Elpriset just nu

Ah stod 9e juni i denna artikeln men det kanske tar några dagar upp till fulll effekt

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pQl2z6/reaktorn-i-oskarshamn-stangs-tva-manader

Det är blåsten. Nu far trädgårdsmöblerna runt på trädäcket igen.

#skånsksommar

Vindkraften som löser dagen låga elpriser, i SE4 iallafall. Slutar det sen blåsa igen sticker priserna upp till 1 kr igen, killgissning…

Jag som har fel för mig kanske men brukar inte kärnkraften vara avstängd under sommaren för underhåll. Efterfrågan är generellt mycket lägre då?

Sedan har väl kärnkraften en break even också? Är priset under X öre så kör de ingen kärnkraft?

@angaudlinn är du skåning? För ja i Skåne blåser det bra idag.

Japp, jag föredrar att uttala mig om så’nt jag vet. Flaggorna ute fladdrar som på barnteckningar och man förstår varför pilträden lutar. :slight_smile:

2 gillningar

Sådärja vinden avtar imorgon och höga elpriser i Skåne igen jämfört med övriga. Sjukt bra detta med vindkraft! Vi borde nog bygga fler vindkraftverk då kanske det blåser mer?

Bättre om det varit dyrt hela tiden? :wink:

Jag passar på att ladda bilen nu.
-7 öre/kwh i detta nu!

2 gillningar

Som bekant har vi bestämt oss för att Tydligare regler och moderering samt ett önskemål om din hjälp. Det betyder att regelövertramp enligt detta (Regel 1) inte kommer accepteras mer. Nu är det här en publik information till alla. Den som efter detta fortsatt skriver inlägg som bryter mot reglerna kommer att bli tystad (dvs inte kunna skriva inlägg eller skapa poster) under några dagar.

6 gillningar

De brukar lägga underhåll på sommaren ja, men det är inte så att den alltid ligger nere på sommaren. Det extrema i Frankrike förra året var för att underhållet var eftersatt.

Det är otroligt mycket svårare att starta/stoppa ett kärnkraftverk, så det går helt enkelt inte att försöka matcha på priset så.

Jag formulerade mig lite klumpigt kanske, nej absolut inte att all kärnkraft stängs ner under sommaren men större underhåll och service ska försöka göras under sommaren då efterfrågan generellt sätt är lägre då. Så delar av Sveriges reaktorerna stängs av då. Hade blivit ramaskri om de hade gjort dessa underhåll i jan eller dec.

Absolut, de har inte on/off knapp som ger el direkt. Nu spekulerar jag men det görs säkerligen prognoser. Är prognosen under break even under 8 av 10 dagar, ja då är det inte värt att starta kärnkraften.

Problemet är väl att det inte ens går att göra sådana prognoser för vindkraft, som numer är en av de stora komponenterna som bestämmer tillgången på el. Men det är klart, är man på sista dagen i årliga avställningen och ser att det ska blåsa mycket nästa dag finns ju ingen anledning att stressa igång.

Högre elpriser nu i Skåne än i vintras… Bara för det slutat blåsa. Gick snabbt för nyvalda högern att sluta bry sig om elpriserna. De har aldrig min röst igen iaf :slight_smile:

Inte för att dra upp politik igen…

Men hur i all sin dar skulle någon nyvald regering kunnat lösa elpriserna?

Och varför ska man då börja rösta på den politik som orsakat problemen från första början, och som vill fortsätta med ännu mer vindkraft?

Förstår att man är upprörd, men hallå.

Hade aldrig någonsin röstat på vänstern…
De kan tex sänka elskatten för oss i SE4 för att kompensera. Eller stoppa exporten till Tyskland eller införa Sverigepriser. Finns massvis de kan göra men som vanligt så blev allt svårt så fort de fick lite makt. Helt värdelösa

Men EU går ju såklart först

Inte på månadsbasis iaf, men möjligen om man plockar körsbär enskilda dagar.

Däremot gör vi ju av med mycket mindre nu, så elräkningen kan inte vara särskilt skrämmande…

Det tråkiga svaret är väl att det finns ingen quickfix.

1 gillning

Det tog 20 år (1999/20-2019/2020) för den gröna vänstern att sabba världens bästa elsystem och ca 15 år (från att Reinfelds regering accepterade EU dirketiven om den fria elmarknaden) så vad väntade du dig?

Masssiva elstödspengar?

Det statrn kan göra är naturligtvis att kompensera näringslivet på andra sätt, tex genom sänkta arbetsgivaravgifter. Möjligen.

Men elpriserna kan man inte göra något åt. Mer än det man gör nu. Det kommer ta årtionden om det ens går.
Det man sa var att Hansakabeln inte skall driftsättas 2025, det är ju ytterligare 600MW av vårt välstånd vi skänker bort till Tyskland. Men jah har svårt att se att regeringen har detta mandatet. Lite lustigt att det verkar finnas kapacitet i elnätet för detta men inte andra ökningar av förbrukningen.

Grundproblemet är ju att vindkraften kanibaliserar på sin egen affärsmodell och drivkrafterna för investerare att bygga så mycket elpris att tidigare svenska elpriser blir normen är mycket svag.

När LCOE för vindkraft är 25-50 öre/kWh och övriga eneegislag i storleksordningen 40-60öre/kWh är detta ett teoretiskt golv.

Och att SVK verkligen suttit på händerna i åratal. De skriver att de är överaskade av de nya energiflödena. Problemet är att de inte hanterat driftsäkerheten på ett bra sätt.

1 gillning

Delvis sant, delvis får jag försvara dom, de har varit medvetna länge om att de behöver uppgradera överföringskapaciteten i landet men tillståndsprocesserna är segdragna, knepiga i och med att folk och kommuner sätter sig på tvären konstant. Alla vill ha el, men ingen vill ha högspänningsledningar där de kan råka se dom…

1 gillning

Men om det tar tid och man är medveten om det varför har man inte påbörjat detta arbetet tidigare?

Och framför allt, varför har man tex inte startat projekt med ex synkronkompensatorer i Ringhals för att öka kapaciteten i snitten, och varför inte exempelvis i Barsebäcks nätstation för att öka överföringskapaciteten dit också?

Det gör inte allt, men det gör något. Man genomför reinvesteringar på kablarna, men frågan är om det räcker för att öka kapaciteten?

SVK skriver ju själva att det är elmarknadens uppgift att lösa bristen på el.

Fick precis detta! Går dock ej att logga in…

1 gillning

Det är som kärnkraft, det är ett 20-års projekt. Varför började vi inte bygga fler kärnkraftverk för 20 år sen kan man ju också fråga sig? Problemet är att sen internet blev allmänt tillgängligt så har ingen uthållighet över tid utan man fokuserar enbart på så långt näsan räcker… jag tror i alla fall personligen att kortsiktigheten i samhället sammanfaller med social medias utbredning. :wink: