En Global indexfond

Tänkte börja spara i EN global indexfond?
Vilken rekommenderar ni?

Länsförsäkringar global indexnära

Bred och billig.

1 gillning

SPP Aktiefond Global.

Anledning: LG Global Indexnära har inte exponering mot tillväxtmarknader (Kina, Indien, Brasilien, etc).

7 gillningar

Var medveten om att med värdeviktade globala indexfonder får man i vissa fall 2% Tesla och andra enskilda innehav med 4% koncentration. Låter ju bra annars med 1500 bolag…

En del menar en allsidig kost är bäst för hälsan men jag vill helst avstå sånt som vi vet är skadligt i för hög koncentration.

Har själv SPP Global Multifactor där största innehav ligger under 1%.

Den lär dock inte vara välsignad av RT.

2 gillningar

Min favorit är ETFen Vanguard FTSE all world. Är som MSCI world plus emerging markets. Bra om du bara ska ha en fond.

1 gillning

Samma fond som hade sitt största innehav en liten period i GME under hysterin? Känns inte direkt som att det är att avstå från sånt som är skadligt i för hög koncentration. Fonden gjorde bingo på en extrem händelse. Det behöver inte bli bingo nästa gång.
https://www.sppfonder.se/globalassets/spp-fonder/om-oss/fondbolaget/finansiell-information/halvarsredogorelse-2021.pdf

1 gillning

Att lägga en viss andel av portföjen på momentum har jag inga problem med så länge viktningen hålls under kontroll. Detta är något helt annat än market cap viktning ala OMXS30 under IT-bubblan då Eric utgjorde 40%. Som jag ser det är det att sätta blindel för ögonen och hoppas att andra aktörer på marknaden kommer sköta prissättning och risk. Historien har ju talat om hur det gick.

Jag hade personligen föredragit att fonden hade fler kriterier tex kring vinst mm.

Tar tacksamt emot tips på globalfond med annan viktning än market cap. Till rimlig avgift.

Gamestop under total hysteri är under kontroll?

Avanza zero/OMXS30 brukar generellt avrådas från här av bl.a. mig p.g.a. indexet är toksmalt. Global marknadsvikt är nåt helt annat.

Historien har ju faktiskt visat hur det har gått. Marknadsviktat index har piskat majoriteten av småspararna.

Finns många aktiva fonder. Vilken viktning vill du ha och vad ska den ge för bättre egenskaper än marknadsvikt?

Knappa in “Risk Management” på Altavista :slight_smile:

Väldigt intressant att en indexkramare som du helt plötsligt har en så tydlig uppfattning om värdering och marknadsläge.

Whuut? Vadå marknadsläge?
Gamestops värdering var helt galen under en kort tid. Det förnekar väl inte ens Fama himself.

Tack för svar!