Så här blev resultatet när FLVP gick sönder helt dan innan nyår.
Blev tvungen att värma huset med elradiatorer och hade givetvis inget varmvattenproduktion.
Nästan i mitten av månaden fick jag installerat en LVVP. Har även sagt upp fjärrvärmen som fungerade som spetsvärme för FLVP:n. Fast att kalla det för spetsvärme är lite felaktigt då den gick kontinuerligt under 6-7 månader om året.
Bild 1 visar daglig förbrukning jämfört med januari 2023.
Bild två visar januari i relation till helåret 2023.
Blev en del extra kWh
Dock har jag sparat in runt 120 kWh då min PHEV stått stilla nästan hela månaden och inte behövt laddas.
Jag kan ju säga att med fungerande värmepump så förbrukade jag cirka dubbelt så mycket första halvan av januari jämfört med förra året pga kallare väder. Fast du verkar ju typ tripplat…
Jag bytte frånluftvärmepump för snart två år sedan Den gamla var från 2006. Låg tidigare på drygt 12000kWh inkl hushållsel. Förra året 8600. Mild vinter visserligen.
Ligger dock i linje med vad jag googlat fram tycker jag.
Mellan 30-40 procent kan man nog fa ned värmekostnaden pa elräkningen(den utgör ungefär 75 procent pa totalen)om man köper ny och betydligt effektivare värmepump.
Det blir m.a.o mellan 20-30 procent ned pa den totala elkostnaden…jag behaller därför min gamla sa länge den behagar hosta…min elförbrukning är bara runt 8500 Kwh…och förräntningen vid köp av ny värmepump blir för kass för att grundinvesteringen skall kunna försvaras,
Den tiden,den sorgen.
Jag fick jordfel i min ibland. Säkert inte svårt att fixa. Tror bara det var kondensvatten men kände att det var början på slutet. Grannarnas likadana slutade funka när elen var extremdyr. Kändes mig väldigt nöjd med bytet då. Innan priserna på värmepumpar började skena dessutom.