Ekonomisk plan nyproduktion BRF | Vad är det jag inte förstår?

Ja, den här aspekten hade jag ju missat att tänka på :slight_smile:
Makes sense! Men det blir ju en uppskattning på framtida renoveringar.

Om man då gör max avskrivningar (2% per år som någon nämnde), är det tillräckligt nära verkligheten?

Tänker att det borde vara ganska svårt att göra en uppskattning på detta, men antar samtidigt att det finns någon form av “standard” som man följer. Det har ju påpekats i tråden att man skriver av på både 50 och 100 år, det blir ju en enorm skillnad beroende på vilket man väljer.

Inser nu att min fråga kanske hörde hemma i den stora tråden för dumma frågor :joy:
Men tack för förklaringarna och bidragen till tråden både @Thomas86 och @Nestor :slight_smile:

Nästan omöjligt att förutsäga då man skriva av kostnaden när byggnaden uppfördes och sen ska betala rennovering 50 år sennare inklusive inflation.

Sen är det inte precis hela huset som behöver rennoveras regelbundet för den delen.

Tycker Swedbanks exempel med hiss som behöver bytas efter 30 år är tydligt,

1 gillning

Skattemässig avskrivning är max 2% på hyresfastigheter. En äkta bostadsrättsförening beskattas dock inte på sina inkomster, och gör inte heller avdrag för avskrivningen skattemässigt som reglerna ser ut. De skattemässiga reglerna spelar därför ingen direkt roll. Avskrivningsplanen brukar istället antingen sättas efter fastighetens olika komponenters livslängd (redovisningsregelverket K3) eller en lägre tidsperiod, ofta ca. 100 år (mer förenklat regelverk K2). Det vanligaste skulle jag säga är 100 år.

Efter att ha granskat ett flertal bostadsrättsföreningar, byggprojekt för BRF:er, och köpt några genom åren, är jag rätt skeptisk gällande nybyggen. Min uppfattning är att byggarna många gånger byggt som BRF för att man kan ta extra betalt genom att både belåna föreningen och ta bra betalning för insatserna. Ekonomiska planen ofta väl optimistisk.