Ekonomisk trygghet är en känsla, inte en siffra | Hur tänker du kring trygghet?

Jag vet inte. Det är väl ett resultat av att växa upp i Sverige. Behöver du pengar till egen student lägenhet, gå och hämta pengar på CSN. Behöver du en villa, gå och hämta pengar på banken. Blir du av med jobbet, gå och hämta pengar på FSK och din A Kassa osv. Blir du sjuk, hämta pengar på FSK och kollektivavtalad försäkring. Blir du gammal, hämta ungefär samma allmänna pension som alla andra på Pensionsmyndigheten.

Jag vet inte vad svenskar oroar sig för.

Är man orolig för skuldfällor osv trots alla varningar och råd… då är man kanske egentligen orolig för sitt eget beteende eller något annat konstigt. Skulle man mot alla odds göra jättedumma saker ekonomiskt så kan man ju faktiskt gå till Kronofogden och deleta skulden och börja om.

Är man orolig för att all ovan nämnda trygghet inte ska räcka. Då är det kanske strävan eller sökandet efter mer som driver, inte oro. Då är vi mer inne på min linje, dvs det är siffran (ett ekonomiskt mål man jobbar mot) som är viktig, inte känslan av trygghet. Alternativt är man helt enkelt en orolig eller otrygg person, men det kvalar inte in som rationell ekonomisk otrygghet i min bok. Då är lösningen inte heller ekonomisk.

4 gillningar