Elpriset just nu

Svt är nog en bättre källa,

Svenska hushåll har sannolikt betalat ett för högt elpris vid flera tillfällen. Men trots att misstankar funnits om att flera stora bolag ska ha manipulerat priset har ingen kunnat åtalas. Enligt kammaråklagare Jan Leopoldson beror det på att anmälningarna blivit liggande i upp till fem år hos Energimarknadsinspektionen, innan de kontaktat Ekobrottsmyndigheten:

– När jag fick in en anmälan var det dagar till preskription, och då går det ju inte att utreda.

Vi får hoppas att EI inte tar 5 år på sig för anmälningarna under 2021-2023.

3 gillningar

Tack, har fel begåtts så får man ju hoppas att de ansvariga får sitt straff.

rättning: Vissa elbolag felrapporterar.

Men ja, fusk suger.

Det borde man säga till Skatteverket om man misstänks för fusk… jag rapporterade fel…

1 gillning

Har inte läst hela tråden så ber om ursäkt om detta redan besvarats, men: Henrik Jönsson tar förtjänstfullt upp hela diskussionen kring reduktionsplikten här: REDUKTIONS-RETORIK - YouTube

Om hans resonemang håller så är reduktionsplikten oerhört tveksam, ur ett klimatperspektiv. Ja, den får ner Sveriges utsläpp så att våra siffror ser bättre ut, men det är tveksamt om nettoeffekten faktiskt blir den tänkta globalt sett.

Det är i vilket fall som helst inte rimligt att Sverige köper upp majoriteten (!) av hela världens biodrivmedel så som det var på väg att bli.

1 gillning

Haha, ja absolut! :slight_smile:

Jag menade mest att vi inte ska ge nordpool skulden.

-15 öre i detta nu i skåne.

Vad händer egentligen? Är det solcellernas förtjänst? Kan det finns så mycket solel nu att det påverkar så mycket? :thinking:

Man kan undra. Men ingenting går ju till uppvärmning. Däremot trodde jag industrierna hade stora behov ändå. Men gissningsvis blåser det väl nog i Danmark och Tyskland också. Vilken jäkla tur att Forsmark och Oskarshamn ska underhållas just nu då.

Dags att bygga ackululatortank och börja koka vatten?! :rofl:

Ja - priser i hela nordpools område just nu. Milt och blåsigt måste vara huvudorsakerna. Men som sagt, verkar ju ha blivit bra tid att ställa av mycket kärnkraft, i motsats till stoppet i december…

Så vi har alltså 3 reaktorer nere för underhåll och ändå så här låga priser? Deflation i höst?

Jag noterade precis att maj 2023 redan slagit rekordet som bästa solcellsmånaden sedan min solcellsanläggning installerades för 50 månaders sedan… och då är det ju tre dagar kvar då man utlovat sol. Så något bidrar nog solen också, både som eltillverkare men också som direkt uppvärmare i hus som därmed inte kör elektricitetsvärme.

5 gillningar

Imorgon lunch så blir de All time high för våran del…

1 gillning

Det är väl fortfarande dammarna som svämmar över i norr som är den största bidragande orsaken till de billiga priserna?

1 gillning

Oj, det säger ju verkligen något. Vår anläggning kom i drift först nu i januari så jag hoppas att det inte blir negativa priser dagtid som standard framöver, då var det ju ingen vidare affär… :slight_smile:

On topic så har jag förstått det som att sydsveriges elpriser sänkts främst pga ökad solcellsproduktion i Tyskland och såklart blåsigt/soligt väder. Efterfrågan minskar ju också nu när man inte behöver uppvärmning på samma sätt såklart.

1 gillning

Låg elförbrukning och så är fransk kärnkraft up n running.

Det pressar ner gaspriset.

Lägg på lite blåst också så vindkraften ger mer än snittet så ser vi fort låga elpriser.

Jag tror inte vi ser samma augustipriser vi sett tidigare utan låga priser överlag för sommaren.
Speciellt inte om stoppen ligger tidigt på de svenska reaktorerna.
Och terminerna ser ok ut. Förvisso fortfarande ett problem i SE4 men Ståkkhålmarna kan ta det lugnt. Ett tag till.

Blir väl en fråga om sommarvädret igen, om vi får en till torr sommar som tvingar kärnkrafttsverk att stänga samt minskande vattenkraft så lär vi få en dyr augusti månad igen.

Vi får hoppas på en kall, blött och blåsig sommar :innocent:.

Vårfloden är väldigt stor och nu spiller kraft.

Även om det blir varmt i sommar kommer inte fransk kärnkraft stänga ner, det var mycket eftersatt underhåll också.

Och eftersom gasen är billig finns det gott om gasturbiner att starta upp vilket motverkar prisstegringar på el.

Varmt väder medger att det går att spara gas då merparten förbrukas till uppvärmning (ca 75%)

Torkan påverkar mest jordbruket.

Extrema flöden norrifrån närstan ingen Tysklansexport:

Ögonblicksbild. Norge importrar från NL och DE :slight_smile:
Danmark hoggar el från alla håll och kanter. Mycket för att de är beroende av kraftvärme som balanskraft och den får dra ner när det är varmt och blåser det inte så …

1 gillning

Tysklands gasläger är redan på 75%, känns inte som att det kommer bli samma rusning som det var i augusti