Jag gissar, men borde inte prissättningen bli på samma sätt satt på marginalen när det finns ett överskott som när det finns ett underskott? Även om solenergin är förhållandevis liten, så är det så att säga det som får bägaren att rinna över när all annan energiproduktion är mättad.
Här i Finland kör de nu OL3 på halvfart på grund av överproduktionen av el som har blivit pga översvämningar i norr.
Ja, men nästan all industriell solcellsproduktion är såld på ppa så bör ej påverka prissättningen direkt (dvs att det är deras bud, dock minskar behov från andra producenter). Medioker vindkraftproduktion också, så vad jag förstår så är det helt enkelt låg konsumtion i samband med behov av produktion i vattenkraften som gör att det blir strid om vem som ska slippa stänga av.
Den här är intressant i sammanhanget där det annonseras att bud på reglermarknaden saknas och då speciellt på nedreglering, dvs att man får betalt för att sänka produktionen intra-dag om det behövs. De nämner försynt att det är ok att lämna bud ner till -10000 €/MWh (dvs runt 100sek/kwh). De som är kvar i produktion vill/kan verkligen inte stänga av…
Om man bara ser till Sverige och tittar på den här:
så består 56% av anläggningar i klassen < 20kW, vilket man får förmoda är icke industriell solcellsproduktion.
1,3GWp, det är ändå en ganska ansenlig mängd.
Ja, det kan ju börja närma sig en mängd där de i storlek börjar ge påverkan på behovet från de mer inflexibla producenterna. Skulle vara intressant att veta hur mikroproducenternas produktion hanteras av elföretagen, och vad planen framåt är. Om det är rakt in på spotmarknad så blir ju det ett bekymmer eftersom de har lovat solcellsägarna att sälja vidare, och inte kan välja att inte producera/sälja utan således säljer till vilket pris som helst och då kannibaliserar på sin egen inflexibla dyrare produktion för de som äger sådan.
Och som det växer. Besökte två grannar idag här ute i obygden som visade sig installerat nyss, och det smälls upp på var och varannat ladugårdstak här nu. Kommer bli många svala AC-kylda uterum i sommar
Imorgon är det vardag igen och priserna börjar hovra kring kronan har i SE4. Men solen verkar le mot oss, så ur egen ekonomisk egovinkel har jag inget emot om det mojnar och nå’t kaftvert behöver översyn igen.
Samma här i det östra broderlandet. Att det är billigt på dagarna när det är helg är bara positivt för oss, på vardagarna kan vi inte ladda bilen mitt på dan, på helgen kan vi (oftast).
Det kommer säkert bli krav på solcellsanläggning för att få bygglov där solceller kan anordnas…inom inte alltför lång tid. Själv hoppas jag på ett sådant krav så snart det bara går. Kanske inte i alla avseenden försvarbart som finansiell investering men i de flesta andra.
Har själv solceller, inte betalat en elräkning sen vi installerade dom. Rent egoistiskt så tycker jag det är bra med höga elpriser.
Men tänker man på ekonomin så är det inte bra, tänk på pizzerior och bagare, de måste ha sina ugnar igång. Dom måste höja sin priser så jag får ändå betala för de höga elpriserna.
Installare solceller i norra Sverige med dessa elpriserna så kommer de aldrig få ihop kalkylen men i södra södra Sverige så ser kalkylen lite bättre ut. Vet att vissa villabyggare byggar med solceller som standard, dvs ingår i priset.
Bra fråga, jag vet faktiskt inte. Oftast är det negativt på natten när det är mycket blåst och mindre efterfrågan och ingen produktion på solcellerna Jag har rörligt pris så jag får betalt snittpriset per månad så för mig spelar det ingen roll, inte vad jag vet iallafall.
Kalenderbitare: är det den längsta sekvens av icke-positva elpriser vi ser i morgon med 12h från middag till midnatt. (en timma med 0,00 gör att jag inte kan säga negativa, men som matematiskt skolad så är icke-positiva ett precis lika viktigt begrepp)