Har sen tidigare lika mycket av DNB global index och Avanza Global. Tycker de är lika bra, skulle nån av dem ändra till för stor ESG-inriktning så väljer jag den andra och när den sista kör ESG blir det nog ETF !
Länsförsäkringar valde jag bort när de bytte index och egna förvaltare med nån slags ESG-inriktning.
Resterande globalfonder exkluderar för mycket och/eller har högre avgift.
Ja, FTSE har väldigt många fler företag. Sen beror det nog en del på hur implementeringen med “optimized sampling” går till, vilket är beroende av ETF leverantör. Bra jämförelse sida. Tack!
Vill gärna höra precis alla möjliga motargument mot den här fonden kontra tex Länsförsäkringar Global Index och Avanza Global. Utöver att den bara (mig veterligen?) finns hos Handelsbanken och inte är ESG-rated för de som värderar det?
För nästa år är jag lite inne på att byta bank för delvis den fonden. Den ser så mumma ut!
Ja. Den har 0,30% avgift men är otroligt diversifierad och har tillväxtmarknader. Ja, den tiltar något mot små värdebolag. Det är en bonus för mig!
Jag tycker det är viktigare att välja en index familj (MSCI eller FTSE Russell), sedan välja rätt fördelning av DM, EM eller AW. Small vs Mid/Large cap osv.
Blandar man mellan dessa kan det bli fel och svårt att veta vad man har, man får vissa överlappande länder osv.
Sedan att välja själva fonderna borde bara styras av kostnader.
Fonder lämpar sig bara om sparhorisonten är lite längre. 0-3 år i sparhorisont så bör du istället använda sparkonto.
Därefter kan man anamma 10%-regeln. Dvs 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Resten på sparkonto eller räntefond. Du bör alltså ha 9-10 år minst i sparhorisont om du ska lägga allt sparande i en global indexfond.