Vet inte om det bara är jag som funderar på detta men iaf. Jag tycker att det är väldigt olika syn och infallsvinklar på många frågor beroende på var man är i sin sparresa. Speciellt märkbart tycker jag det är när vi diskuterar portföljer och deras uppdelning. Avkastning vs Risk.
Get rich: Typiskt väldigt hög andel aktier och låg andel räntor och andra stabilare komponenter som guld osv
Stay rich: Oftast större belopp och lite mer defensiva positioner
Trådarna faller lätt in i “Man ska ha 100% indexfonder, time in the market, räntor är dumt,…” vs “Kan vara bra att tänka på att allt går inte alltid upp åtminstone inte på kort horizont, någon sorts rasskydd är inte så illa”
Kanske en ledtråd om var man är i sin resa utskrivet i namnet på RT (inställningar/namn) kan göra det enklare för andra att snabbt inse vart man kommer ifrån när man argumenterar? Eventuellt kan det underlätta i att hitta folk i samma situation som man borde lyssna extra på också?
Det sker ju en hel del undersökningar kring detta också men de är ju temporära och vem tusan kommer ihåg vad ni alla säger där?
Eftersom vi lever i en fri värld som inte kräver konsensus så tar jag täten i denna fråga och lägger till FIRE SR efter mitt användarnamn
Edit: Moddade namnet efter lite moget övervägande.
Det tog några sekunder innan jag knäckte vad ‘SR’ skulle representera
Jag yrkar på att alla signaturer borde kompletteras med några nyckeltal som ytterligare ger ledtrådar kring skribentens “perspektiv” i ekonomiska spörsmål.
Nettoförmögenhet
Totalskuld
Investeringsstrategi: [10 ord]
Antal pill i investeringarna innevarande år: [N st]
Livssituation: [5 ord]
…Eller vänta nu. Det skulle ju ta upp massa plats och orsaka mer scrollande. Placera infon i forum-profilen.
Angående resten. Point taken. Det var säkert en dålig idé. Jag får hitta på ett bättre namn. Friherre, eldvakt, snart mentalt förslappad, slacker lr något annat lämpligt som varit på tal tidigare
Sparkarriär och en kort beskrivning om en själv och sin investeringsfilosofi går ju att lägga till i sin profil, så att det syns när någon tryker på din profilbild. Likt nedan när man trycker på min profilbild.
Äh det var ingen point. Mitt inlägg bestod av en mentalt trög individs processande av ditt första inlägg. Nånstans i början hade jag svårt att första ‘SR’-delen av ‘FIRE SR’. Sen tyckte jag att en signatur kunde underlätta. Och efter att ha skrivit det kändes det plötsligt sämre än när jag började och då försökte jag febrilt rädda inlägget genom att hänvisa till användarprofilen.