En jämförelse mellan allt på en gång, eller veckoinsättning sommaren 2024

Sommaren 2024 fick jag 2 100 000kr extra över att investera. Jag beslöt mig för att gå all-in, förde in allt på Avanza på en och samma dag och lade in i fonder. Ett par dagar senare kom den där stora dippen på nästan 10% och mina fonder sjönk rejält på bara ett dygn. “Blodig dag på börsen” var en av rubrikerna. Detta nämde jag i en tråd, och någon kommenterade att det var vansinne att inte sprida ut insättningarna.

Så nu satte jag mig ned och räknade lite grovt på detta. Alternativ 1 är så som jag gjorde. Alla 2 100 000kr på en gång 25 juli, alternativ 2 är 75 000kr varje torsdag med start 25 juli (vilket hade kommit upp i totalt 2 100 000kr nu i torsdags).
OBS För enkelhetens skull har jag i uträkningen valt en fond enbart (Avanza Global) och skillnaden i ISK-skatt beroende på klump eller utspritt är inte med. Däremot är räntan på sparkontot för pengar som ännu inte investerats medräknad per vecka i alternativ 2.

Alternativ 1 ger en slutsumma på 2 349 060kr.
Alternativ 2 ger en slutsumma på 2 279 634kr

Trots att jag råkade ut för en ordentlig dip precis efter min insättning, motsatsen till att “tajma börsen” gick det alltså 68 426kr (38,65%) bättre med allt på en gång. Hade börsen kraschat och allt pekat nedåt i ett par år hade förstås siffrorna sett annorlunda ut. Det här är en observation, inte en rekommendation.

Och återigen, det här är grova siffror, utan hänsyn till skillnaden i ISK-skatt, och jag har egentligen haft mina pengar i flera olika fonder. Men jag kände ändå att diskussionen är uppe ibland om huruvida man ska sprida ut eller inte, och någon annan kanske finner min uträkning intressant.

12 gillningar

Bra sammanställning!
Stärkande för ambitionen att göra det statistiskt bästa valet.

Disclaimer: gjorde väldigt lika manöver vid ungefär samma tidpunkt.
Inte kul när korrigeringen kom, men man är ju en erfarenhet rikare och klarar kanske fler svettiga situationer utan att kliva av en bra båt.

Imorgon blir nog en dag för övning av detta tror jag, tyvärr

1 gillning

Kul att se. Bästa alternativet tycker jag om man är osäker är att gå en medelväg. Göra en stor insättning med vissa mindre. Men statistiken har ett tydligt svar på denna fråga.

1 gillning