore synd att dissa Svantesson av den anledningen.
- Varför gör ni inte den allmänna löneavgiften till den nya statliga inkomstskatten och slopar den nuvarande statliga inkomstskatten?
Då får Sverige plattskatt och sänkt arbetsgivaravgift/egenavgifter. (För er här på forumet. När moderaterna tillträdde 2006 var avgiften på 3.3%. När de gav upp makten 2014 var den 9.8%. De sänkte försäkringarna och höjde avgiften. Idag är det den största delen av arbetsgivaravgiften. En dold skatt som moderaterna och sedvanliga sossar älskar) - Varför inför ni inte LLC som ett steg mellan enskild firma och aktiebolag?
- Varför inte införa platt moms om 20% som även gäller ex kommuner och landsting?
- Det finns ett enormt skatteslöseri inom offentlig sektor och ex regeringskansliet som växt med tusentalspersoner sen 50-talet till ingen uppenbar nytta. Om ni värnar skattepengar varför skär ni aldrig ner på de statliga utgifterna? Budgeten förblir relativt capita lika stor hela tiden.
När det gäller sjukvård ligger vi inom OECD på tredje eller fjärde plats sett till per capita. Vi lägger enormt mycket pengar. Problemet med svensk sjukvård är inte brist på pengar utan att det är skattebaserat. 2019 kom en utredning från ESO som visade att skattebaserade sjukvårdssystem konsekvent hade längre väntetider och lite sämre vård jmf med de länder som har ett försäkringsbaserat system (Schweiz, Tyskland m.fl). I flera försäkringsbaserade länder ingår också tänderna i försäkringen.
Skattebaserade sjukvårdssystem har en katastrofalt dålig incitamentsstruktur vilket leder till resursslöseri.
Frågor som börjar med “varför” kan upplevas provocerande i ett möte och ger sällan bra svar. Frågor som börjar med “hur” är ofta mer öppna och nyfikna. Hur ser du på… Hur vore det om… Hur tror du att… Hur gör du själv…
Jag utgår från att allt anpassas men med hur frågor får du inte svar om varför man beslutat att göra på ett visst sätt. Inte för att du någonsin skulle få ett vettigt svar från en politiker oavsett.
Jag tycker att man kan ta upp FIRE, ta med @angaudlinn i intervjun. Hur hon ser på samhället när det finns folk som vill ta en exit, men fortfarande dra nytta av samhällets erbjudanden. Samhällskontraktet?
ISK-gräns helt skattefritt upp till 3 miljoner är jättekonstigt. Sätt i så fall istället en gräns på 10 miljoner där “den extra procenteneheten” som sossarna införde, togs bort, och blanda inte in KF. Progressiv ISK-skatt är dock helt fel väg att gå. Sossarna har ju redan lagt motförslag som saboterar ISK som sparform.
Regeringen drar ned på utlandsbiståndet redan idag.
Under lång tid har biståndet varit knutet till 1% av BNI. Regeringen har istället fastställt ett belopp, 56 miljarder om året i tre år. Det motsvarar ca 0,8%, och minskar dessutom med inflationen.
Om Tidöpartierna vinner nästa val så fortsätter säkert den politiken.
Det är nog bäst att undvika sakfrågor. Prata istället om hennes strategiska vision för Sveriges ekonomi.
Jag är inte nationalekonom och kan inte ställa rätt frågor. Men kanske ngt om hur man säkerställer Sveriges ekonomi de närmsta 10-20-30 åren.
Några saker jag har funderat på:
När får vi möjlighet att delta i alla nyemissioner via ISK?
När får höginkomsttagare en rejäl, riktad skattesänkning?
Det är 30+ år sedan ”århundradets skattereform” (där man rensade bland alla avdrag och särskilda skatter) och systemet har blivit snårigt igen. Vilka svepande reformer skulle hon vilja göra om/när hon inleder detta århundrades skattereform?
Hur arbetar regeringen för att underlätta digital handel på andra börser utan att behöva ringa en mäklare och betala skyhögt courtage? Avanza och Nordnet erbjuder handel på några få börser utomlands och jag misstänker att det är regulatoriska hinder som ligger bakom detta.
Pensionssystemet är komplext. Trots att jag varit fanatiskt intresserad av sparande så har jag efter femton år fortfarande inte bytt eller flyttat någon pensionsförsäkring. Hur skulle flyttmöjligheterna kunna underlättas ytterligare?
Kanske en egen tråd!
Kommunalskatten är den enskilt största utgiften för de flesta familjerna och det kan skilja 10 000-tals kr för en familj beroende på i vilken kommun man bor, men p.g.a de olika förutsättningarna som kommunerna har finns det inte ett samband mellan den skatt man betalar i en kommun och kvaliteten på de kommunala verksamheterna.
Kan man ersätta kommunalskatten med en ”statlig” kommunalskatt som är lika för alla oavsett i vilken kommun man bor, denna skatt fördelar sedan staten ut till kommunerna efter behov och förutsättningar.
Det är ju lite så jobbskatteavdraget fungerar. Ge folk avdrag på bla kommun och landstingskatten. Dock det finansieras av allmänna löneavgiften och sen kompenseras kommunerna med detta.
Lite förslag på frågor!
Vilka är de största utmaningarna inom svensk ekonomi just nu och vilka verktyg tror hon kommer lösa ökade kostnader för bland annat försvar och infrastruktur?
Har hon några länder som förebild inom finanspolitik?
Tror hon det går att minska de ekonomiska klyftorna och förbättra den ekonomiska situationen för fler än idag?
Egoistiska frågor.
Finns det planer på skattelättnader, lägre tandvårdskostnader för fler utsatta grupper (som oss med sjukersättning) och satsa på lägre moms på bra råvaror? Med tanke på att flera grupper fått skattelättnader, till skillnad mot andra, mer sårbara grupper.
Borde vi investera en större del av vårat pensionskapital i svenska företag/infrastruktur etc för att bygga upp landet ytterligare eller bör vi fortsätta investera det globalt? I.e. hur stor homebias är bra för sverige som land?
Hur ser hon på centraliseringen kring Stockholm och avfolkning av främst gamla bruksorter? blir det ett nationellt problem i längden?
Ang de senaste avsnitten, hur ser hon på spridningen i inkomst vs kapital i landet? Är en ännu större social rörlighet efterstävansvärt?
Hur ser hon på den svenska du reformen och våra platta organisationer i en internationell kontext när det kommer till företagande och utvecklingen i sverige jämfört med andra länder?
Är den svenska modellen förlegad, behöver den reformeras eller är den bra som den är?
Trevligt med en intervju. Men har hört finansministern live vid flera tillfällen i olika forum, där man även haft debattinslag.
Hon är slipad, smart och kan snacka. Så förvänta dig inga omvälvande svar eller att på något sätt hon skulle ge något annat än hon brukar göra.
Så därför kan man ifrågasätta om det är värt det för dig. Hon kommer bara snacka bort dig.
Haha. Jo, viss risk. Blev ju uppsnurrad på läktaren av Per Bolund. ![]()
Ta med @angaudlinn på intervjun om han vill. Tror det blir riktigt stabilt.
Jag tänker det är bra att ha det utifrån att det ger exponering av Rikatillsammans och fler hittar hit och du tjänar mer pengar. Men själva intervjun tror jag blir rätt standard, i princip omöjligt kunna göra det bra. Då hade du behövt bli otrevlig och be henne komma med raka svar stup i kvarten
.
Några frågor man kan ställa för att komma med lite annorlunda svar är väl:
Hur har din uppväxt präglat dina politiska åsikter?
Vad var det som fick dig att bli moderat?
Vilka politiska åsikter har du tidigare haft som du ändrat dig i efter ha omvärderat?
Vilket är ditt drömjobb som inte har med politik att göra?
Jag tycker det skulle vara intressant att höra hennes reflektion kring Trumps vinst utifrån perspektivet att över hela världen verkar människor föredra autentisitet framför politikersvammel så till den milda grad att man hellre väljer en halvt galen (men autenstisk) Trump framför en hyfsat normal (men politisk korrekt och intetsägande) Harris.
Att tretimmarsintervjuer med Joe Rogan och Lex Friedman där man lär känna personen går hem hos väljare mycket mer än korta klatchiga poltikersvar på uttjatade frågor.
Kan ju vara en bra första fråga för att se om du slipper “politikersvar” i resten av intervjun…
När är man för rik och bör straffbeskattas?