Tycker jag ändå var intressant artikel,
Positiv nyhet för de i södra landet. Eon nästan halverar elnätsavgiften under andra halvan av 2023.
Därför att Miljöpartiet och Centerpartiet har haft vågmästarroller under de senaste 20 åren.
Kanske så kan inte politikerna tänka lika långt som de gjorde en gång i tiden? Socialdemokraterna hade makten i decennium när besluten togs att kärnkraftverken vi har idag skulle byggas. Det påminner mig om Kina där det byggs på för fullt, och som bekant så har de inga mandatperioder.
Då väljer jag hellre MP än vara utan mandatperioder.
Europas största gasfält kan stängas i höst | Ekonomi | Expressen
Man undrar ju hur tankarna gått här? Det verkar som Sverige är det enda landet som ska ta ansvar för elen och priserna i EU. Alla andra länder agerar efter sitt egenintresse.
Just att stänga gasfältet är väl knappast i Nederländernas egenintresse?
Däremot kan det ligga i allas intresse att minska utsläppen från naturgas. Men då behöver man nog ersätta gasen med andra energikällor. Man har inte stängt Borseleeverket ännu.
Uppenbarligen kan man inte använda vattenkraft i någon utsträckning men man har mycket vindkraft och en hel del kraftvärme, både fossil och avfallsbaserad. Tyvärr har man fallit i samma fälla som Tyskland och subventionerat el från solceller för att öka andelen förnybar energi på bekostnad av mer energi och koldioxidminskande energilösningar som värmepumpar och därför använt gas i hög utsträckning, samt många äldre hus med urusel isolering.
Vi får se hur det går.
Man slutar aldrig förvånas längre. Varför säger man nej till detta? Man vill gärna veta motiveringen.
Domen är offentlig så det är bara att läsa vad kammarrätten skriver.
Varför använda uttrycket “miljömuppar”?
Ganska vettig sak att brinna för oavsett om de har rätt eller fel. Alla är vinnare när vi ställer om till mer hållbart, speciellt långsiktigt.
Ebba meddelar idag att det blir inga mer elstöd. Tack för det säger vi i SE4… Förhoppningsvis tappar de många väljare här nere pga detta och inser sitt misstag
Snarare tvärtom, de skulle förlora förtroende om de sa motsatsen. Inte minst från mig
Mvh
Se4
Du gillar alltså att betala överpriser till rika elbolagstoppar, mycket mer än i övriga Sverige dessutom?
Du vill med andra ord bli av med pengar? Herregud…
Din analysförmåga är beundransvärd.
Statliga subventioner som ökar betalförmågan till slutkonsumenter är rätt medicin när bolagen tar ut överpriser. Välfyllda plånböcker ute i landet försvårar så för bolagens möjlighet att ta ut höga priser.
Nu när du säger det så är det ju precis det som hände med ROT och RUT, så fort staten gick in och stöttade hushållen med bidrag för de tjänsterna så var alla städfirmor och snickare tvungna att drastiskt sänka sina priser.
Läs på om eldstödet, det är inte något statligt bidrag. Det är att vi konsumenter har betalat in för mycket och det är dessa pengar vi nu fått tillbaka.
Även om de kallas för elstöd så är de ju elåterbetalning… Varför används inte de ordet??
Som andra skrivit det är vi som betalat för mycket och nu får vi tillbaka våra pengar. Vill du inte ha tillbaka dina får du gärna lämna de så du bidrar till en elbolagschefs yacht.
Menar du att alternativen för flaskhalsavgifterna var att ge tillbaka dem eller ge dem till elbolagscheferna? SVK sa väl att de fick in mer än de behövde, nu säger de att de behöver pengar för att motverka de höga prisskillnderna mellan elområdena som är precis vad avgifterna är till för. Jag tycker mig sett dig skriva att du ogillar prisskillnaderna? Då är det väl önskvärt att de byggs bort som är vad Ebba nu förespråkar?
Om så är fallet blir det väl inget elstöd utan att staten betalar för det? Om jag inte missminner mig var det staten som betalade det första av de 3 stöden som betalats ut.
Imorgon är det minuspriser från 04-18! Nytt rekord mig veterligen. ![]()
Här i SE3 är det minus från 02-19! Tur att vi (fortfarande) har 60-öringen att kalkylera med… ![]()