Hur lång tid tog det er att få in de första kunderna?

Hur långtid tog det för er som driver bolag att få in första kunderna och hålla igång det, Var det ringa runt? Kontakter? Linkedin?

1 gillning

Lite olika hur ens förutsättningar ser ut. Jag hade med mig mina första kunder när jag började, men den möjligheten har inte alla.

Jag brukar dock säga att fokus verkligen bör vara på sälja, allt annat är sekundärt. Utan pengar in, inget företag.

1 gillning

Hade min första kund innan mitt AB var bildat. Muntligt åtminstone.

Men jag säljer mig själv (konsult), så det är lite annorlunda än om man ska sälja en tjänst eller annan produkt.

Drivit fastighetsbolag och det föll naturligt att jag började sälja lite fastighetsrelaterade tjänster till kollegor i branschen. Inte mängder men det har blivit återkommande jobb iallafall.

Startade nytt bolag med att sälja produkter. Där upplevde jag det svårare att ta mig in på den marknaden (tuff marknad att ta sig in på.) 2 månader innan min riktiga försäljning. Valde då att gå genom tradera för att få kunder, 7 dagar från skapandet av annons tills att jag sålde min första produkt där.

Det finns säkerligen liknande tjänster för företag. Beroende på bransch såklart, exempelvis e work, brainvile, gigstep.

Kund till vad?

Min första B2B (webbutveckling) hade jag som 16 åring, min första B2B med AB som 22 åring, min första B2C som 25 åring. Jag är idag 32 för kontext.

Dom flesta tar nog med sig någon typ av inkomstgarant / kund från externa källor och bygger därifrån upp sig. Ovanligt att bli konsult utan en seriös lead eller starta ett mjukvarubolag utan ordentlig prospektering och nästintill löften om sälj.

“Och hålla igång det”, jag har hållt igång i 16 år, just nu har jag fast anställning och bisyssla som det så fint heter.

Mitt företags kund var delvis den jag tidigare var anställd hos. Nu har mitt företag flera andra kunder.

Så jag har aldrig behövt jaga kunder :grinning_face:

Jag arbetar åt mitt företag.

Företagets fokus är att har en tillräckligt hög vinst, soliditet och likviditet.

När jag startade egen firma så ringde jag gamla kunder å fick lite jobb i början, men senare släpte de å nya okända hörde av sig efter dom hört av andra, dvs mun mot mun metoden, rekomendation av andra..