Ekonomiskt efter, eller?

Hej!

Jag tillhör inte den som har gjort ekonomiskt toppen resa de här åren som vuxen och har lite ånger över det. Varit försiktig, bott i hyreslägenhet hela mitt liv när jag sett andra göra bostadskarriär. Gick in på börsen först 2020 och då vågade jag bara lite . jag gick in med 3000 och sen sparat månadsvis.

Så absolut kan jag se med ökningen som varit på kontot att OJ om jag gått in med mer pengar då istället för att låta det ligga på sparkontot. Eller oj om jag köpt lägenhet då..

Lite ångest över missade chanser ?

Och så har jag tänkt jag ska köpa men inte blivit av och en stor del pengar varit kvar på sparkonto. Nu har jag cirka 300.000kr i fonder och 600.000kr på kontot och känner mig liksom så efter andra på forum som dessa.. och att ska jag ändra om tänket och gå in med mer på börsen.. samtidigt känns den lite övervärderad just nu :see_no_evil_monkey: vänta in en dipp och sen köpa på, köpa boende.. ja det är funderingar som Drivs just nu av en stress och speciellt kanske jämför med andra som har en FIRE resa som jag knappt vågar drömma om.. eller ska jag?

lite jämförande med vänner som kanske kommer få ärva efter föräldrar osv vilket jag inte kommer ha (uppväxt med väldigt tufft ekonomiskt)

Jag tror jag är i ett litet mellanrum i vad jag vill, ska jag våga mer (att jag ens har pengar på börsen hade varit otänkbart för mig som yngre - för riskabelt !)

Söker nog efter tips, inspiration och råd :slight_smile: är 35 kan tilläggas

4 gillningar

Kör lite i taget det du vågar , jag började så nätt med fonder i 40 års åldern , fick fullständig panik om jag ” förlora ” 5000 kr sålde köpte några år , sen tänkte jag nej stopp , sätter undan så mycket jag känner jag kan stå ut med värdeminskning , har idag 1,2 miljoner i fonder , och ca 500000 i fasträntekonto o buffert spar , fortsätter sätta in varje månad . Börja från 0 för ca 7-8 år sedan och har fortsatt va konsekvent , inte ta ut vid dipp även om det sög i magen med covid trumps tullar osv , min strategi har ändå lönat sig rejält . Är du väldigt ängslig så kanske det trots allt är bättre med säkra bankkonto just för din sinnesros skull , även om du inte får samma avkastning , pengar är viktigt men god sömn o lugn mer viktigt

7 gillningar

Jag är lika gammal som dig och var i ungefär samma sits för några år sen. RikaTillsammans avsnitt om risk är en ögonöppnare. Det går inte att undvika risk. Att ha stora summor länge på sparkonto är också en risk. Du halkar just efter.

Även nyare avsnitten om nettoförmögenhet är bra för att få perspektiv. 900k låter mycket (och är det i många sammanhang), men adderar du pensionen kommer du inse hur liten del av din nettoförmögenhet som är på börsen.

Samtidigt, finns såå många människor som är i betydligt sämre ekonomisk position än dig. Återigen, detta forum är ”the misfits” ekonomiskt och är ena ytterligheten på en skala där du befinner dig på den ”rika” planhalvan. Fira, ge dig själv beröm. Du har en stor ekonomisk trygghet.

7 gillningar

Tja, själv var jag 48 när jag fick upp ögonen för hur rationell investering ska göras. Är 55 nu och har väl uppnåt FI, har precis gått ner i halvtid för bygga på lite extra guldkant innan jag kör RE fullt ut.

Så det är ju knappast för sent att börja i din ålder. Se framåt är mitt råd du kan ha 70 år till att leva.

5 gillningar

De är klart man kan tänka att man gjorde si eller så så hade man man haft x pengar. Men det där spelar egentligen ingen roll. De ända du kan göra framåt är att ta mer rätt beslut idag. Börsen är ju lite skrämmande, de finns aldrig några garantier men ju längre du har dina pengar där ju större är oddsen att pengarna går upp i värde jämfört med sparkonto. Nu har du ju sett det med egna ögon och lärt dig en sak och de i sig är värdefullt. Med fonder har du en osäker vinst, med sparkonto har du en garanterad förlust (inflation).

Jag har också gjort suboptimala beslut som att sitta med pengar på räntekonto i 7 år innan jag började investera i bostad och fonder (som jag var ovetande om vid tidpunkten), men de jag började tänka på tillslut var att ju mer jag sparar ju mer äter inflationen upp en större del av det jag sparar. Mitt råd är nog kanske att ta vad du brukar sätta över per månad, dubbla det oavsett hur börsen står. Det är alltid lättare att ösa in en mindre summa över tid tycker jag iaf. Sedan får du ju fundera på om du vill köpa bostad eller inte. Det är ju inget måste att ha bostad om man trivs i sin lägenhet.

4 gillningar

Du tror inte att känslan varit så här tidigare på börsen då..? Jag började investera runt 2018. Exakt det du skriver om övervärderad börs har folk sagt hela tiden, år efter år sedan jag började.

Du ligger inte så dåligt till som du tror, men börjar du inte agera och låta dina pengar jobba så kommer du successivt bli fattigare.

2 gillningar

Ju längre tid du har pengarna på börsen desto större chans till en bra avkastning. Man brukar säga att man bör spara över 10 år på börsen. Du kan börja med att ta ut pengar från sparkonton redan nu och stoppa in på börsen och helst då billig global indexfond. Att börsen kan kännas övervärderad är inte konstigt då börsen ofta tar nya ATH. I och med att du är ung så har du tid att låta pengamakinen jobba åt dig.

2 gillningar

du har 30-35 år tills ditt pensionsparande och 20-30år ytterligare in sista slanten skall användas så nog skall det finns tid för tillväxt. Börja med grudtipsen på forumet och om du är orolig för börsen just nu ha litegrann i säkrare tillgångar

Du har tid. Går det jättebra kan det bli FIRE medeller iaf tidig pension (om du vill se min tråd om hur jag gjorde -där finnsäven lite om hur andra gjort)

1 gillning

Ville bara vänligt påminna dig om att man inte måste drömma om FIRE :slight_smile:

Om du har 900k och 35 år gammal så är du inte efter. Frågar du en finansiell rådgivare så skulle de säga:

• Spara 10% av lönen per månad
  • 1-2 månadslöner i buffert
  • 1-2 årslöner som mål

Jag länkade denna i någon annan tråd, du är drygt 70 år :slight_smile:

1 gillning

Ok, om jag skulle ge dig alternativet att jag swishar över så mycket du vill ha, skulle du ännu känna dig efter?

1 gillning