Ekonomisk nudging - Att uppmuntra kloka beslut

Hej!

Jag vet inte hur många som är insatta i begreppet “nudging” som i min värld
handlar om att få sig själv att ta det beslut som är över tid är rätt, men i dagar
med bristande självdisciplin är svår att hålla i. Exempel som jag själv praktiserar
kan exempelvis vara att vid löpträning springa halva distansen rakt åt ett håll, så att
man är tvungen att ta sig tillbaka samma väg och därmed inte “ge upp” efter för kort
distans. Är detta ett tänk som någon praktiserar i den ekonomiska delen av sitt liv?
Ytterligare ett exempel som jag praktiserar är att jag med hjälp av autogiron sätter över
pengar vid löning till olika andra konton (Avanza, klarna, Lysa) och därmed gör jag det
lite “jobbigare” att handla upp pengarna jag tjänat, detta räcker ofta för att sparpengarna
ska stanna på rätt ställe.

Någon som är inne på samma spår?

1 gillning

Jag gör samma sak och flyttar nästan alla mina pengar direkt från mitt lönekonto när lönen har kommit in och mina fakturor är betalda. Visst kan jag överföra tillbaka om det verkligen behövs men det tar emot att göra så. På så sätt skyddar jag mig själv från impulsköp.

Ordet nudging har för mig ett litet annat betydelse och jag hade inte tänkt på att man kan ‘nudga’ sig själv. :slight_smile: Man kanske gör jag det när det gäller min privatekonomi. Jag skapade t.ex. också ett speciellt IPO-konto med “endast” 15k sek på det så att jag inte frestas att chansa med större belopp.

Nudging för mig betyder att någon påverkar någon annan på ett mycket subtilt sätt så att de gör vad de kanske inte själv var redo för eller hade tänkt att göra. Och det behöver tyvärr inte alltid vara positiva saker. Typ en telefonförsäljare som använder precis ett litet lömskt trick för att få någon att omedvetet säga ja till ett erbjudande som de egentligen fortfarande tvekade om och var på väg att säga nej till.

Jag är en impulsköpare och har byggt disciplin och hittat sätt att undvika det i flera år. Några saker som fungerar för mig:

• Överför automatiskt det mesta av min lönecheck till Avanza den dagen den kommer.
  • Överför allt som är kvar manuellt efter att jag har betalat mina räkningar.

Min första instinkt är att köpa “den bästa” versionen av något så att jag kan behålla det för alltid, men det resulterade bara i att jag ofta köpte mycket dyra saker som jag inte alls använder. Jag har två huvudsakliga sätt att hantera detta nu:

• Ställ utmaningar för mig själv innan jag köper något, och ju dyrare det är desto större är utmaningen. Till exempel, om jag vill ha en dyr gymutrustning hemma, måste jag gå till ett verkligt gym och använda motsvarande utrustning för totalt 100 träningspass (antalet kan variera, men du får idén)
  • Om jag inte vill vänta på en längre utmaning som ovan eller om det är tidskänsligt, köp en billigare version av något och uppgradera senare vid behov. Till exempel, i somras ville jag ha en kajak. Jag tittade genast på DE BÄSTA fällbara och uppblåsbara kajakerna. Men jag har kajakat kanske två gånger i mitt liv och hade ingen garanti för att jag skulle använda den här fantastiska kajaken. Så jag köpte en billig uppblåsbar kajak istället, men en som hade mycket bra recensioner för sin prispunkt. Och jag fick reda på att det bara är bra för vad jag behöver - ingen dyr kajak krävs. Och jag känner mig inte heller dålig om jag inte använde den så mycket som jag planerade förra sommaren eftersom den var billig, och jag använde den nog för att den skulle vara värt det. Det är fortfarande frestande att tänka “men om jag fick en bättre dyrare version skulle jag uppmanas att använda den mer”, men för mig är det bara en ursäkt för att spendera pengar när jag inte skulle göra det i 99,9% av fallen.

Det är fortfarande frestande att tänka “men om jag fick en bättre dyrare version skulle jag uppmanas att använda den mer”, men för mig är det bara en ursäkt för att spendera pengar oansvarigt i 99,9% av fallen.