Sommaren 2024 fick jag 2 100 000kr extra över att investera. Jag beslöt mig för att gå all-in, förde in allt på Avanza på en och samma dag och lade in i fonder. Ett par dagar senare kom den där stora dippen på nästan 10% och mina fonder sjönk rejält på bara ett dygn. “Blodig dag på börsen” var en av rubrikerna. Detta nämde jag i en tråd, och någon kommenterade att det var vansinne att inte sprida ut insättningarna.
Så nu satte jag mig ned och räknade lite grovt på detta. Alternativ 1 är så som jag gjorde. Alla 2 100 000kr på en gång 25 juli, alternativ 2 är 75 000kr varje torsdag med start 25 juli (vilket hade kommit upp i totalt 2 100 000kr nu i torsdags).
OBS För enkelhetens skull har jag i uträkningen valt en fond enbart (Avanza Global) och skillnaden i ISK-skatt beroende på klump eller utspritt är inte med. Däremot är räntan på sparkontot för pengar som ännu inte investerats medräknad per vecka i alternativ 2.
Alternativ 1 ger en slutsumma på 2 349 060kr.
Alternativ 2 ger en slutsumma på 2 279 634kr
Trots att jag råkade ut för en ordentlig dip precis efter min insättning, motsatsen till att “tajma börsen” gick det alltså 68 426kr (38,65%) bättre med allt på en gång. Hade börsen kraschat och allt pekat nedåt i ett par år hade förstås siffrorna sett annorlunda ut. Det här är en observation, inte en rekommendation.
Och återigen, det här är grova siffror, utan hänsyn till skillnaden i ISK-skatt, och jag har egentligen haft mina pengar i flera olika fonder. Men jag kände ändå att diskussionen är uppe ibland om huruvida man ska sprida ut eller inte, och någon annan kanske finner min uträkning intressant.