Årets julklapp för glesbygd?
Tldr-versionen?
Största vinnaren är väl tyvärr producenten av tv-programmet lyxfällan som kommer få nya uppslag till program.
En grupp i samhället som sannolikt inte bör investera i en ny bil skall uppmuntras att ändå slå till. Jag tror det vore mycket bättre om de med stark ekonomi står för investeringen i ny teknik. Samt tjänstebilar/företag.. Då hamnar snart fler 3-4 år gamla bilar hos gruppen som detta bidrag riktar sig till. Och det är ett bättre val för den kundgruppen tror jag då den stora värdeminskningen är tagen.
Missförstå mig inte som missgynnsam mot den grupp som avses i bidragets utformning. Men jag tror det är en björntjänst för flera av dem.
Precis vad jag funderade på när jag såg kriterierna.
För att vara berättigad stöd krävs det, utöver de geografiska kraven, bland annat att hushållets samlade inkomst är lägre än 80 procent av medelinkomsten. Stödet gäller för både nya och begagnade bilar och för köp eller leasing.
80 procent av medelinkomsten bör väl landa kring ungefär 30 000 SEK per månad. Vilket är en rätt liten samlad inkomst i ett hushåll, så pass liten att jag själv inte skulle komma på idén att köpa mig en ny elbil (visserligen gäller det även begagnade bilar, men det är ändå ofta större summor det handlar om).
Borde de inte mena 80% av medelinkomst per person?
Dvs runt 60 000kr brutto om man är 2 i hushållet, ca 30 000kr om man är ensam.
Det låter mer rimligt, men jag tycker skrivelsen är väldigt fladdrig, det står ju uttryckligen “…hushållets samlade inkomst…”.
De följer ju även upp med en ännu kapitalsvagare grupp, samlade hushåll med upp till 50 procent av medelinkomsten. Då är det snarare dags att köpa en cykel. ![]()
Det finns förmodligen många dåliga saker med elbilspremien, men eftersom jag bor i en av kommunerna där man kan ansöka om elbilspremien kan jag bara tillägga att vi faktiskt redan har en hel del elbilar här ute i bygden. Och den 18 mars 2026 kommer min ansökan.
En mer omfattande webbplats om elbilspremien finns här (inte min):
Många glömmer att husen ofta är billiga på landsbygden, och avstånden stora.
I vår by säljs helt OK hus för mellan 800 000 och 1.5 miljoner, och då behöver man inte tjäna så hemskt mycket för att ha råd med en dyr bil, speciellt inte om man får lite bidrag till den.
Kör du 3000 mil/år så kan du spara i runda slängar 25 000 kr/år bara i på drivmedel, och med så långa körsträckor så går det inte ha en dålig bil heller, men måste kunna räkna med att bilen fungerar när man behöver den.
Skulle vänstern vinna valet kan bränslepriserna snart vara uppe i 25 kronor igen, och då talar vi om besparingar på kanske 45 000 kr eller mer om man kör 3000 mil/år.
Lite surt är det nog för många rika att inte kunna få bidrag, men om man nu vill ha en elbil och tjänar bra så är det väl bara köpa utan bidrag, det har vi gjort, och det blir nog snart en till om allt går som planerat.
Har inte läst hur det ska fungera, men de skulle ju kunna ge bidrag även till begagnade elbilar, så fattig-folket på landsbygden har råd.
Märkligt hur folk som bor i storstan i hus för 10 miljoner kan tycka att de som bor billigt på landet inte skulle ha råd med en ny bil, även om de tjänar lite sämre.
Vi betalade 300 000 för vårt hus för drygt 30 år sedan, idag kanske det är värt 1.7 miljoner eller nåt sånt, en bil för 500 000 kr måste bara vara möjligt för de flesta här om de nu prioriterar att lägga ett antal tusen/månad på att betala av på en ny bil.
Det blir troligtvis mer komplicerat än så. I förslaget användes något som kallas konsumtionsvikt för hushåll med fler än en person.
Två vuxna utan barn ger tex värdet 1,51 dvs får tillsammans bara tjäna 51% mer än en ensamstående. Har de barn kan de tjäna mer då även barn har ett värde som adderas.
Kråglig utformning/tillämpning jämfört med tidigare system även om tanken kan anses god. Tror målgruppen i förslaget i många fall siktar på en begagnad elbil för lägre pengar än vad en motsvarande kostar ny.
Frågan är om det fortfarande ser ut så i det nya förslaget. Kan inte hitta någon detaljerad information än.
Elbilspremien kommer lägligt, eftersom det finns billigare (och mindre) nya elbilar på gång för 2026. Till exempel kommer VW id.polo att börja säljas någon gång under våren, och de första elbilarna som Volvo XC40 är på väg att bli överkomliga som begagnad bil.
Fördelaktigt för den som idag har en billigare elbil och tänkt sälja den tänker jag.
48 tkr i stöd blir ändå en hyfsad del av köpesumman på bilar i intervallet 150-250 tkr. Men nålsögat för vem som kan få premien är ju relativt begränsat.
Tycker för övrigt att elbil på landet känns som en bra grej. Många pendlar några mil till jobb mån-fre, har möjlighet att ladda hemma (eget hus).
Den del av “tjänar lite sämre” jag främst reagerade på är att man även pekade ut hushåll med mindre än 50 procent av medelinkomsten som en målgrupp. Det innebär en samlad inkomst om cirka 18 800 SEK. Att äga en bil är en större kostnad (inte bara utgift) än många förstår.
Jag håller med i sak, men elbilspremien gäller även begagnade elbilar och då tycker jag ändå att premien kommer i ett annat ljus. Väldigt knepigt utformat oavsett.
Jag tror du tolkar samlad inkomst fel, det är förstås hushållets samlade inkomst, är man två är blir det 2 gånger medianlönen man jämför med.
Det är dyrt att bo på landet och köra långt med en gammal bil också.
Jag köper nytt, kia med 7 års garanti, låga försäkringspremier och ingen skatt att tala om.
Räknar med att det kostar mig ca 7000 kr/månad om jag betalar av den helt på 7 år.
Då borde den ändå vara värd en slant kan jag tycka, så mer rimligt kanske vore att räkna med mellan 5 och 6 000 kr/månad och då äger jag min bil efter 7 år, det är ingen oändlig betalning på ett leasingkontrakt.
Bilen jag bytte bort var 12 år gammal, så är jag nöjd kör jag länge med bilarna.
Den andra som står i tur att uppgraderas snart är 11 år, en pärla.
Även om man köper begagnat, något som är säkert att färdas i, så är det dyrt, och man får byta oftare, tror inte att det blir nämnvärt mycket dyrare att köpa nytt om man har kvar dem länge.
Ska man byta vartannat eller var tredje år blir det förstås dyrt med värmdeminskningen.
Det är sjukt att subventionera företag och rika människor som vill byta bilar, riktigt sjukt.
Har du någon källa på detta? En annan tolkning hade ju varit hälften av vad ett genomsnittligt tvåpersonshushåll har i inkomst, som ju är betydligt lägre eftersom unga och pensionärer är överrepresenterade bland tvåpersonhushåll.
Se paragraf 7 vad som gäller för inkomst i hushåll med fler än en person.
Det mest oklara nu tycker jag är vilken genomsnittlig inkomst det ska jämföras med, eftersom man ska räkna ihop inkomst av tjänst och inkomst av kapital.
Vad är medelvärdet i Sverige på inkomst av kapital som ska plussas på genomsnittlig årslön?
Tack för länken. Det känns som vi gått från den enklaste formen av elbilsbidrag till den diametrala motsatsen. ![]()
Peter esse på YouTube har en bra genomgång för hur det fungerar. Jag tror för en tvåbarnsfamilj kan detta vara riktigt bra.
De kan sikta in sig på en begagnad elbil i 200-300 tkr området få 50 tkr rabatt så då blir ekonomin faktiskt ofta bättre än fossilbils varianten om man kör mkt mil typ +2k/år.
Man borde kunna få bilar som e-niro och xc40 för de pengarna, bra räckvidd och säkerhet.
Slår man in 2 inkomster + 2 barn gör att man får tjäna rätt mkt pengar tyckte jag.
Tror även för pensionärer så kan detta vara rätt bra för begagnade små elbilar i 150-200tkr området.
Problemet är att det är för komplext för att det ska nå breda massan och de som inte är elbilsfrälsta.