Ekonomiska system som slutna kretslopp!

Det finns en intressant ekonomisk företeelse!

Eftersom den bygger på ett slutet kretslopp bland vänner.
Den låter en summa pengar vandra mellan dom.
Där den som står på tur får ta del av pengarna.
Genom att varje person tillför månadsvis blir det en ansenlig summa.

Om man tar sådana initiativ, så kan den växa till något fint.
Hos både den enskilde och i grupp.
Vilket resulterar i något adaptivt.

Belyser att det även kan tänkas fungera inom familj och släkt.
Förstärker att jag tycker ett sådant givande och tagande är beundransvärt.

Det kan liknas vid ett axiom eller en absolut sanning.
Med tusenårig visdom och kunskap som är bestående.
Idag och inför morgondagen.

Vilka frågor eller funderingar får du kring detta!

Så det du säger är egentligen att det är nice att putta pengar fram och tillbaka mellan personer?

Eller är det mer specifikt att t.ex. tio personer ska månadsspara för en person i typ ett år för att de därefter ska göra detsamma för person 2 osv.?

Det känns som att det är ett tillitsbaserat system dömt att misslyckas när någon i gruppen fått sina pengar från övriga men inte vill bidra tillbaka.

Smidigare om alla bara sparar åt sig själva, kan jag tycka.

4 gillningar

Det du säger väcker frågor!

Därför att med en förundran över vad ett tillitsbaserat system är för något.
För att man kan ta till sig av det du säger men se på saken med andra ögon.
Så att det du ser som en svaghet kan ses som en styrka hos en annan.
Genom att vara antingen som enskild eller grupp.

Om dom flesta uppläggen är tillitsbaserade system.
Så är alla som nyttjar dom i beroendeställning.
Med egenskapen att förhålla sig till ett regelverk med förväntad bedrift.

Belyser här att med min ringa uppfattning så brister ditt resonemang.
Genom att förstärka att den ska stötta och bidra snarare än stjälpa.
Bland familj, släkt och vänner.

Risk i fördelning och bedömning finns i allt.
Antingen befrämjar man den enskilde eller gruppen.
Där familj, släkt och vänner kommer främst i den turordningen.

Ditt inlägg säger mig tyvärr inte så mycket och jag har svårigheter med att förstå det utan ansträngning, vilket kanske är vad du vill.

Är svenska ditt förstaspråk eller använder du någon översättningsmjukvara eller en bot/AI för att generera texten?

Vad är syftet med den tillsynes slumpmässiga indelningen i kursiverat, fetat och oformaterat?
Är det citat eller får du bara feeling?

Överväg att hitta andra sätt att formulera det du vill förmedla på.
Innehållet och läsarens förståelse borde vara viktigare än att skriva poetiskt och högtravande, tycker i alla fall jag.
Speciellt när det är du som startar tråden.

6 gillningar

Det var tydligt och bra svar.
Tar till mig av det som rör språkregler.

Allt annat är dravel, såsom högtravande och poetiskt.
För jag skäms inte för vem jag är.
Därför att vackra människor väljer se det vackra i andra.

Ha en fin söndag!

1 gillning

Förstår inte vad du vill ha sagt eller undrar över.
Kan du konkretisera dina tankar?

1 gillning

Ska göra ett försök till.
Men då måste jag göra reträtt och få återhämtning.
Återkommer när jag har lösningen på problemet.

Ska slutligen nämna:

Kan inte låta bli mina ordval.
Dom speglar vem jag är.

Men ska verkligen försöka var mer tydlig.
Och detta är strukturen jag använder idag.

Ämne
Huvudtanke
Därför att
För att
Så att
Genom att
Om/så
Belysande och förstärkande moment

Avslutar med en eftertanke, ett utrop, ett fokus på kärnbudskap.
Likt en fri Haiku.

MVH

Tillägg: använder inte AI utan egen text och kanske GPT-Chat kan komma med förslag, ska prova!

1 gillning

Fråga GPT-Chat om hjälp och presenterar utkastet.

Min fråga till er:
Vart tycker ni detta har för brister eller svagheter?

Och köper inte tillistsysem inte håller där andra marknader är likadana.
Där alla står i beroendställning inför riskfördelning och riskbedöming.
Allt har sitt regelverk och förhållningsätt oavsett synsätt.

GPT-Chat:

Ett Ekonomiskt Kretslopp: Fördelen med Gemensamt Sparande och Tillit

Tänk dig att du är en del av en grupp på 10 personer. Varje månad bidrar alla med 100 kr. Så långt är det ett vanligt sätt att spara pengar, men här kommer det speciella: varje person får tillgång till hela den samlade potten en gång under året.

Varje månad sparar varje individ 100 kr, men när det är din tur att ta emot potten – som nu är 10 000 kr – behöver du inte lägga din 100-lapp den månaden. Istället får du hela summan som sparats ihop under de föregående månaderna, en ekonomisk lyft som kan användas till vad du än behöver.

Så här fungerar det: Varje person bidrar med 100 kr per månad under 10 månader. Vid slutet av de 10 månaderna får varje deltagare 10 000 kr när det är deras tur att ta emot potten. Den månad du får del av den stora summan, behöver du inte själv bidra med de 100 kr som alla andra lägger varje månad. Detta betyder att du får ett ekonomiskt lyft utan att behöva spara på egen hand under just den månaden.

Fördelarna med detta upplägg

1. Lågt månadsbidrag – högre avkastning: För varje individ innebär det att man bara behöver lägga 100 kr varje månad. Men när det är din tur att ta del av potten, får du hela summan på 10 000 kr. Det innebär att du får tillbaka mycket mer än du lagt ut, och det på ett sätt som inte innebär någon stor ekonomisk påfrestning varje månad.

2. Inget behov av att lägga 100 kr när du får potten: Den stora fördelen här är att den månad du får ta emot hela potten (10 000 kr) behöver du inte bidra med de 100 kr som alla andra lägger varje månad. Detta betyder att du får ett ekonomiskt lyft utan att behöva spara på egen hand under just den månaden.

3. Liknelse: Vad om du sparade 100 kr själv varje månad? Om du istället skulle spara 100 kr varje månad under ett helt år på egen hand, skulle du ha samlat ihop 900 kr. Detta belopp är långt från de 10 000 kr som du kan få genom detta system. Om du vill njuta av att ha tillgång till 10 000 kr vid ett tillfälle varje år, skulle du behöva ha en betydligt större månadssparande på 1000 kr – vilket kanske inte är möjligt för många. Därför erbjuder det gemensamma sparandet en enorm fördel: det ger dig ett ekonomiskt lyft med små, hanterbara månadsinsatser.

4. Flexibilitet och trygghet: Detta upplägg gör att gruppen som helhet sparar och hjälps åt att skapa en betydande summa under en längre tid, samtidigt som varje individ får tillgång till större resurser när det behövs. Det ger en ökad ekonomisk säkerhet för var och en i gruppen, och alla får del av potten vid rätt tidpunkt.

5. Kollektivt ansvar och tillit: Systemet bygger på förtroende och ömsesidighet. Det krävs att alla är med och bidrar under hela perioden för att det ska fungera. Genom att bidra varje månad, vet du att det också finns ett gemensamt mål där varje person får nytta av det som skapats. Denna form av gemenskap skapar en känsla av samhörighet och ansvar.

6. Smidigt och hållbart sparande: För många kan det vara svårt att spara stora summor på egen hand. Genom att göra små insatser tillsammans som en grupp, kan alla få del av en större summa utan att det känns tungt eller svårt att delta. Det här upplägget ger alla möjlighet att ta del av den större summan när det är deras tur, samtidigt som de slipper lägga ut pengar den månaden.

Regelverk för att Kliva Ur Systemet

En viktig del av systemet är regeln att om någon vill kliva ur och lämna plats för en annan deltagare, så sker detta vid det tillfälle man får sin utdelning. När det är din tur att ta emot hela potten (10 000 kr) är din “cykel” i systemet avslutad. Då kan du välja att lämna systemet och ge plats åt en ny medlem, eller helt enkelt avsluta ditt deltagande.

Om du väljer att lämna när det är din tur att ta emot utdelningen, kommer det att finnas ett hål i gruppen som behöver fyllas. Om en ny medlem går med, fortsätter beloppet på 10 000 kr som tidigare. Om däremot ingen ny medlem tillkommer, minskar potten för alla deltagare med 900 kr per månad, eftersom summan baseras på de 10 aktiva deltagarna. Med andra ord: om en medlem lämnar utan att ersättas, får de övriga 9 i gruppen dela på potten, vilket gör att varje utdelning blir 900 kr mindre.

Detta upplägg passar främst inom familjen, där förtroendet och ansvaret är som störst. Det kan även fungera inom släkt eller vänkrets, men familjen är den primära målgruppen för denna typ av långsiktigt samarbete. På så sätt säkerställs att gruppen fungerar stabilt och att alla får del av potten enligt den ursprungliga planen.

En Fri Haiku:

Sparande i tur,
Gemenskap ger oss kraften,
Tillsammans vi växer.

Sammanfattning:
Det här ekonomiska kretsloppet, där vi alla bidrar med 100 kr per månad och får ta del av en gemensam pott när det är vår tur, erbjuder ett sätt att spara pengar på ett sätt som är lätt och smidigt. Genom att vara en del av gruppen får vi alla ta del av en större summa utan att behöva spara ihop hela beloppet på egen hand. Om du hade sparat på egen hand, skulle du kanske bara ha haft 900 kr efter ett år – långt ifrån de 10 000 kr du får genom systemet. Detta visar på systemets styrka och varför det är ett så kraftfullt sätt att nå ekonomiska mål. Det bygger på tillit och ömsesidighet, och det skapar både ekonomiska fördelar och en känsla av gemenskap som stärker oss alla.

1 gillning

Den som får potten först och sen kliver av är vinnaren, den som är sist lär inte få mkt mer än sina 900:- bortsett från att personen genom åren bidragit med tusentals kronor.
Ser faktiskt ingen poäng alls med detta upplägg.

1 gillning

Du får ju enbart tillgång till pengarna förutsatt att ingen annan som hade tillgång till dom före dig använde potten, om alla använder potten när det är deras tur så får du ju bara egentligen bara tillgång till det du har sparat en gång per år så varför blanda in andra??
Behöver du pengarna mer än någon annan är väl risken att du gör det någon av dom andra månaderna på året med när potten ligger hos någon annan, och om man inte behöver pengarna och vill vara givmild mot sina vänner/ Familj så kan man bara ge bort pengarna från början så ser inte poängen

1 gillning

Du beskriver en pengapott där det varje månad stoppas in 1000kr (10 personer betalar in 100kr var) och där det varje månad tas ut 10 000 kr (till den lyckliga som är på tur).

Var kommer dessa extra 9000 kr i månaden från? Gud? Eller kanske ChatGPT?

5 gillningar

Du har rätt.
Tankevurpa.

Det var min och den tankens svaghet.
Nu förvånas jag över att detta görs i verkliga livet.

Vad är då dess funktion och syfte?

MVH

Tillägg:

Och lärt mig att man ska ge verkliga exempel och liknelser.
En kollega på jobbet berätta att dom har detta system sinsemellan.
Vet inte om det är kulturellt betingat.

Närmast blir väl att fråga honom.
Men är tjänstledig för egen-tid och göra sånt jag gillar i livet.
Samt har inte hans nummer.

3 gillningar