Elpanna - hur ska man tänka?

I det hyrda hus vi bor i finns en elpanna. Utan att kunna särskilt mycket om el- eller värmefrågor förefaller värmesystemet vi har som ineffektivt och gammalmodigt. Här har jag tagit en bild på elpannan. Den är kopplad till ett vattenburet system med element. Hela frågan här riktar sig alltså till dig som antingen jobbar med sådana här frågor eller av annan anledning har specialkunskaper.
Hur dåligt är det här vi har egentligen? Vad skulle skillnaden vara mot ett modernare och smartare system?

Visst bor du utomlands, på typ Balkan? (Eller rör jag ihop det?) Det påverkar nog en del kring förväntad standard och behov. Jag tänker att man ska jämföra äpplen med äpplen och päron med päron.

Så länge du värmer med el så spelar det inte så stor roll om det är ett gammalt eller nytt system, tillförd energi blir samma oavsett. Vill du ha ner energiförbrukningen behöver du byta till ett system med luft/vattenvärmepump.

En lösning skulle kunna vara att komplettera nuvarande med en ackumulatortank som du kopplar solfångare till, då kan du få ner elförbrukningen en del.

Edit:
Ett tredje alternativ är att inte värma med det vattenburna systemet utan installera en luft/luftvärmepump, de kan ju ofta även kyla vilket kanske är fördelaktigt i ditt klimat.

2 gillningar

En modern värmepump ger grovt räknat 3-4 gånger mer värmeeffekt än den använder.
Dvs du drar när elräkningen till i runda slängar en tredjedel för värme, kanske mer beroende på förutsättningar.

1 gillning

Jag ställer frågan här av en anledning. Det handlar inte om allmän nyfikenhet. Det mesta här nere har en annorlunda och sämre standard än motsvarande skulle ha i Sverige. Samtidigt har vi ett uppdrag från regeringen att försöka göra saker bättre. Jag tar helt enkelt min egen lösning hemma som exempel för att få tips om vad som borde göras annorlunda. Sedan kanske vi kan ordna med en subvention på “den smarta svenska lösningen”, om det nu finns en sådan. I det här landet är både el- och värmesystemet byggt på brunkol. Det finns alltså en del möjliga vinster med att kunna göra saker smartare.

1 gillning

Om vi nu tänker värmepump - finns det någon enkel modell som man skulle kunna använda för att räkna ut vid vilket elpris som det lönar sig? Jag är i princip övertygad om att det lönar sig men här nere (liksom i många andra länder) gäller inte normala marknadspriser på el. Det innebär inte att elen är “billig på riktigt” (i förhållande till lokala inkomster) men däremot att många energisparande lösningar inte kommer på plats för att återbetalningstiden är för lång.

Jag skulle säga att det är olika från fall till fall, beroende på husets energibehov för uppvärmning.

Sen är det också lite beroende på vad man har att utgå ifrån. Har du ett vattenburet system finns det en poäng att bygga vidare på det med en luft/vattenvärmepump, då kan man även få in uppvärmning av tappvarmvatten i samma energieffektivisering. Detta är dock en betydligt dyrare lösning än att sätta upp en luft/luftvärmepump.

Anekdotiskt så har en luft/vattenvärmepump betalat sig på 8-10 år i Sverige.

Jo, men jag menar mer generellt. Finns det någon snurra eller liknande där man kan få fram data utifrån olika elpriser? Jag är inte primärt intresserad av att räkna bara på mitt eget hus utan mer på olika “typhus” utifrån vanliga förutsättningar. Att det har betalat sig på viss tid i Sverige är en annan fråga.

Inte vad jag vet tyvärr. Ett mycket grovt överslag skulle ju vara att dela det nuvarande nuvarande energibehovet med tre, förutsatt uppvärmning med direktverkande el. Då kan du ju räkna ut efter hur lång tid värmepumpen är betald.

Ok, med direktverkande el menar du nu alltså även elpanna som på bilden? Hur mycket kan en schablonkostnad för en luft/vattenvärmepump vara?

Det blir lite landspecifikt.
När jag rest ex i Kina såg jag att LL -värmepumpar verkade kosta max hälften och jag gissar installation kunde man få för 1/3 av svenskt pris. Hur ser det ut i landet du är?.
Varmvatten görs i många länder lokalt i lägenheten och något annat skulle funka dåligt pga att rörledningar etc från central plats ligger nog ofta ex i Spanien direkt i betongen som leder bort värmen ett tag (och är dessutom avsedda för kallt vatten)dom långt bort skulle få vänta 1 minut eller mer på varmvatten. Medför ex att tvätta händerna eller diska stekpannan drar en massa onödigt varmvatten då man dels väntar och dels att det varma vattnet i ledningen fram kallnar utan nytta efteråt.
Det borde gå att få lönsamhet på an Luft vatten värmepump.
Man kan få problem med att ex element är gjorda för höga temperaturer när det är mycket kallt. Det passar inte Luft vatten pumpen.
Trist lösning vore att bara köra LV pumpen när den räcker till.
Kan man även lösa på olika sätt ex byta till effektiva fönster som sänker värmebehovet eller komplettera med mer elementyta.
Sen förstås den viktiga aspekten. Vad tror man om elpriset.
Att sänka värma huset förbrukningen med faktor tre är realistiskt.
Varsin LL värmepump i lägenheterna är nog en riktigt bra lösning. Så har man gjort i många länder.
Man får fula enheter på balkonger eller fasaden.
Så värmer och kyler vi vårt hus.

Elradiatorer är direktverkande, men eluppvärmd vattenburen värme är jämförbart.

Det skiljer mycket i pris mellan olika tillverkare och modeller. Men räkna med 150-200.

Om vi pratar generellt så är många tekniska saker dyrare i Östeuropa än i Sverige. Detta beror i sin tur på att marknaden är mindre. Det här är nischprodukter på ett helt annat sätt än i Sverige. De flesta vanliga människor här har förmodligen ingen aning om vad en värmepump är för något. Jag har tidigare pratat om det här ämnet i Belarus och Ukraina med folk som ägt och byggt hus. De har haft närmast perfekta förutsättningar men aldrig hört talas om värmepumpar. Då var det luft-luftvärmepumpar som frågan handlade om.

Varmvatten görs i Östeuropa via lokala varmvattenberedare som sitter i varje badrum. Detta är alltså standard. I många länder drivs dessa med gas men här i Kosovo är de eldrivna. Det finns säkert andra varianter men den lösning som är (sannolikt) billigast och mest tillgänglig för vanligt folk är denna. Eftersom vi bor i ett hus med tre våningar och tre badrum (helt meningslöst) har vi alltså tre olika varmvattenberedare varav vi använder två.

Vinterklimatet i Kosovo är inte helt olikt Sverige även om vintrarna har blivit mildare på senare år. Det normala här har historiskt varit “svensk vinter” med massor med snö men nu var det länge sedan det var en sådan vinter.

Det finns AC på många ställen och så även i vårt hus. Egentligen är väl AC typ samma sak som värmepump? Det sitter en AC på varje våning. Vi har hittills inte använt dem alls men de fungerar.

I Kovoso är elpriset reglerat. Det finns alltså ingen fri marknad och elpriset här är det lägsta i regionen. Samtidigt har elpriset höjts rejält på senare år. Tidigare var det riktigt lågt. Vi har ungefär 450 EUR i elräkning per månad under den kalla årstiden (okt-april). Det är mycket pengar för lokala förhållanden. Jag har inte kollat upp förbrukningen mer exakt men jag skulle kunna göra det.

Om dom har “AC” på varje våning som även fungerar för att värma med tillräckligt bra så har du kanske det du behöver för att få ner värmeförbrukningen. Kanske är dom gamla,igengrodda ,med smuts och har äldre medium ex 407C som är sämre på vintern men bra till AC på sommaren
Värmepumpen jag har är tillverkad år 2005 och har R134a som medium vilket var ganska bra. För både kyla och värma. Jag har en (1 ) Och den värmer numera 150 kvadrat helt själv en normal vinter som senaste då vi är två personer och inte behöver stänga dörrar om oss. Nogranna mätningar visar att den pumpen gett 2,7 ggr mer värme än den dragit el i snitt under värmesäsongen och faktiskt sparat oss nära 100.000 kwh sen installationen för 17 år sedan.
Aldrig gått sönder och går lika bra nu som när den var ny.
Om man istallerade nya hyfsat moderna LL värmepumpar av medelklass på varje våning där du bor skulle man kunna hålla både varmt och kallt för rimligare pengar än 450Euro per månad tror jag. Så hög elräkning har jag aldrig haft…en modern pump kan komma över 3 i värmefaktor, kanske 3,5 i ert klimat med färre mycket kalla dygn? . Du bör kunna köra dom på låg fläkt oftast.
I Sverige skulle 1 pump av bra kvalitet kanske kosta i inköp 15000 +5000 installation per styck om man gör alla tre samtidigt.
Går att komma ner till ca 10.000 för pumpen men då är det mer risk för trassel med ex dåliga fläktlagringar och annat lagom att garantin gått ut. Pga extrembilliga kullager från Asien.
När man kör dom behöver man rengöra filter i innedel kanske varje 2 månader och utedelen mer noga vart annat år.

Jag har ingen aning om AC kan användas för att värma med. Det är helt obekant materia. AC:n har en fjärrkontroll med några få knappar på. De är av det turkiska märket Beko. Det finns mycket grejer av turkisk tillverkning här nere generellt.

AC & Luftvärmepump är tekniskt/principiellt i grunden samma sak. Beroende på åt vilket håll du pumpar köldmediet flyttas antingen värmen ut eller in i rummet så att säga. Där man då tar/avger energin på utedelen på utsidan av väggen

Så många AC/Luftvärmepumpar är byggda för att kunna göra både/och, Då brukar man enkelt kunna välja “Heat” eller “AC/Cool” på någon knapp märkt “Mode” eller liknande.

Sen kan de vara om optimerade för det ena eller andra och även optimerade/extrautrustade för t ex kallare länder = Sverige.

Sen finns det AC som inte går att ställa in för använda som Luftvärmepump också så det beror på vad det är du har där nere.

Du har för värmepumpar något som heter SCOP, årsmedelverkningsgrad definierad för olika regioner inom EU. Och det gäller naturligtvis för angränsande länder.

SCOP är detsamma som nyttig energi/förbrukad elenergi.

Den tar alltså inte hänsyn till ditt individuella värmebehov.

Men kalkylen är enkel om du idag har ren elvärme:
Besparing (i kWh) = Elförbrukning idag (kWh) * (1-1/SCOP)

För södra Europa skulle jag säga att SCOP är t högt, och totala värmebehovet tämligen begränsat till korta perioder om året. Skulle anta att SCOP är runt 3-4 för uppvärmningssäsongen. Man sparar alltså mellan 2/3 och 3/4 av elen med en värmepump.

Jag har svårt att se att det finns en realistisk ekonomi därmed då besparingen i kronor är begränsad även om du betalar 450€/månad.

En luft/vatten värmepump kostar kanske i Sverige 10k€ att installera rakt av. Men då får man varmvatten också. Jag antar att installationskostnaden är lägre i Kosovo men material signifikant högre.

Jag skulle nog snarare se till luft/luftvärmepumpar som kan dubblera som AC.

Framför allt tror jag bättre isolering och byggnadsstandard vore en besparing.

Kan tillägga att även många värmepumpar av olika fabrikat i Sverige har turkisktillverkade komponenter.

Brukar gå att toggla mellan symboler om det finns en display. Brukar vara , “fläkt bara”, “snöflinga”= kyla , “sol”= värme , och en “droppe” = avfuktning.

Sätt på “solen” och höj termostaten till max och om det finns fläkthastighet till max eller auto.
Om den har bra power kommer det blåsa hyfsat och minst 45 grader efter säg 10 minuter.
Min blåser över 50 C. Dom går effektivast och ger mest om det behövs på max fläkt.
Många inkl jag tycker dom bullrar för mycket på hög fläkt och jag brukar köra på låg fläkthastighet ex på Hotel där den sitter i rummet.

1 gillning

Här kan du söka på manualen.

Beko skriver själva:

Jag tror nog att man bör kunna göra bra skillnad på en elräkning på 35000SEK under uppvärmningssäsong. Man kan gissa sig till att huset är rätt dåligt isolerat och drar en hel del värme. Värmepumparna borde betala sig på några få år. Jag gissar på 4 år. Vi kör kyla när det är varmt. Mycket trevligt det också.
Min enda pump som jag köpte för 8500 Sek + installation har på 17 år sparat nära 100.000 kWh el åt mig. Snacka om betalt sig många gånger om.