En oväntad vändning i min sparkarriär

Hej hallå, er kära vän Pankman här.

Jag kom nyligen till insikt om att jag troligen skapa mig ett börsberoende och att jag spenderar allt för mycket tid på att analysera aktier och optimera. Jag har börja fundera att denna tid jag spenderar på att försöka optimera och maximera avkastning är helt enkelt bortkastad för jag skulle kunna ha 10x avkastning på tiden om jag gjorde annat.

Nu är jag inte övertygad att man tjänar mer pengar på indexfonder, tvärtom.. Enligt min erfarenhet tjänar man troligen bra mycket mera med aktier men är det värt det med tanke på att det tar upp stor del av tankeverksamheten i hjärnan.

Så ja, nu har jag kanske börja förstå mig på vad denna sida försöker förmedla.. att helt enkelt tjäna pengar enkelt och inte behöva göra något alls och ändå få helt ok avkastning :stuck_out_tongue: Det är skitkul med aktier men svårt att få annat och gå ihop om man hela tiden funderar på det. Cheers!

Håller jag på att falla in i ledet med er andra indexsparare? :ghost:

9 gillningar

Haha, tack för omtanken kära @Jakke

1 gillning

Nu har jag ju inte direkt problem men överväger att faktiskt köra 100% indexfond bara på grund av att det är enkelt och man kan sluta tänka och fokusera på att jobba och dra in stålarna istället :stuck_out_tongue: Har redan 55% i indexfond och månadssparar regelbundet dit men funderar på att köra 100% index istället.

Nu har jag fattat rätt :rofl::joy::tada::wink::hugs::upside_down_face::clap:

1 gillning

Hej pankman,

Det är toppen att du inte börjat trejda intradag iaf. Lycka till med ditt nya liv med index!

2 gillningar

Ja herregud, failure is not an option :joy: :flexed_biceps:

1 gillning

Bra det är aldrig för sent. Så du kommer troligtvis inte vara en Pankman utan en Rikman.

5 gillningar

Det är ju lite gulligt när det sker. Varje gång. :wink:

Toppen, kör på det. Någon ska ju både överprestera och underprestera för att vi andra ska kunna snitta. Vem blir du?

Nej, jag tvivlar. De som har det som jobb kan ju möjligen motivera det, men att lägga en massa fritid för att optimera för enstaka tiondelars extra avkastning istället för att ta ett extra varv på sin Foodorahoj är nog tveksamt använd tid. :joy:

3 gillningar

Självklart gör du som du vill, och du ska definitivt göra det du får mest sinnesro utav.

Dock tycker jag det är lite fel att likställa “aktier = jättemycket jobb”, allt handlar om inställning.

Jag personligen kör bara med aktier och tittar till portföljen en gång i månaden. Ofta utan att göra något alls. De gånger jag ombalanserar något tar det inte många minuter.

I slutändan kokar det ned till att hitta en strategi som gör att du sover gott på nätterna och inte jagar den ultimata avkastningen. :slight_smile:

Nja. Det handlar väl om nedlagd tid och mental energi?

Loggar man in 20 gånger per dag och pillar ofta, så lär det ta både tid och mental energi.

1 gillning

Mjo, det var ju lite det jag också menade med inställning.

Att logga in 20 gånger per dag är i slutändan ett val. Samma sak att pilla ofta.

Men alla är vi olika..

Tror att det tyvärr är ett måste för många. Allt som ger dopaminkickar blir lätt ett missbruk.

Så hoppas de som vill, kan byta ut det de själva ser som ovanor till något som ger mer glädje och mening.

Så hoppas Pankman lyckas bra med sin plan och kanske till och med inspirerar andra. :blush:

1 gillning

Det är ju inte att man köper och säljer aktier på daglig basis men med tanke på hur mycket energi man lägger på att läsa börsrapporter, nyheter, analyser osv.. Loggar in varje dag och kollar är de grönt eller rött.. så har jag har nog 10x bättre avkastning på tiden om man frigör mental energi och lägger det på till exempel träning. Global indexfond ger faktiskt väldigt bra avkastning med tanke på hur lite energi som krävs att få det och snurra.. och ska man dra nytta av indexfonder ska man inte läsa börsrapporter alls utan fokusera på annat.

3 gillningar