Tyckte ärligt talat den där MonteCarlo va lite svårt att få grepp på- -
Jag har mer manuellt räknat månad för månad under dom 130månaderna innan 65år och manuellt “simulerat olika utfall” . . . Exelfiler har man gott om
Ja, förstår det. Den ser krångligare ut än den är, dock
Men du kan läsa tråden och få ut mycket om bara hur man tar med alla pensioner och så, om du vill räkna manuellt.
Men prova att bara gå in på MonteCarlo-sidan och tryck på knappen för att köra simuleringen, mycket klarnar nog direkt då.
Egentligen är det inte SÅ svårt om man förenklar det till. . .“jag behöver X pengar om året i Y år” o justerar lite för inflation…
I extremfallet kan man ju ha en pall med pengar på sängen som han i Squid Game o bara ta en lagom del i högen varje månad
Det är klart att 4% regeln inte alls är relevant och inget man behöver “ifrågasätta” om man byter ut eller moddar någon av parametrarna 4% regeln förutsätter som är
"låg risk för slut på pengar vid uttag i 30 år av 4 % inflationsskyddat årligt uttag av ursprungligt belopp " .
Bra räknesnurror kan hantera olika parametrar. för en mer exakt risk beräkning. Ex extra inkomster under valfri uttagsperiod och andra procentuttag. Exempelvis denna.
Jag är ju Ior och ser negativt på tingens tillstånd, så jag räknar med 70 som pensionsålder. Men det kanske bara är jag som funkar så? 65 är ju som bortblåst om man inte tar ut i förtid ändå.
Mycket av detta har ju att göra med vem man lyssnar på. Är det jänkare som pratar så ser ju deras pensionssituation rätt annorlunda ut, och som sagt, 4%-regeln handlar ju inte om tidig pension, utan om pension vid 65.
Men när du ändå gör din egen regel, glöm inte att ta höjd för skatten!
Det där är ”3.33%-regeln”, dvs 30 års uttag är bara att dela pengarna du har med 30, dvs ta ut 3.33% om året.
Lägger man till nästa nivå får man dock några bonusår gratis, så det lönar sig att ta med de andra parametrarna.
Orkar man inte räkna får man helt enkelt kompensera genom att spara mer.
Jag skriver mer om det i 4%-tråden jag länkade ovan.
Finns ju chans till det men en HET potatis att ta i som politiker om du vill bli vald.
min ålder är väl 68år o kan gå vid 65år. . .det jag fruktar lite att att nån börjar pilla på det där att man FÅR gå 3år innan riktåldern