En andra gåva till mitt barn, fördelning och risk?

Hej!

Min dotter har fått två gåvor från sin morfar:

200k som investerades i Lysa (98% aktier) – upp ca 92% sedan start.
och nu 200k som idag ligger oinvesterade.

Jag känner mig inte rädd för investeringar, men vill ta lite lägre risk denna gång. Samtidigt känns det fel att låta pengarna tappa värde på ett konto.

Imorse kollade jag upp sparräntor, räntor runt 2,8–3% , 3mån/1år.

Sparhorisonten är +10 år.

Det som gör mig tveksam är främst världsläget (krig, osäkerhet osv).

Hur skulle ni tänka kring fördelning/risk här?
Rimligt att gå in tungt i aktier igen, eller mer balanserat denna gång?

Lite sidospår men,
har även haft funderingar på att investera i guld? Alltså köpa fysiskt guld?

Alla perspektiv uppskattas!

Fortsätt som du gjort. Tio år är en lång tid och att jonglera med alternativinvesteringar enbart för att april 2026 känns orimligt och kommer troligen också att göra det 2036.

4 gillningar

Eftersom du frågar, 100% globala indexfonder eftersom hon inte kommer behöva pengarna inom 10 år.

Time in market beats timing the market.

3 gillningar

Tack för svar! :folded_hands:

1 gillning

Tack, det verkar luta åt det! :sweat_smile: :folded_hands:

Det är nu du gör de bästa affärerna. Jag ligger back det här året även om jag har puttat in en hel del pengar. Visst är det tråkigt, men det spelar ingen roll i det långa loppet. Det värsta du kan göra är att låta rädslan ta över och stå vid sidlinjen.

Ja, det är lite där jag landat :folded_hands: Nu har pengarna varit orörda i över 1 år, och börjar känna mer över att jag inte gör något! :sweat_smile: Det enda jag fortfarande tänker är om jag skulle köra 100% eller typ 60/40 vet att att jag har 10 + år och egentligen kan köra på.

Matematiskt är det bäst att lägga in allt på en gång, men för att lugna ditt sinne så kör 20k i månaden i fonderna tills pengarna är inne.