Ekonomisk frihet vs ekorrhjulet och belåning?

Hej,

Jag är 29 år. Har en tämligen ovanlig situation och funderar egentligen på vad som är optimalt rent ekonomiskt.

Min situation: Utbildad ekonom som har på relativt kort tid lyckas byggt upp ett OK kapital på 1.5M, i princip 80% enbart från sparande/investeringar. Valde för ca 1år sedan att hoppa ur anställning och ekorrhjulet då jag är kan livnära mig på min tidigare hobby “poker”. Det i kombination med att yrket inom sälj inte längre tillfredställer mig och enbart den ekonomiska aspekten inte längre räcker som motivation. Hade tidigt ett mål att bli miljonär innan 30 vilket skedde vid 27års ålder och därefter försvann egentligen motivationen.

Jag har nu trivts väldigt bra i min nya vardag och ekonomiskt sätt har jag inga problem på månadsbasis att leva av min hobby enbart. Det stora problemet kommer egentligen när vi pratar om att investera i en bostad. Jag har i dagsläget ingen insats i en bostad och kan tänka mig att gå in med en stor kontantinsats tillsammans med Sambo som har fast anställning och en bra lön.

Har länge tänkt mycket på låna vs icke låna och rent mentalt föredrar jag att ha så lite lån som möjligt. Såg nyligen ett avsnitt från er gällande belåning av bostad, framförallt vid tidig ålder och att det i princip alltid är fördelaktigt pga. hävstångseffekten m.m. Det fick mig att tänka om och det känns som att jag mer förstör för mig genom att inte belåna mig än att det faktiskt är någonting positivt.

Min fråga är egentligen, borde jag ta en anställning för att kunna maxbelåna mig då det är vad bankerna kräver. Då jag vet att belåning är fördelaktigt, eller ska jag ändå gå på vad som mentalt känns bäst för mig?

Mvh,
J

Jag är i ungefär samma ålder och resonerar som så att det är betydligt mer riskfyllt att inte ta lån. Dvs att inte låta pengarna arbeta i indexfonder istället :smiley:

Däremot tror jag att ytterst få här skulle råda dig att bara ta en anställning för att få ett bolån på plats, och sedan säga upp dig för att fortsätta med pokern. Inklusive jag själv.

Jag är lite ytligt bekant med pokerspelande och kan tänka mig att det vore psykiskt svårt att hålla lugnet och spela korrekt om man samtidigt har ett lån i bakgrunden som hägrar.

Inte för att det du gör nu är riskfritt heller…

Sedan funderar jag lite på det här… Det låter mer som att det är något som förväntas av dig, ”kan tänka mig att gå in med en stor kontantinsats”, än ett uttalat mål och dröm för er.

Vet ni verkligen att ni vill bo i en ägd bostad? Eller är det FOMO över bostadskarriär som hägrar?

Om jag förstod dig rätt menar du att det är mer risk att inte ta ett lån? Hur ser du själv på lån till bostad? Är du max belånad och varför?

Förstår absolut ditt resonemang kring anställning vs poker, en diskussion jag är van vid :slight_smile: En anställning kommer inte vara den vägen jag långsiktigt kommer välja i mitt liv, högre risk eller ej så både ekonomiskt samt livskvalité mässigt är inte anställning mitt bästa alternativ. Inte det som är tanken att diskutera egentligen. Frågan är mer kring att låna vs att inte låna? fördelar och nackdelar. Tjänar man 40.000 SEK i månaden via en anställning kan du belåna dig. Tjänar du kontinuerligt mer än så via poker kan du låna 0 SEK.

Sedan pratar jag inte ett massivt lån utan ett lån på ca 2-2.5M max där man går in med ca 30% kontantinsats.

Du kan ha rätt kring att lite ligger i att man känner att man missar uppgång och hävstångseffekt i bostadsmarknaden (FOMO) genom att vara utanför den. Dock är det ett gemensamt mål att äga något gemensamt för framtiden +10år .

Det är ju omöjligt att svara på om man inte vet t ex dina boendealternativ.

Vi leker med tanken att köpa ett dyrare boende är det ända alternativet. Idag har vi ca 7000 SEK total kostnad / 2. Vi kommer vilja ha ett annat boende och absolut hyra är alltid ett alternativ men inte det vi diskuterar nu.

Vi pratar som sagt om ca 3M i pris på bostaden med möjlighet till mer eller mindre lån då kapital finns att ta av. Ska vi säga alternativ så säg 2,5 - 4M pris som absoluta lägsta och högsta pris.

Mvh,
J

Du kommer få en utmaning då de vanliga bolånebankerna kommer dra öronen åt sig när du inte har en fast inkomst/tillsvidareanställning.