Mitt leasingavtal tar slut efter årsskiftet och jag har så smått börjat undersöka nya bilar. Jag kommer med hög sannolikhet välja en elbil som kan ta mig minst 25 mil på vintern.
Just nu ligger en bagagnad ID3 (mer ekonomisk) eller en ny/begagnad tesla model 3 i top (inte lika ekonomisk men förvånansvärt ekonomisk efter de senaste prissänkningarna).
Det verkar dock som om bägge dessa kommer med bakhjulsdrift i standardförfarandet. Jag har fått lära mig att bakhjulsdrift mest är till för sportbilar och ger sämre väggrepp i regn och snö, men jag funderar på om elbilarna har en annan tyngdpunk och att detta inte stämmer för dessa?
Så min egentliga fråga är: Är det ett problem med bakhjulsdriva elbilar ur säkerhetssynpunkt vid dåligt väglag?
Jag vet inte hur det är med elbilar, men även moderna bak- och fyrhjulsdrivna bilar far åt helvete om man väl lyckas få dom att släppa trots hjälpsystem.
Framhjulsdrivna bilar understyr oftast, vilket nog är lättare att hantera för dom flesta.
Även om jag anser att jag är bra på att köra bakhjulsdrivet föredrar jag att en framhjulsdriven bil understyr in i något än att komma sidleds in i ett brofundament.
Jag upplever också att framhjulsdrivna bilar har mycket bättre framkomlighet än bakhjulsdrivna, trots diffspärr.
Elbilarnas antispinnsystem kan reagera snabbare på hjulspinn än en förbränningsbil. Det har även bättre viktfördelning mellan fram och bakhjul. Det + att model 3 är en allmänt väldigt säker bil gör att jag inte skulle oroa mig.
De flesta elbilar har visserligen låg tyngdpunkt men de är också generellt tunga.
En mellanklass-Suv som t ex Tesla Model Y eller VW ID4 är riktiga blyklossar. Även deras mindre syskon är tunga.
Att köra ”vanligt” i vinterväglag skulle jag dock inte oroa mig för, bilarna har riktigt bra hjälpsystem som parerar för släpp. Däremot kan det vara STOR skillnad i grepp i sliriga lutningar, småvägar i fjällen, modd, etc. Jag hade inte köpt en tung och dyr elbil med bakhjulsdrift om jag ofta körde i sådana förhållanden, även om en sån bil säkert klarar den årliga fjällresan hyfsat med bra däck och förståndig förare.
Fyrhjulsdriften är väl en sån där funktion som är betydelselös 99,9% av tiden men ovärderlig när den väl behövs. Sen är det såklart beroende på vart man kör hur ofta behovet uppstår.
Den hjälper ju dock inte till att få stopp på blank-is/svart-is så bra dubbdäck rekommenderas om sådant kan bli aktuellt.
De är alltid bättre med drivande hjul bak än fram under förutsättning att tyngdpunkten är mitt i…
Att framhjulsdrivna bilar uppfattasatt dom tar sig fram bättre i vinteväglag har med å göra att motorn ligger över drivhjulen…
Ett gammalt knep med Saabar va om man inte kom upp för en backe vintertid att backa upp så den vart så kallat bakhjulsdrift…
Att få sladd med framhjulsdriven bil är klart läskigt, medans de inte är de med en bakhjulsdriven bil…
El bilar som är klart tyngre å tyngdpunkten ligger mer i mitten så spaelar de mindre roll vilka hjulpar som driver…
För majoriteten handlar det väl snarare om att inte få sladd, vilket risken bör vara mindre för med framhjulsdrift som inte har lika stor risk att överstyra.
Hur många på det här forumet tror du får flashbacks till sin gamla 240 och häver sladden snyggt?
Du kan nog glömma ”sladda loss” med de flesta moderna elbilar ja.
Nu har jag en fyrhjulsdriven variant men den tillåter noll lek innan den går in och styr upp.
Tur det med en tvåochetthalvtons plåtklump med 500+ hästar.
Finns mycket säkertssystem för klassiska skaddar men an aggressiv motorbroms på bara bakhjulen är ett nytt fenomen, ger sladd på väg in i kurvan istället. Vet inte om det är reellt problem eller att folk bara känner sig överraskande, inte hört någon som kört av pga det. Skulle dock inte välja bil pga detta, känns som en nördobservation.
Jag har haft en Polestar 2 (4-hjulsdrift) och nu har jag en ID.3. Bakhjulsdriften på ID.3 fungerar jättebra. Inte alls sladdrisk som det kanske var på en gammal 240:a eller så. Bakhjulsdrift rekommenderas. Skulle jag välja ny elbil idag skulle jag välja bakhjulsdriven Polestar 2 med stora batteriet och PLUS-paketet så man får värmeväxlaren för kupén.
Har ingen el-driven bil men. Jag har kört både fram och bakhjulsdrivet vintertid och senaste bilen med Gammaldags automatlåda och bakhjusldrift och nästa 300 hästar väntade jag mig skulle kunna vara lite otrevlig… Men med riktigt bra dubbdäck med massor med dubb OCH antisladdsystem som (är lite trist) och även hindrar hjulspinn effektivt etc är det inga problem alls vid halka tycker jag. Skillnad förstås om man behöver klara oplogad djup snö och branta backar. Då är säkert fyrhjulsdrivet att föredra.