Är in i forumet ibland och läser rätt ofta om alla möjliga strategier och vad alla tror sig vara bäst för en själv. Ska man ha 1 globalfond eller 10-20 fonder inkl räntefonder o.d. Jag kan hålla med att det är en djungel och ingens strategi är mest rätt i alla väder. Alla världens börser rör sig upp och ner och det dyker upp krig och pandemier och vad jag vet så finns det ingen rätt väg att gå för att vara med på alla tänkbara scenarion. Många här på forumet lägger ner ofantligt med tid på att hitta olika sätt att diversifiera sig på bästa sätt. Har skummat igenom monstertråden om den ultimata allvädersportföljen men förstår mig inte på den alls. Mycket trixande hit och dit vilket oftast leder till huvudverk på grund av för mycket tankeverksamhet.
En fond som jag haft i min bevakningslista är bla IKC Strategifond som enligt mig är en bra blandfond om man vill dra ner på antalet fonder och strategier. Fonden är ingen raket i en bull trend men heller inget sänke i en bear trend. Den är relativt lugn och fin i sin avkastning och inte lika volatil som många andra fonder. Har inte själv fonden i skrivande stund men anser den vara en bra och stabil grund i en portfölj och skulle själv kunna ha den. Skulle kunna säga att fonden är ett bra alternativ för dom som är i stay rich stadiet.
Om du är osäker, kan du köra på Lysa och sedan själv välja om du vill ha räntor eller inte. Det är ett bra alternativ för de allra flesta eftersom förvaltningsavgiften ligger på endast cirka 0,34%.
Du får en väldigt bra diversifiering med global småbolagsfond, tillväxtmarknadsfonder, global index, och även svenska aktier. Den enda nackdelen är att det finns en viss svensk “home bias” (20%), men om du är okej med det så är det ett utmärkt val.
Om du har mer än 10 år kvar till pensionen och vill ha en långsiktig och kostnadseffektiv portfölj, skulle jag rekommendera följande upplägg:
DNB Global Index S: 70% med en avgift på 0,21%
PLUS Allabolag Sverige Index: 10% med en avgift på 0,22%
Handelsbanken Global Småbolagsindex (A1 SEK): 10% med en avgift på 0,67%
Storebrand Emerging Markets A SEK: 10% med en avgift på 0,44%
Så den totala viktade förvaltningsavgiften för den här portföljen skulle vara 0,28%, vilket är riktigt bra.
I stayrichfas där man lever enligt 4%-regeln reducerar årsavgiften detta till 3,05%/år. Är man mer konservativ och använder 3%-regeln blir det bara 2,05% kvar efter att avgiften är betald.
Jag är inte osäker i min investering och utan att gå in närmare på min strategi som jag kör så är jag väldans nöjd. Lysa är säkert ett bra alternativ för många men min fundering var om IKC fonden kan vara en bra bas vilket jag anser tex i en stay rich fas. Sen vilken % sats man väljer i portföljen är en annan sak. Jag har DNB global men kikar lite på att ta in IKC för att dra ner på dollarn och volatiliteten vilket jag tänkt på länge men inte agerat.
Ja den är dyr på papper men som du vet så är avkastningen efter avgift och då kan jag tycka att den endå har en hygglig avkastning om man inte är ute efter avkastning (stay rich) utan att bevara kapitalet och som en pusselbit i portföljen samt hålla nere antalet fonder.
Ja allt beror vad man jämför mot. Nu jämförde jag den inte mot någon annan fond utan som en bas i portföljen för att dra ner på antalet fonder om man tex har många olika räntefonder, företagsobligationer mm.
Hur tänker du nu. Blandar du ihop avgiften med schablonskatten?
Jag har inget emot en sverigefond utan tänker att den är ett komplement mot valutan i en portfölj.
Kvartil är ett alternativ om man vill ha lite mera spridning.
Jag läste det som att endast ha IKC-fonden i stay rich, fel av mig.
Som komplement till bred billig globalfond tror jag också den kan fylla en intressant position.
Årsavgiften är vad jag förstått 0,95%. Om man även betalar ISK-skatt på runt 1% per år blir det bara drygt 2% kvar efter skatt och avgift med 4%-regeln, eller drygt 1% med 3%-regeln.
Jag skulle förorda ett fasträntekonto istället. Bättre ränta än på vardagsbanken, men svänger inte som räntefonder. Enda nackdelen är att pengarna är låsta den tid du väljer när du startar kontot. Så kanske mixa på olika löptider.