Såvida du inte kör direkt olagligt kommer du aldrig behöva bry dig om för o nackdelar med hur de driver.
Understyrd? Snälla nån hur fort kör du människa.
Kan även passa på att säga jag kunde utan problem köra i -20 i branta backar med en baktung framhjulsdriven passat utan dubbdäck. Det var lite kämpigt ibland men går helt klart.
Det går givetvis att tuta och köra och blunda för skillnaderna men hur din Passat beter sig är något helt annat än hur en tyngre och oerhört mycket starkare bil kommer uppträda.
Man måste inte köra som en biltjuv för att slira fast i en isig uppfart eller oplogad grusväg.
Med det sagt så klarar sig de flesta i de flesta scenarier helt bra med drivning på två hjul.
Framhjulsdriven bil som tappar greppet går ofta rakt fram(understyr). Du krockar sannolikt med fronten som tar upp mycket krockvåld. Där är bilen och dess struktur som starkast.
Bakhjulsdriven bil som tappar greppet gör ofta en piruett(överstyr) vilken ökar risken för att du krockar med sidan av bilen där endast nån dm av bilens struktur tar upp krockvåldet. Stor risk att förolyckas.
Många som gillar köra bil tror sig kunna häva en sladd med bakhjulsdrift. Det kan man på parkeringen i 30km/h, men väldigt få klarar det i trafik och landsvägsfart.
Bra att ha i beaktande. Framhjulsdrift är säkrare enligt mig om 4-krafs inte är ett alternativ.
Det skulle jag hålla för sannolikt. Även moderna ”fossilbilar” har ju ungefär 50/50 fördelning av vikten mellan fram och bakaxel.
Att elbilen har batterierna i bottenplattan är ju bra men jag skulle inte tro det upphäver fenomenet med över resp. understyrning.
W