Jo, sannerligen!
Men jag tror också att varje ekonomisk sits är unik för den personen eller de personerna och då kan man inte slå fast givna standarder.
Singel eller par? Barnfri eller flerbarnsförälder? Stad eller landsbygd? God vigör eller haltande hälsa? Bristyrke eller överflödig? Dyra vanor eller sparsamhet? Bilbehov eller kollektivåkare? Liten etta eller herrgård? …listan kan göras lång och alla dessa val påverkar ju ens kommande vägval.
Jag håller med dig, var menat som ett litet skoj 

Det förstod jag… men i humorn ligger en bra frågeställning och allvar också och jag kliar mig ofta i huvudet och ifrågasätter ibland mina val när forumet översvämmas av “sanningar” jag inte ser själv. 
Känner väldigt mycket igen det, känner ofta att min sanning inte stämmer med andras. Men som du skrev innan, alla har olika liv, olika förutsättningar och olika mål.
De optimala är väl att vara skuldfri å inte behöva oroa sig å samtidgt ha råd me allt samt pengar över… Är inte de man vill uppnå?? Så varför ha lån om man inte behöver de??
Det är min filosofi också. Den som har lån har ju inte råd att betala allt och kan sägas att på sätt och vis leva över sina tillgångar.
Jag fattar att man kan låna för att få utväxling på bostad eller portfölj trots att man egentligen har råd, men det hade man ju inte haft råd till utan lån.
Om man inte har barn eller någon annan som man gärna vill ska få ärva är det väl egentligen väldigt dumt att ha en obelånad bostad när man dör. Det måste väl vara bättre att göra av med pengarna när man lever och inte lämna något arv efter sig. Man lever väl egentligen inte över sina tillgångar om man faktiskt har tillgångarna fast låst i bostaden.
Absolut. Det är onödigt att känna att man måste hålla tillbaka om ingen ska ärva. Man kan förstås testamentera men jag skullle sätta mina egna behov främst.
Jag har aldrig haft någon så kalat portfölj, men jag förstår att de går å låna för att göra investeringar… Jag själv har jobbat ihop pengar istället… Lånat till bostad har jag gjort förut, men de är bort amorterat för snart 10 år sen…
Som jag då. Tioårsjubileum till sommaren! ![]()
Märkt att du har likadan inställning samt liknande upplägg… Skillnaden är att du har timbaserat el pris å undviker att sätta på värmen…
Från midnatt blir det full fräs på luftvärmepumpen kan jag meddela. 
Fast om du lyckats med fire så har du väl förhoppningsvis kapitalvinster (isk-schablon, ränteintäkt etc) som du kvittar räntekostnader mot.
Förhoppningsvis har du redan allt det du nämner, vissa operatörer kräver att du har en inkomst som motsvarar en halv årslön på minimum.
Skulle dock rekommendera att minimera dina utgifter inför en FIRE, många tänker att dom ska spara tills dom har råd att leva som dom gör nu men glömmer då av att med lite planering och bosättning i något av dom lite billigare länderna skulle man kanske Redan imorgon säga upp sig.
Om vi ville bli förtidspensionärer hade vi också gjort det lånfria i ett hus ute på landsbygden.
Jag kan tänka mig charmen av att vara nästan vara helt självförsörjande på el, mat och uppvärmning från sina egna marker.
Jag och mannen går väl i samma tankar egentligen. Att kunna kontantköpa nåt ute på vischan, vi bor redan ute på landet nära fjällen med ganska låg belåning idag.
Men sen vet man ju inte framåt, tänk om man plötsligt vill bo i en större stad i en fin lägenhet. Då skulle vi behöva hosta fram de där 4-6 miljonerna och det kommer vi inte kunna/vilja ha “extra” liggande. Det är svårt det där att förutspå vad man vill “när man blir gammal”.
Därav min lånefundering… Man kan ju tycka att man borde vara kreditvärdig med stort kapital men det är klart, investerade pengar i börsen är ju ingen säkerhet för bolånebankerna förstås.
Men det kanske inte ens är ett problem. Man kanske trivs på vischan resten av livet… 
Frågan är vilka fördelar som ni plötsligt skulle se i staden som är så viktigta?
Idagsläget bor jag i ett hus i en liten kranskommun där man har tillgång till allt förutom Ikea. Skulle man behöva åka till storstaden så är det gångavstånd till tågstationen och sen 1-2 timmar med tåg.
Personligen ser jag idag inte vad som skulle medföra att jag som pensionär skulle vilja bo närmare staden.
Typ av hus,
(Däremot om jag skulle vilja bli förtidspensionär så skulle jag vilja aktivera mig med att odla egen mat samt hugga egen ved och såna hus är dyrare än mitt nuvarande…)
Båda dom där husen är någe jag aldrig skulle kunna tänka mig bo i… varför??
Jo, först inge redigt garage eller liknade eller sidobyggnad för intresse utövning…
Sen för dyra månadskostnder typ 5.000 …
Fastigheterna har förnyelse behov samt renovering …
Sist men inte minst så ligger båda fastigheterna i delar av landet där man inte har varken släkt eller vänner…
Vilken tur att inte har varken eller, då kanske de bor just där. ![]()
Poängen @Thomas86 var ute efter var nog en annan än att tipsa om specifika objekt. Skulle du söka motsvarande är ju uppenbarligen garage på din kravlista. Jag prioriterar ett större hobbyrum i huset, andra en jätteträdgård etc.
Jag förstod att de va till andra att jämföra lite off eller i stan…
Jag kollade båda med öppna ögon, men fick blunda ganska mycke… Drift kostnaden va ganska hög, men inköpspris va lågt…
Tyvärr är man så himla bortskämd me de man har idag me utrymme samt dom låga kostnaderna… Då är de himla svårt å tycka att andra objekt är bra… Varit annat när man typ flytta hemifrån, då hade de varit kanon…