Hej! Tycker det är svårt att hitta folk att prata sparande med, så hittade jag detta forumet och tänkte ge de en chans.
Jag är ute efter lite råd angående min ekonomi, så ska förklara mitt tillstånd lite och mina tankar.
Jag är nyss fyllda 22 år och har nått min första miljon på börsen. Jag har kunnat spara en hel del då jag bott hemma och fortfarande gör men nu till min största fråga hur bör jag agera på bästa sätt nu när jag vill ha en egen lägenhet, är de att köpa och hur mycket bör man belåna? Vet inte riktigt vart jag ska lägga mig med kontantinsatsen, det är ju kul med snöbollseffekten nu när man har en del kassa på börsen de går bara fortare
Bra jobbat! Du får fundera på vad du vill göra i framtiden och hur länge du vill bo kvar i samma ort. Hyresrätt är smidigt om man är osäker. Om du har bestämt dig för att du vill bo kvar så kolla på en lagom stor bostadsrätt och ha minst 50% belåning, helst mer men det beror på din inkomst och hur bra marginaler du vill ha.
Bra gjort. Hur mycket man “bör” belåna sig beror på vilken situation man har.
Om man har ett långt perspektiv >10 år innan man behöver lättillgängliga pengar till annat dyrt
kan man välja att låna mycket. säg ända upp till 85%. Antag att du köper lägenhet för 1,5 Msek?
Att sätta in rubbet man har i likvider på väl vald mix breda billiga fonder du kan få råd kring på detta forum lönar sig bäst historiskt över lång tid. räkna med 4-5% real avkastning efter avgifter och skatter varje år i genomsnitt.
Om du lånar till lägenheten kommer du nu få betala ca 2,8 % vilket blir ca 2,0% efter ränteavdraget. Dvs du går i snitt + 2-3% på ditt lån. Att du får amortera påverkar inte cashflow om du inte vill. Du kan betala av amorteringen med din investerade pengar. Betyder bara att förväntad vinst sjunker en aning över tid.
(MEN ibland kan ex fondtillgångarna sjunka till hälften både en och två ggr inom 10 år. Se ex år 2000 och år 2008 cirka som sticker ut. Båda gångerna återhämtade värdena sig inom några år. och snittet även tid inkluderande dessa dippar var rätt ok.
Krävs starka nerver att ligga kvar över djupa dalar speciellt om man inte fått sig itutat ännu att det är det smarta.
(Jag klarade det inte så bra. Köpte för sent följt av sålde för sent och köpte för sent första rejäla cykeln med uppgång följt av dramatisk nedgång + uppgång igen. Lärde mig av den betan.)
Finns även liten risk för lång nedgång. Se ex japan. Riktigt dålig affär på börsen där i decennier en period.
Chansen till BRA affär är dock mycket högre speciellt om man inte måste sälja vid viss tidpunkt.
OM man har kort perspektiv säg 2-5 år dvs man tänker att exempelvis kommer vilja flytta till större själv eller med partner kan det vara smart att reducera risk rejält. Alternativet kan då vara två.
Dels att låna lite alternativt att låna mycket men spara en större andel likvida medel på bra sparkonto. Med bra säkert sparkonto kostar det dig lite ränteförlust varje år. Räkna med ca -0,5% värdetapp varje år efter skatter mm jämfört med låneräntan. Fördel är att dessa pengar finns likvida om du behöver som till ex studier eller liknande.
Personligen har jag sett för många feta smällar ekonomiskt jag inte kunnat påverka.
Lägger belåning lagom fegt. Binder ofta elpris och ränta för att slippa smällar och dålig nattsömn. Jag vet att det inte lönar sig rent plånboksmässigt. Men det känns mindre stressigt.
Flera djupa lågkonjunkturer när mycket gick obra och jobbet var skakigt.
Ny offert på fast elpris 2022 på 3 år var 12 ggr högre än föregående period. Om jag tagit det förslaget skulle vår elräkning gått till 200 000 SEK per år med den elförbrukning vi hade när barnen bodde hemma. Skulle gett konkurs. Ett par bekanta var på 90-talet tvungna att sätt om sina huslån till 5 år bundet med 16% ränta. Ränta för Kortare tid var omöjligt mycket högre Vi hade tur och slirade över den korta men hemska perioden med ett löpande 5 årigt lån.
Det finns kommuner där du kan köpa bostadsrätter för mindre än 100k och för 1,5m kunde du köpa de 2-5st dyraste i stan. Alltså inte en av de 2-5 utan allihop.