Eftersom tråden saknar ett diskussionsämne så antar jag att det är okej att skapa ett själv
Jag ställer mig frågande till om man någonsin kan säkerställa sin ekonomi. Jag gillar Eric Strands filosofi att man inte kan räkna hem ett ekonomiskt värde förrän man satt sprätt på det och faktiskt fått ut någonting av det; vad man än har sina pengar investerade i (kontanter, guld, värdepapper, fastigheter, et cetera) så kan ju värdet på det gå ner och till och med försvinna, men inget kan någonsin ändra på det det faktum att man faktiskt fått ut en upplevelse (bott i ett hus, ätit mat, åkt på en resa, et cetera) för sina spenderade slantar.
Med det sagt så bör man samtidigt kunna prata om mer eller mindre säkra investeringar. Såsom jag uppfattar inlägget så har ni numera typ allt ert sparande i svenska kronor vilket i mina öron låter rätt riskfyllt. Jag kan inte portföljteorin på detta område (det kanske är värt en helt egen tråd i sig), men borde inte typ (bara som ett enkelt exempel) en korg av de tio största valutorna i världen och så lite ädelmetaller på det vara mycket, mycket säkrare?