Tänkte vi kunde ha en tråd för allt som gäller elpriser för detta och nästa år.
Första fråga ut, förstår någon varför elpriserna mellan se3 och se4 nu börjar skilja sig så mycket? Idag är det dubbelt så dyrt med el i södra Sverige, imorgon tre gånger så dyrt jämfört med Sthlm.
Kan köpa att Norrland på vintern har hälften av våra elpriser men mitt på sommaren att stockholmarna ska både tjäna mer och betala mindre för el?
”Treorna” använder ”sin” el själva. Vi ”fyror” underproducerar när vinden mojnar.
De har dessutom kärnkraft där uppe, för de stängde ju vårt. (Nej, ja e’ int’ bitter…)
Till det kommer flaskhalsarna i överföringen. Men använd på. Jag har minst 3 kW överproduktion i detta nu. Kom och köp!
Vi i söder får ju starta ACn nu om man inte ska få värmeslag?
Jag har stått ut fortfarande men det är nog dags nu… verkar bara bli varmare
10 gånger dyrare i södra Sverige imorgon. Skrattretande, tack miljömuppar i Stockholm för att ni förstört för oss i Skåne. Lorentz Tovatt och Åsa Romson kanske vill betala våra elfakturor?
Bort med våra idiotiska elområden.
Elområden var väl knappast “miljömupparnas” fel?
Det är väl nackdelen med att bo för nära Danmark.
Först stängde de erat kärnkraftsverk och sen tvinga dom på Sverige elområden.
I princip går det väl att säga ju längre man bor ifrån danskarna desto lägre elpris
Nej det var danskarnas men att vi är så beroende av vind är miljömupparnas iom nedstängningarna av reaktorerna
För SE4 hade det inte spelat någon roll med fler reaktorer eller inte (förutom Barsebäck).
Problem är ju att ni byggt ut exporten utan att bygga ut överföringskapaciteten från SE3.
Svaret har redan kommit men förtjänar att upprepas.
SE4 är den sämsta regionen i Europa sett till kraftbalans. Med Barsebäck var situationen en annan.
Etter värre av att SE4 och Danmark bägge är beroende av vindkraft och är närliggande. Blåser det i Danmark blir elen gratis, annars dyr.
Tyskland gör sitt bästa för att hjälpa till och la ner sin sista kärnkraft, så i vinter är det gas och kol för fulla muggar.
För övrigt skrattretande med diskussionen om reduktionsplikten i Sverige. Det bidraget är väl inte mätbart i effekt jämfört med vad Tyskland ställer till med.
Snabb googling verkar ge att 1 ton diesel ger 12,5 megawatt i energi.
Tyskland stängde 3 reaktorer à 1400 MW. Om vi räknar med 60 % driftsäkerhet för att ha rejäla marginaler så gav de där tre typ 2500 MW.
Så alltså 200 ton diesel i timmen.
Reduktionsplikten handlar om en tredjedel av innehållet. Så motsvarande 600 ton diesel.
Varje timme, dygnet runt, året om.
Nu är jag nöjd med höga elpriser under sommaren, har solceller. Säljer 10 000 kwh per år, så jag behöver bunkra upp kapital inför vintern. Som tur är så är min förbrukning låg under sommaren, så tar inte så mycket av min försäljning.
Men för en majoritet av SE4 befolkning så är det väldigt frustrerande. Är för stor skillnad för oss svenskar, men vi i SE4 har mer gemensamt med den europeiska elmarknaden än med den svenska elmarknaden.
För mycket vindkraft och för lite planerbar elproduktion (kärnkraft,vattenkraft) i SE4. Ena dagen är det högt, andra dagen är det minuspris för det blåser som tusan.
Vansinnet fortsätter idag… Eller imorgon, 10 gånger dyrare i Södra Sverige
…faller på tisdag.
Svalare väder ger nu alltså lägre elpriser, upp o ner vänt
Helg igår, vardag idag. Mer vind imorgon osv.
Men vi är överens, det är knappast planerbart.
I morgon är det nog det lägsta elpriset i SE4 sedan jag började följa priserna.
-7 öre
Har noterat att vi haft relativt högt nattpris men lägre pris mitt på dagen. Har varit så några dagar. Någon som vet varför?
En tanke är ju solenergi som matar på, men det är ju ändå en relativt liten del i Sverige än så länge.
I och för sig större i Tyskland har jag för mig och det påverkar ju deras importbehov.
Ja, imorgon tänkte jag köra VVBn igen, tvätta och baka pizza (true story!).
Jag har också sett kurvan de senaste dagarna och funderat på om jag gjort fel som gått över på timpris. Samtidigt är det inte höga dagspriser och på natten använder jag ingen el heller, så än så länge är det inte så konstigt. Men ja, klart väder, en del vind som ändå får rotorbladen att snurra och lågt behov gör ju sitt till.
Håller tummarna att tokvärmen väntar lite, så jag slipper sätta på ACn. Lite orolig nu då målarna har plockat ner mina ytterbågar i 2+ veckor. 1 glasfönster är riktigt oldschool.
Hittills 30-40 öre mindre snittpris denna månad i övriga landet än SE4. Får vi elstöd här nere för att kompensera oss?