whatevs, vackla inte
Är FIRE.
De du pratar om undviker jag. Varför hänga med tråkiga personer.
Det här är ju ett bra sätt tycker jag. Är det människor jag direkt ogillar eller som beter sig på ett sätt jag inte gillar är mitt gensvar alltid att jag inte kommer ge min tid till dem. Life is too short!
Jag ser det inte som rädsla för konflikt. Istället tycker jag det är rätt dumt att söka konflikt. Jag tror det är ganska sällan något positivt kommer av det.
Sedan får det bli upp till dem att återkomma på ett helt annat sätt om jag ska omvärdera, det kan inte vara upp till mig ![]()
Det beror på graden av elak men den som var värst mot mig och hotade mig med kniv ringde jag polisen på.
Han ringde mig ett tag senare och i princip grät att jag skulle ta bort anmälan för att han ej skulle bli omplacerad trots hans hot om att idka samlag med mig och hela min släkt så stog jag på mig och killen med omplacerad hörde ett tag efter att han blev skjuten i knät av någon som tröttnade på honom ![]()
Många mobbare kommer undan nör man är liten men i vuxenvärlden har ett svinigt betende ofta konsekvenser vilket det tyvärr ej alltid gör i skolmiljön.
För folk som däremot är “smått” elaka så undviker jag bara dom helt alternativt går på lika hårt tillbaks.
Dels med distans. Människor som beter sig illa kan vara stressade, olyckliga eller på andra sätt vara ur balans. Om jag känner personen kopplar jag gärna på empatin och kollar läget, ifall det är så att personen behöver stöd. Det är sällan jag tycker det är värt att ta saker personligt.
Sedan har jag med åren lärt mig att lyssna på kroppen. Om jag känner att jag får puls eller blir arg så tillåter jag mig nu för tiden att faktiskt agera på det och att säga ifrån, endera det lite mjukare “vänta nu, hur menar du där?” eller “hallå där, sådär säger man inte”. Kroppen är ofta bra på att meddela när någon går över en gräns, men det där med att faktiskt lyssna på vad kroppen signalerar (=känna sina känslor) är en övningssak.
Precis så!
Arms and legs, hands and feet, säger min terapeut till mig, och har med det gett mig ytterligare ett praktiskt verktyg, som gör det enklare för mig att kliva in i kroppen!
Såg något citat, kommer inte ihåg ordagrant. Men ungefär: “om någon försöker ge dig en väldigt otrevlig gåva och du vägrar ta emot den, vem har då förlorat?” Inte så lätt att tillämpa, men jag gillar inställningen
Nu när jag är äldre så är det lättare att hantera elaka människor än när jag var ung.
När jag var yngre så blev det mycket grubbel om varför, tog åt mig. Idag gör jag inte det utan konfronterar direkt, sätter ner foten.
Människor som är elaka och trycker ner andra mår ju i grund och botten inte bra. Så jag tycker oftast synd om dom😇. Det har hänt att jag frågat lugnt och sansat hur han/hon mår egentligen. Några ggr har det hänt att vederbörande då har “vänt” och öppnat sig, berättat om sitt elände. Så ta inte åt dig!
Många kloka tankar ovan. Då mina diagnoser gör att jag har väldigt dåligt med energi måste jag vara en hök kring det som dränerar mig. Så min strategi är att minimera all dialog med “energitjuvar”. Kan tyckas fegt och undflyende men att konfrontera kräver alldeles för mycket för mig. Nu har jag förmånen att vara pensionär sedan i våras å kan välja helt och fullt vilka sociala kontakter jag har och jag mår väldigt bra av det!
Jag är lyckligt lottad, jobbar halvtid och hemifrån. Behöver sällan konfrontera numera eftersom jag inte “tvingas” träffa så mycket folk
. Håller helt med dig angående energitjuvar. Viktigt att backa för sin egen skull.
Härligt att du nu är pensionär och kan äga din tid. Njut:hugs:
!
Jag tycker inte det är fegt eller undflyende. Det finns inget egenvärde i att fixa något dåligt som en annan har orsakat.
Min hund sätter sig med ryggen mot någon han inte gillar, det är ett sätt att säga till den andra hunden att byta sätt om den vill va med honom
jag tycker det är smart.
Först måste du skilja på kritik och elakhet.
-
Om du blir kritiserad för något så ska du först fundera på om kritiken faktiskt är befogad och i så fall hur du kan förbättra dig och dina handlingar. Kritik bör leda till en positiv personlig utveckling om man kan identifiera och hantera den.
-
Elakhet är något helt annat. Elaka människor är ofta själva osäkra och vill imponera på sin omgivning genom att ge sig på människor som de uppfattar som konflikträdda och svagare än de själva. Själv har jag inte blivit utsatt men det kan bero på att det inte funnits många människor i min omgivning som tillhör denna grupp eller så kanske min personlighet inte tilltalar dem. Hur som helst så gör man bäst i att helt undvika denna typ av människor och gå vidare.
Mobbare och elaka människor trycker bara på människor de anser vara svaga, dvs har du pondus att säga ifrån eller stå upp för dig själv kommer folk generellt inte trotsa dig.
Många förväxlar också snällhet som svaghet och då har man fått sätta vissa på plats som har försökt utnyttja detta.
Jag har själv inga problem med detta men jag kan se hur folk i min omgivning blir utnyttjade i många situationer.
Vilken supertråd! Bra tips. Jag tar alltid åt mig, grubblar. Vems fel var det osv. Vill ju bara fly från situationen.
Blir alltid en låsning i huvudet när folk är elaka eller var det konstruktiv kritik?
Fly, om du kan, finns inget anledning att lägga energi. Låt inte personen dra in dig i deras habitat där de trivs som bäst. De kommer vinna om du ger dig in i en argumentation som är deras paradgren.
Om det är på arbetet, bemöt med tystnad och titta in i deras ögon. Just längre du kan göra det desto mer pinsamt blir situationen. Fokusera på ditt eget. Det är bara ett jobb.
Är det privat, släktingar, vänner? Gör det bedömning utifrån situationen. Ger personen dig energi eller tar personen energi från dig, negativt, då gör man slut. Det finns inte plats för sådant i mitt liv.