Det kan man ju tycka. Jag har egentligen dålig koll men anar att detta är mer en faktor för mobila processorer. Titta t ex på Apples egna M-processorer. Väldigt energieffektiva och går knappast att anklaga för att vara slöa heller.
Själv kör jag en laptop med liknande spec, Intel 14 kärnor med 20 trådar och ett 3080.
Den drar betydligt mindre ström
Nätadaptern klarar bara av att putta ut 240w, så det är praktiskt taget omöjligt att den drar mer än så
Dock motsvarar ju grafikkortet ett stationärt 3060 TI ungefär, men jag skulle tippa på att min laptop använder mindre ström än vad en stationär med motsvarande prestanda skulle använda.
Så… Med detta sagt, vill man ha energisnålt så köp en laptop! 
Grafikkortet i både en laptop och en stationär är ju det som drar mest ström dock! SSD / M2 diskar är väldigt energisnåla om jag inte är helt ute och cyklar.
Mjo, fast momentant klarar väl batteriet att ge mer kräm. Kontinuerligt (samt ur nätuttaget) stämmer ju det du säger förstås.
Det kan knappast stämma för en dator som det spelas på.
Du borde nog ta en titt och se om strömspar är på. Idle/normal-användningen är enligt min erfarenhet för hög. Datorn borde inte dra jättemycket mer än 50-60 Watt i idle (bara datorn, inte skärmar).
Kolla så nvidia-kortet klockar ner först, kanske? Powersave-mode är helt ok för Nvidia, de boostar ändå fullt när de används, så man tappar ingen performance. Skillnaden är eg mest om de klockar ner när de inte lastas, eller fortsätter köra full klockfart även när de inte har något att göra.
Om du kan få klockhastighetgraf för grafikkortet med nån tool i dina installerade drivrutiner ser du ganska direkt om den kör maxklocka hela tiden. Kolla grafen när du inte har något program igång, ibland kan program tvinga upp till performance mode (ofta utan bra anledning).
Verkar allt ok i idle kan du starta dina favoritprogram och se det är något om något av dom som tvingar upp strömförbrukningen även i idle, i så fall kan det vara värt att titta i nvidias profil för det programmet och se om det är satt till performance i stället för powersave.
Man kan förstås tweaka i all oändlighet, men när man väl vet hur man gör tar det bara någon minut att kolla så inte grafikkortet fastnat i att alltid köra maxklocka.
Nä där ligger du fan i lä
Bolmeson droppar en top promille dator.
Kan du spela minecraft på den?
Jodå. Visserligen är detta med ett gtx1080 men faktum kvarstår. Extrema datorer kan dra sig uppemot 500W dock.

Det här drar min stationära. Runt 220 W när jag jobbar och 100 W när skärmarna är avstängda.
Kör den Doom?
Min dator, MBP med M1 Pro, lätt det snabbaste och kraftigaste dator jag någonsin kört på, drar 57W, inklusive sin egen 14" skärm, extern 32" skärm, skrivbordslampa och laddning av telefon…
Det kan ju vara intressant för er som tycker Apple är dyrt. En elräkning senare och så är det intjänat

Update: Stängde av lampan & slutade ladda telefonen. Då är vi på 40 watt för en 14" skärm och en 32" skärm, inklusive datorn alltså.
Spelar du Tetris? 
Merparten handlar ju om vad processorn sysslar med… tänker jag iaf.
Spelar ju väldigt stor roll om datorn står passivt och gör ingenting eller om den används…
Apple är ju som nämnt väldigt dyrt gentemot en dator av annat märke med samma prestanda. Man får väl i regel ge uppemot 30% extra. Handlar det då om en dator i krokarna runt 30.000 så tar det många år innan du sparat in det på elen, mest troligt kommer datorn slutat fungera och du kört den till tippen innan detta händer.
Har man dock låga eller inga krav på prestandan på datorn så funkar ju eventuellt en billigare dator från Apple så kanske man sparat in på elräkningen på 10 år.
Är det samma sak som “modermodemet”?
Mobila processorer drar mindre även när de maxar.
En stationär dator drar lite när den är idle men kan dra supermycket när den maxar.
3000-serien från Nvidia har haft problem med att den under extrema spikes drar mer än 1000 watt, och att strömaggen kan få ångest och bryter strömmen då (se Gamers Nexus på Youtube för mer info, eller om ni allmänt vill nörda ner er i grafikkort, strömförbrukning, kylning och så).
Mobila och stationära är designeade för olika power envelopes, men en stationär kan potentiellt sett ändå dra lika lite beroende på vilka arbetsuppgifter den har. Dock har man ofta större/fler och mer strömhungriga skärmar till en stationär.
För kännedom kommer den med en en laddare som ger maximalt 60 watt. Således möjligt att kontinuerligt köra maximalt med full fart på både processor, grafikkort och SSD inklusive skärm på 60 watt, och samtidigt gissningsvis ladda lite samtidigt. Mätte precis, låg på 15W idle med typ 10 fönster uppe (webbläsare, excel, Outlook, Teams, Slack, iTunes, Numbers, Word, Powerpoint etc. Utan att göra något. Så idle 15W, maximalt 60W.
24k, för en M1 Pro. Överdriv inte. Min förra dator höll i 9 år. Köper du en dell/hp/acer kan du räkna med en tredjedel av detta, så att betala 30% extra betalar sig snabbt ![]()
Tillägg: Räkneexempel:
Jans dator drar 400watt vid normal användning(se ovan). Min drar 20W. Det skiljer 0.380 kWh för en timme. En normal genomsnittlig arbetsmånad är ca 168 timmar. 0.380*168 = 64kWh/månad. Med förra månadens effektiva kWh-pris för mig sparar jag ca 3800kr/år. Men jag sitter inte med datorn bara 8h/dag utan snarare 12.
Nu skojade jag såklart, men lite trött på PC/Mac-larvet är man efter alla dessa år. 
Jag köper inga datorer alls utan använder jobbburken och när den tjänat ut där brukar den få fortsätta som mediadator/surfpunkt hemma. Den jobb-Acer jag skriver detta på fyllde nyss fem och mediaburken är en Dell från 2014. När det musiceras tuggar min Atari från 1991 vidare utan tjafs och mixar ner gör jag till en annan avlagd Dell från 2010.
Samtliga var gratis så det behövs ingen el alls för att de ska betala sig. 
Nu vet vi ju inte vad Jans “normal användning” innebär.
Och som nämnts innan, 400W låter inte normalt för typ surfande/excel/youtube tittande.
Inte ens för hans monster till dator.
Sen är det ju två helt olika typer av maskiner du jämför, maxspecad stationär “speldator” vs highend “businesslaptop”.
Min jobbdator, en Thinkpad P1 gen3 i samma segment, highend businesslaptop drar 10W idle och ungefär 25W under normalanvändande.
Nu får du sluta skryta med din setup, vi andra blir ju avundsjuka.
Nej, inte ironi, på riktigt avundsjuka ![]()
Haha
Då vågar jag knappt säga att det är en Mega 4 ST då? Sedan har jag ett gäng 1040 i klädkammaren i reserv. ![]()
Tillbaka till trådämnet: Jag får se till att mäta upp den där Atarins förbrukning också.
