En fråga till er som driver företag?

Hej,

Är lite nyfiken. Hur har ni försörjt er vid uppstart av ert företag?

Hade ni möjlighet att fortsätta jobba samtidigt som ni drev företaget? Hur finansierade ni tiden med att jobba med ert företag.

Ungefär samma som @Lindqvist, hade sparat pengar (brukar ha en rätt bra sparkvot normalt så det var inte så svårt).

Dessutom så gick jag över från att vara konsult som anställd till konsult som egen. Ganska låga kostnader och hade uppdrag direkt. Dock så kom ju inte pengarna in förrän efter 2-3 månader.

1 gillning

Skulle våga gissa att CSN och A-kassa är de två största ”starta eget bidragen” efter sparade pengar eller att samtidigt jobba deltid.

2 gillningar

Tycker man ska räkna med ett glapp på tre månader, en månad att säkra uppdrag (detta bör nästan va klart innan kan jag tycka), en månad att jobba på uppdraget å en månad för betalningen. Om man konsult ska det gå, det är lite annorlunda om man utvecklar någon produkt…

Tre månadslöner får man täcka via buffert, eller annat sparande, ev jobba in massor med timmar som betalas ut när man slutar sitt vanliga jobb.

2 gillningar

Det första bolaget jag var med och startade var ett nischat försäkringsbolag och där hade vi tagit in externa investerare från början då det kostade en del att bygga systemen, så hade lön från dag 1. Mitt andra och nuvarande bolag självfinansierade vi till en början när vi byggde en enkel MVP, tog sedan in externt kapital när vi hade bevis på att idéen fungerade. Var utan lön i knappt ett år ungefär.

Edit: Båda var heltid från starten glömde jag skriva, och som @Ola_Morin skrev ovan så är ju kapitalbehov och tid innan man kan tjäna pengar extremt olika beroende på vad för slags verksamhet man startar.

1 gillning

@NiclasT Intressant! Jag är själv i slutskedet av att lansera min MVP och klurar på hur jag ska lyckas finansiera lanseringen och försäljning/marknadsföring utan att avsluta min tjänst. Hur lyckades du övertyga investerare att tro på er? Rekommenderar du att tidigt komma i kontakt med investerare innan företaget börjat visa resultat?

När det gällde första bolaget så var det en kombination av privata investerare som vi delvis kände sedan tidigare samt ett riskkapitalbolag som förstod försäkringsbranschen väl och som därmed kunde utvärdera vår idé.

För mitt nuvarande bolag så var de första investerarna affärsänglar som kände mig eller min medgrundare sedan tidigare på olika sätt från våra tidigare yrkesroller.

I båda fallen adresserade vi marknader som var stora så att uppsidan för investerarna var stor om vi skulle lyckas.

Om du tror att du kommer att behöva ta in externt kapital så är det bra att involvera potentiella finansiärer så tidigt som möjligt tycker jag. Du kan då hålla dem uppdaterade om dina planer och framgångar; det är mycket lättare att få dem att sedan investera om du kan visa att du gjort det du sa du skulle göra och börjat få kundintresse/ första intäkter.

1 gillning

Har gjort både och - först körde jag ca 1.5 år utan lön sen har jag tagit ett “dagjobb” medan företaget drivs på kvällar och främst helger. Är tufft att köra utan lön - i framtiden för nästa startup kommer jag nog vilja ta in VC kapital för att säkra en lön, blir för stressigt att se kontot krympa varje månad :slight_smile:

1 gillning

Tack! @Anonym @Whirlybird

Ska försöka Kontakta affärsänglar/investerare redan snart. Får hoppas på värdefulla råd och kontakter om inte investering😊

1 gillning

Ett tips är att försöka ta din idé så långt du kan innan du tar in kapital. Har du en gjort en MVP som du validerat mot ett tydligt kundbehov så blir allt så mycket lättare. Så utgå alltid från en väldefinierad och kundfokuserad problemformulering där du tydligt visar hur din lösning kommer fixa problemet :slight_smile:

VCs vill alltid se skalbarhet och snabb tillväxt - då är det nästa bättre att hitta privatpersoner med pengar / nätverk som ofta inte är lika hetsiga på tillväxt.

1 gillning

Räkna med att det kan ta 3 månader innan du får betalt för den första räkningen du skickar till din kund. Blir det strul kan det ta betydligt längre och kanske du måste sälja räkningen vidare med förlust.

Jag startade konsultbolag inom IT och min första uppdragsgivare var min tidigare arbetsgivare då de inte hade hunnit hitta en ersättare i tid. Så jag konsultade på den position jag hade varit anställd i 17 år.
Men jag tror att det hela beror på vilken bransch/miljö du befinner dig i. Det är sällan det är en smidig resa som jag har haft. Det enda blev att det blev ett uppehåll på några månader då faktureringen släpade.

Jag fick starta-eget bidrag via arbetsförmedlingen. Jag fick då motsvarande vad jag skulle fått i a-kassa första 12 månaderna. Det är främst riktat till de som är arbetslösa men jag kunde söka det eftersom jag ville starta företag i en kommun som räknas som “ute på landet.” Jag kunde däremot inte göra uttag ur företaget första året då skulle bidraget minska, så byggde istället en buffert i företaget. Det gjorde att mycket av stressen av att driva företag försvann. Mitt företag är sådan att jag inte kunde hålla på deltid och jobba samtidigt utan jag fick gå från att vara anställd till att driva eget på heltid. Nu har det gått 1 år och 7 månader och flyter på! Jag hade kunnat plocka ut en genomsnitslig lön ganska direkt om jag hade velat.

1 gillning