Elförbrukning från en dator

Min son gjorde en inställning på sin dator, vilket minskade elförbrukningen till ca 1/6. Före detta hade jag faktiskt inte koll på hur mycket el hans dator drog (en hel del visade det sig).

2 gillningar

En stationär speldator drar inte mer än 3-400 W vid intensiv användning (vilket förhoppningsvis inte är många timmar om dagen).

2 gillningar

Min dator tar 300 - 400W vid normal användning och uppemot 800W vid t.ex. rendering… :thinking:

1 gillning

Vad är COP för en dator? :slight_smile:

3 gillningar

Att ingen har skrivit om att överge stationär dator och köra laptop man laddar billigare timmar… :joy:

#fokus-på-fel-sak

2 gillningar

Det låter helt otroligt? Nu vill man veta vad han pillade på. :sweat_smile: Alla moderna datorer är inställda till att ställa ner frekvenser så fort de kan när de inte används eller när man står still på en webbsida t.e.x. Men han hade kanske överklockat eller pillat på annat sätt i BIOS och ställt alla kärnor på max utan Intel/AMD “Speedstep” samt alla nätaggregatets P-states?

Halvt on topic blir man ju peppad att underklocka och energiefektivisera CPU/GPU i dessa tider! :smiley: Med bara några timmars mek kan man säkert sänka förbrukningen med 10-20% utan någon större uppoffring i prestanda.

Tacka vet jag Raspberry Pi :nerd_face: Rena sparbössan på typ 5W :money_mouth_face:

3 gillningar

5? Jag mätte min RPi2 efter jag stängde av HDMi port och power LED drar den 1.7w.

Men rent krasst så kan man ju ändra vissa saker till t ex telefonen. Tv+hemmabio kan ju dra 2-300w eller mer. Telefon och hörlurar kanske 5 w eller nåt. :sweat_smile:

1 gillning

Vad har du för dator egentligen? Det här låter ju inte rimligt.

Som jag nämnde här Nörderi: Hur mycket el drar dina prylar? Finns det något att spara? - Nr 176 av Esko så mätte jag på min sons dator, som ändå får anses hyfsat speccad. i5-12600KF, RTX 3080 och två monitorer.

100-150W vid “normalt” användande och runt 450W vid spelande.

1 gillning

Min son, som är betydligt mer insatt i detta än jag själv, säger att hans dator är betydligt mer kraftfull än en “vanlig” speldator och att den därför drar mycket mer el.

När jag frågade honom vad han egentligen gjort sa han att han gjort så att datorn stänger av sig helt efter användning istället för att stå på stand by, vilket han själv påstår haft den största effekten, samt att han ställt in så att den ska dra så lite som möjligt när den används (kan fråga honom mer specifikt hur han gjort detta om någon är intresserad).

2 gillningar

Min huvuddator är en iMac (Retina 5K, 27 tum, 2019). Den drar runt 100W vid enklare användning som att surfa, redigera dokument etc. Vet inte hur mycket den drar som max men det är betydligt mer.

Har även en linuxdator som står på dygnet runt som server för hemautomationen. Den kör på en Gigabyte Brix GB-BXi7-4500 Core-i7-4500U från 2014 som fortfarande har bra kapacitet för ändamålet och drar c:a 15W.

Windows är portförbjudet här, det räcker med att man måste använda detta på jobbet. Har inte haft Windows snurrande hemma detta millennium.

Den här matematiken är faktiskt inte så uppenbar. En CPU går som du säger ner i viloläge så fort den är klar med sina beräkningar. Med högre klockfrekvens så blir den klar fortare och kan sova mer. Underklockning kan därför leda till att CPU:n måste hållas vaken längre tid och därmed drar mer ström.

Det finns förmodligen en sweet spot där kretsarna arbetar som mest optimalt. Men frågan är då varför CPUn inte redan skulle använda denna sweet spot automatiskt från fabrik?

3 gillningar

Det har du helt rätt i!

Men jag hade eventuellt gaming i åtanke och då är arbetet oändligt :wink:

För att optimering på performance inte är samma sak som optimering av energiförbrukning.

Å andra sidan lär du inte behöva någon större effekt på övrig värme just i närheten av det kärnkraftverket…

3 gillningar

Bärbar jobbdator, ca 20-45W normaldrift, laddar på jobbet eller tåget. Drivs på internt batteri hemma. Troligen igen jättebesparing. :slight_smile:

1 gillning

“Hyfsat speccad” jo javisst. Det där är top 1% av hemdatorer. Bara grafikkortet kostar minst 12k :joy:.

4 gillningar

Mätte min Laptop och den verkar dra runt 25 w vid normal användning. Tvn cirka 100 w så sparar ström på att streama på datorn haha.

1 gillning

Även då finns det nog microsekundrar här och där som CPU:n kan vila.

Så är det, men du kan gå in i energiinställningarna och välja om du vill optimera för performance eller energianvändning. Jag tänker att de horder av datavetare som Intel anlitar för att optimera såna här grejer förmodligen tagit hänsyn till det mesta som går att ta hänsyn till.

Ryzen 16 kärning, 4Ghz
64 Gb
3 SSD-diskar
RTX 3090-kort
Två 32" skärmar widescreen

4 gillningar

Där ser du @SebWik , sonens var bara “hyfsat speccad”, allt är relativt :joy:

3 gillningar