Ska jag tolka det som att det är omoraliskt av mig att inte jobba extra utöver en heltidstjänst när jag inte upplever att det kompenseras?
Hur mycket extra utöver heltidstjänst jobbar du själv för samhällets välfärd? Skänker du pengarna från det till välgörenhet? För är väl enbart pengarna från sin heltidstjänst man kan behålla och ändå vara moralisk?
I så fall, grattis! Jag är personligen ett stort fan av Peter Singer och effektiv altruism, ger gärna tillbaka till samhället i form av skatt såväl som donationer till geeffektivt.
Men jag har inte vad som krävs för att viga varje vaken timme åt det syftet utan känslomässig belöning. Hjälper hellre syskonbarnen med matte, tar en roll i ideell idrottsförening, eller något annat som känns värdefullt i förhållande till arbetsinsats.
Är jag ett svin för att folk dör i malaria(vilket kan förebyggas med nät för 30k/dödsfall) men att jag istället för att donera hela min lön, leva på havregrynsgröt och jobba 80 h/vecka? Jag skulle nog säga nej, och snarare kalla det mänskligt.