EN globalfond - Alla vill veta svaret

Ja jag vet inte om jag ska fortsätta. Tänkte mer på diskussionen tidigare om att LF global inte är lika ”bra” längre.

Och om man istället ska börja ösa in pengar i Avanza Global istället? Har ett mindre innehav där också.

Det beror på vem du väljer att lyssna på!

Vissa gillar att fonder ändå försöker ta hänsyn till ESG, även om det kan förbättras. Som jag, jag har ökat lite på nysparandet i LF global.

Fonden är billig, har haft bra utveckling och jag har inte sett några fakta på att de har gjort några förändringar som gör att den bör undvikas.

Råden på RT far högt och lågt just nu, vilket verkar även göra Jan osäker. Men än så har inte han heller kunnat påpeka några fakta som gör att jag vill byta.

Inget vet hur framtiden ser ut, varken på börsen eller i övrigt. Så gå på det som känns rätt för dig, tror du LF är en tokdålig fond? Byt då! Inte svårare än så.

Men det blir ett väldans hoppande om man ska lyssna på alla på RT. :see_no_evil:

:rabbit2::rabbit2::rabbit2:

10 gillningar

Ja fonden är ju bra därför jag valde den. Tänkte om det var något som drastiskt förändras. Men det verkar ju inte som det som du säger. ESG eller inte spelar inte så stor roll för mig, så länge jag tjänar pengar :crazy_face:

1 gillning

Men om någon framför något som gör att fonden blivit dålig, då kan jag med ändra mig. Men än har jag inte hittat något skäl. :blush:

1 gillning

Kom ihåg att detta är små detaljer i helheten. Alla billiga globala indexfonder som vi diskuterar på forumet är jättebra fonder och är fullt tillräckliga för de flestas ändamål.

Avanza Global har en nästintill identisk utveckling som LF Global, vilket visar på hur lika de är i det stora hela. LF Global exkluderar ca 150 företag. Men å andra sidan har Avanza Global högre källskatt på utdelningar.

At the end of the day. På denna detaljnivå finns inte en perfekt fond. Alla har någon detalj som man stör sig på. Men det är detaljer… Därför kan du behålla LF Global med gott samvete :+1: Tycker jag.

6 gillningar

Låter toppen, tack för bra svar!

3 gillningar

Om jag förstått rätt är inte avanza global den billigaste pga. något med mater-fond och skatt…

DNB global och LF Global har liite lägre avgift…

Mitt nye val av Global fond blir DNB eftersom jag inte vil ha med tilväxtmarknaderna och jag hater allt det med eksludering / miljö / ESG.

Om du redan har LF så hade jag själv inte brytt mig om att byta :slight_smile:

1 gillning

Jag anser att detta är fel. Men har sett andra ideer om det :nerd_face: :military_helmet::bomb:

Ved är fel? Att avanza global koster mer totalt set?

Jag tycker den är billigast (för köp i SEK)

IUSQ är dock 0,02% billigare :grinning:

1 gillning

Inte exakt samma produkt men också väldigt bra pris tycker jag, helt klart. Det finns även något billigare FTSE AW (Invesco?). Men den är ny och oklart om den kommer ha samma tracking error. Sen finns ju swap baserat också något billigare.

Dimensional World Equity Fund. Droppa majken!

1 gillning

Vad är skillnaden? Förutom att det följer FTSE All-World isf MSCI ACWI?

Vill man ha ännu billigare finns SPYI med (0,17%), får man dessutom med ännu mer av marknaden.
Jag har valt bort den hitills av andra anledningar (finns inte i Nordnets månadsspar).

2 gillningar

Jag tänkte på denna skillnad.

Jag såg den bästa utmanaren till VWCE här:

0.15 … men som sagt oprövat kort.

Gör man många köp är handelsvolym på ETF en fördel. VWCE har väldigt låg spread, ofta 0 :nerd_face: den är väldigt stor.

1 gillning

Varför har Avanza Global och Storebrand Global gått om LF Global?

@janbolmeson Vad ser du för risker med en matarfond (Avanza Global)?

Finns ingen historisk eftersom att fonden är ny. Varför toppar den din lista?

Alla här inne som har valt en globalfond. Väljer ni den oavsett sparhorisont?