Jo, vi sparade barnbidraget i de de fonderna, det hade varit bättre att ha dem på sparkonto, avgifterna åt upp hela förtjänsten, det var helt förskräckligt egentligen.
OCH det var ju inte ett sparande för ekonomisk frihet eller pension för de flesta, utan för att kunna spara ihop till bilbyten eller andra investeringar, eller som för oss, vi investerade senare i barnens utbildning för pengarna.
Ingen blev rik på dem mellan 1995 och 2015 i alla fall.
Och, jag kan tillägga att här i norra delarna av landet var det nog rätt få som sparade hela barnbidraget eller köpte nämnvärt med allemansfonder för att spara till pension.
Farsan började spara när han var i 55-årsåldern, tror det var rätt vanligt på den tiden, och det hann förstås inte bli så mycket innan det var dags att gå i pension.
Skandia pensionsförsäkring, blev ju mycket skriverier om deras pensions-scam sedan.
Jag är nyfiken på vad de här siffrorna kommer från. Du nämner “ursprungliga inlägget” och “kalkyl i den ursprungliga tråden” men jag minns inte att jag såg hela resonemanget där. Så nu är jag lite lat och frågar efter det här istället för att gå igenom hela den tråden. please?
De summor som jag refererar till är inklusive pension, jag tror att många underskattar hur stora pensionsavsättningarna är i den statliga inkomstpensionen, premiepensionen samt den tjänstepension som arbetsgivaren betalar. Min sambo som jobbar med ett lågbetalt arbete inom vården som USK:a har ca 7 000 kr/månad i pensionsavsättningar. Jag själv som har lite högre lön en bit över gränsen för statlig skatt har 25 000kr/månaden i pensionsavsättningar i statlig och kollektivavtalade pensioner. Så en familj bestående av två relativt lågavlönade undersköterskor i vården har 14 000 kr/månad i pensionsavsättningar som ökar nettoförmögenheten.
Har man dessutom ett boende där man amorterar sina lån med 1-2% på ett lån på 1 000 000 kr så är det ytterligare i storleksordningen 1 000 - 2 000 kr ytterligare i sparande i månaden. Då är ett USK par uppe i 16 000 kr/månaden i sparande, inte långt ifrån de 20 000 kr som jag skrev att ett 45 årigt par behöver spara. Lägger man till någon tusenlapp i traditionellt sparande så är man nästan där. Så om ett USK par kommer i närheten av denna nivå av sparande så borde majoriteten av Sveriges befolkning kunna nå denna nivå, dvs en stor andel av befolkningen bör kunna innefattas och inte en ytterst få som du säger.
Jag själv började på tidigt 90-tal pensionsspara direkt efter gymnasiet när jag började arbeta som kylmontör, jag är idag 56 år. Spara och investera hade jag börjat med redan på 80-talet, mest för att jag hade äldre släktingar som visade vägen och var förebilder inom det privatekonomiska området. Här ser jag ett problem idag då det blir så stora skillnader på dom som får lite kunskap från sina föräldrar och dom som inte får någon privatekonomisk kunskap alls. Skolan tillför tyvärr lite för lite på detta område. En välskött ekonomi är förvånansvärt stark utan att vara beroende av jättestora inkomster, får man till det från början löser det sig.
Dessa siffror finns inte direkt att utläsa i ursprungstexten, utan döljer sig i diagrammet för nettosparande, den orangea linjen som visar sparande/uttag: