Sommaren närmar sig och vi är många som planerar och funderar. Tänkte vi kunde dela tips med varandra. Vad skapar egentligen den bästa sommaren?
För egen del blir det inga stora lyxsaker men däremot har jag sparat ihop en buffert som ska få skapa guldkant varje dag - kvällsbad med glass, nya böcker, grillkvällar med vänner, spontana utflykter.
Är nyfiken:
Vad gör en sommar “rik” för er?
Är det resor, tid, familj, lugn eller något helt annat?
Och har ni något smart ekonomiskt beslut som gjort era somrar bättre?
Soliga kvällar med ett par vänner och en tänd grill.
Att bo avskilt direkt vid vatten. Hälsar på goda vänner som har sommarstuga vid en sjö eller hyr något på airbnb med svärföräldrarna (barnpassning på köpet). Innan vi fick barn campade vi ibland vid diverse småsjöar i närheten och det lär vi göra igen när barnen blir lite större.
Glass varje dag.
Och om det regnar så är det perfekt att få svalka sig lite från hettan och lägga ett pussel, spela spel eller se en film.
Är ute så mycket som möjligt, pysslar i trädgården om dagarna och går ut och fotar i skymningen. Gillar att bara vara hemma och såsa omkring och göra det som faller en in i stunden. Gillar också att utforska närområdets alla caféer, sommarloppisar, kulturella evenemang och liknande. Umgås med familj och vänner. Tar en tur till grannlandskapet för lite konst och kultur. Låter duschen vila och badar ute hela sommaren.
För mig är det viktigaste mycket tid hemma på altanen.
Strunta i TVn och stanna ute länge istället. Är egentligen ointresserad av fotboll men på midsommardagen blir det ändå TV ute på altanen! Kommer att flagga med Englands flagga när de spelar, om det inte regnar…
Mycket grillning och mycket Champagne är också måsten för en “rik” sommar.
Jag har det tråkiga och präktiga svaret: en rik sommar är en sommar i balans. Och balans uppstår oftast genom att man har en grov plan. Man vet var man ska vara och när och man har funderat på ungefär vad man vill hinna med i form av små projekt.
Min sommar i år är tyvärr ouppstyrd. Förhoppningsvis orkar jag ta mig samman snart och sätta en plan. Gillar inte att försöka hantera för mycket (gäster, resor, osv) på uppstuds.
Jag tycker nog tvärtom. Vardagen är så planerad, träningar, matcher, jobbresor. Alltid tider att passa, grymt skönt att bara finnas till på semestern och ta dagen som den kommer.
Jag har renoverat bort många somrar och njuter av dom som är lediga.
Min erfarenhet är att obefintlig planering leder till den där typen av väldigt stressig sommar. Då slutar det med att man kommer hem från en resa, snabbt måste packa om och så ska man vidare nästa dag. Eller att gästerna nästan överlappar varandra eftersom man inte tittat riktigt i kalendern och bestämt att det ska vara en paus mellan gästerna (eller pratat ordentligt med partnern…). Alternativt är man understimulerad för att inget är inbokat.
Angående olika fixarprojekt så ser jag att det också kan skapa problem om man inte tänkt efter hur mycket är rimligt att man hinner med. Ibland blir det så att man tänker att man ska fixa allt under sommaren. Sen har man en jättelång lista och det regnar så man hinner absolut inte måla hela huset som man tänkt OCH lägga golv i sovrummet OCH göra en ordentlig rensning i förråd och vind.
Ja det är nog olika hur man brukar ha det. Projekt är givetvis planerade om dom inte är väldigt små. Jag har jobbat med stora projekt i många år och hanterar en hel projektportfölj idag. Så ett hemmaprojekt är rätt litet i mitt huvud oavsett om det är garagebygge eller takbyte. Men som i sommar har vi en grej planerad och det är en släktträff i Småland, det är det enda. Eller nej visst ja, en konsert också inkl hotell.
Inget ska byggas, mer än kanske lite målning. Blir det inte av gör det inget. Ska bli grymt skönt och någon stress kommer det inte leda till. Att kalendern är tom är ett medvetet val
Fundering - sätter ni en budget för semestern, eller blir det som det blir? Kanske någon lånar för att ha råd med den sommar man planerar?
Själv har jag ett belopp undanlagt men funderar hur jag ska spendera det klokt - slösan i mig vill köra på som jag känner, men sparan i mig vill göra en detaljerad budget för semesterveckorna…
Det finns ju inget rätt eller fel utan beror på ens egen situation. Jag kan skippa att månadsspara under sommaren men tar inte av buffert utöver det. Helst hade jag enbart hängt på landet men det blir ett par utlandsresor för att andra i familjen vill det.
Sätter ingen budget utan håller mig till ungefär samma som vanligt Men det är för att det sällan ändras sådär jättemycket från övriga året, utgiftsmässigt. Skulle något spontant och jätteroligt dyka upp så tar jag av bufferten utan att tveka. Inom rimliga gränser förstås.