Ekonomiskt fri - sluta jobba

Jag har inte slutat jobba. Jag brottas en del med frågan.

Jag trivs med mitt jobb men känner då och då att jag skulle vilja jobba mindre. 50-75% känns som en rimlig nivå.

Vill inte sluta helt då jobbet ger mig mental utmaning, en känsla av att jag gör något bra för någon annan (jobbar som konsult) och en social gemenskap.

Ytterligare en faktor är att jag har barn i förskolan vilket gör att all eventuell tid jag inte skulle jobba gör att barnen måste hämtas tidigare. Men jag anser att se har mycket bra ut av att vara på förskolan om dagarna.
Jag håller däremot på att planera hur jag skall göra när de börjar skolan. Då kommer jag nog gå ner i arbetstid.

Vad jag dock gillar är att inte vara beroende av lönen. Jag ser helt enkelt jobbet som ett fritidsintresse. Det hjälper mig att hantera diskussioner kring usla arbetsrutiner. Jag kan helt enkelt vägra om det framstår som för dumt. Löneförhandlingar är en annan intressant företeelse. Eftersom x eller y antal hundralappar extra i månaden inte intresserar mig så har jag försökt lägga fram andra ersättningsalternativ framförallt längre semester. Men än så länge utan framgång. Det passar tydligen inte in i systemet…

4 gillningar

Blev FI nu i höstas och jobbar nästa år också för att få lite större marginal.

…och om vi får en sättning 2025?

Bara ett år till? :wink:

6 gillningar

FIRE-klassiker, vi har alla varit i det diket.

2 gillningar

”Nästan alla”, sa han självsäkert. :sunglasses:

3 gillningar

Visst, man vill ju inte avvika från FIRE-normen :smile:

Jag har iaf sett till att få min tjänstledighet beviljad nu ett år i förväg så att jag inte ska bli frestad nästa år…

5 gillningar

Kommer att gå in i styrelse samt funderar på att bli god man till någon eller några. Känns meningsfullt! Och läsa till yogalärare. Tror ändå att att när man (som jag) är driven så dyker det upp möjligheter. Ändå är det ett stort steg att säga upp sig och göra något som de flesta andra inte gör , dvs inte lönearbeta! Det sitter så djupt i ryggraden att man ska jobba!

1 gillning

Jag var föräldraledig hela pandemin och trivdes riktigt bra med det :slight_smile: