En hyllningstråd + inspirationshistorier

Avsnittet med Pia fick mig att förstå vad jag längtat efter i detta forum. Alla vi som gjort den ekonomiska resan utan att lägga extremt mycket tid eller detaljer på det, alla vi som också tillhör de få som sparar men ändå inte nördar ner oss och vi som inte kanske inte kommenterar just för att vi inte känner att vi kan bidra med kalkyler. Så jag börjar och hoppas fler hakar på med sina stories!

Det borde vara ca 10 år sedan min morbror tipsade om mig om Rika Tillsammans, Freja var något år och min morbror visade mig hur enkelt det var att komma igång. Jag var väl kring 25-26 år och levde från hand till mun och sparande var något konkret, alltså att köpa en mobiltelefon eller en resa. De små stegen jag tog då har under hela resan gett mig en helt annan syn på ekonomi, något som är kul och positivt.

Även fast jag idag på många sett har svennebananutgifter som hus med 85% belåning på 2,7 miljoner, elräkning, småbarn och svennebananlön så lever jag ett så rikt liv med fyra hinkar, jag och min man jobbar 60% resp 80% sparar det som krävs extra i pension och har många 1000-lappar kvar i månaden som vi på både investerar i index men också investerar i mer ledig tid i perioder.
Vi äger inga excesser men det är inte vi längtar efter (jag har levt VD-liv redan och har testat långresor etc) och är något som driver mig är att vara så fri som möjligt. Nu planerar jag för att tjäna in det jag behöver pytsa in som minimum under 6-månaders lönearbetade/fakturerande (fortfarande på 60%) för att mellan maj-sep få bestämma 100% av min tid och inte ha behov av inkomst om jag inte vill. Det är ett rikt liv för mig.

Utöver att jag älskar min privatekonomi så har jag även fått hjälpa andra, i början var jag frälst och tjatade mig till det men nu förtiden kommer de som vill göra jobbet. För två år sedan kom en långtidssjukskriven ung tjej till mig med betalningsanmärkningar och nu två år senare har hon stenkoll på sina utgifter. Trots att hon bor i en egen lägenhet, har en inkomst på 10.000:-/månaden lyckas hon spara och betala av på ett privatlån för sina skulder. Om ett år är hon skuldfri och prickfri!

Roligaste är nog ändå kompisen som levde som en fattig musiker som efter ha lärt sig mer om ekonomi med mig sadlade om och blev revisor, nu får han hjälpa mig istället!

Jag använder mig av ett superenkelt exeldokument som justeras några gånger i månaden och that´s it. Så TACK Jan & Karolin för att ni enträget delat med er av era resor och kunskap, med 100% säkerhet var det ni som fick mig att ta makten över min ekonomi.

Nu, kan ni andra dela med er?! Jag blev så jäkla peppad efter avsnittet med Pia och kan tänka mig att ni är fler som gjort eller påbörjat er resa med snabba eller stapplande steg.

15 gillningar

Låter fantastiskt :pray:t2:
Kan säga att äga sin tid 100% är värt allt slit tidigare i livet så lycka till :pray:t2:

7 gillningar