Jag startade min ISK portfölj för cirka 2 år sedan och skulle uppskatta lite tips om min nuvarande placeringsstrategi när det gäller fonder, avgifter och utspridning. Jag har nämligen ett arv som jag har tänkt placera som lump sum investing (LSI) efter jag lyssnade igenom på följande avsnitt.
#92 - Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid? #191 - Fått ett arv, sålt ditt företag eller fått en stor summa pengar? Här är några tips på vägen
Men innan jag investerar allt som LSI så hade det vart toppen att få lite feedback på min portfölj, då jag själv känner att vissa fonder har väldigt höga avgifter (över 0.4%) som jag kanske borde byta ut till andra fonder.
Min nuvarande utspridning ser ut som följande
Sverige 35,88%
USA 15,24%
Asien 10,59%
Asien tillväxt - 8,65%
Euroland 8,47%
Australien och Nya Zeeland 7,36%
Japan 4,58%
Storbritannien 4,20%
Europa exkl. euroland 4,18%
Kanada 0,73%
Vilket består av följande fonder och dess avgifter
Jag har hört från olika källor att man inte bör ha fonder över 0,4% i avgift och blev då lite intresserad av vad ni har för tankar om dessa fonder.
Öhman Etisk Index Pacific - Avgift 0,71%
Carnegie Strategifond A - Avgift 1,54%
Spiltan Aktiefond Stabil - Avgift 1,59%
Då jag redan har Spiltan Aktiefond Investmentbolag (0.27%) så är jag lite osäker på om Spiltan Aktiefond Stabil (1,59%) är lite onödigt. Dem har i princip gått likadant i år där den största skillnaden är avgiften.
Carnegie Strategifond A och Öhman Etisk Index Pacific har vart helt okej, men jag börjar fundera på om jag ska sälja och placera om dem i andra fonder istället med lägre avgifter.
Vad har ni för tankar och råd, bör jag ligga kvar I de 3 fonder med höga avgifter ovan eller placera om dem I mina andra fonder? Alternativt placera om de 3 fonder och invester i 3 nya fonder (rekommendationer för andra fonder uppskattas också).
Lite skev fördelning om man vill tänka marknadsviktat. Samt flera fonder som överlappar varandra. T.ex USA och Europa ingår redan till stor del i globalfonder.
Väldigt stor andel Sverige också med det behöver ju inte vara fel.
Mitt förslag på 100% aktiefonder är följande:
60-70% globalfond
10% tillväxtmarknader
10-20% sverige
10% globala småbolag
T.ex följande uppställning
60% länsförsäkringar global indexnära 0,2
10% länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära 0,4
10% Plus allabolag Sverige index 0,2
10% spiltan aktiefond investmentbolag 0,2
10% handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 sek 0,6
Jag tycker det ser ok ut, och kom ihåg att även om du LSI:ar så är du inte fast i dem för evigt.
De med hög avgift hade jag nog kastat att börja med - om du inte har någon särskild anledning att sikta mer mot Asia/Pacific eller om du tycker att någon av dem är riktigt rolig att inneha?
Hade varit bra med en %-fördelning så att vi kan se hur du tänkte lägga dig.
Tack för era snabba svar! Ska definitivt kika in på dessa fonder och förmodligen placera om en del.
Jag har egentligen ingen anledning att sikta mer mot Asia/Pacific. När jag började med ISK så försökte jag till min bästa förmåga att sprida ut så mycket jag kunde (Vilket jag börjar inse nu inte gick nå vidare )
Det ska jag försöka komma ihåg. Denna tråd tänkte jag mig mer som en sanity check på vad jag har ifall jag bör strukturera om lite nu när jag har chansen.
Om ni har flera fonder att rekommendera så hade det uppskattas så jag kan läsa på lite mer.
Mattias Andersson dessa fonder är något jag sparar i varje månad och kommer låta ligga över en väldigt lång period 30+ år. Så jag ser detta väldigt långsiktigt, men i och med ett arv och en LSI investering så ville jag få lite råd / sanity check på de fonder jag har valt (då jag började rätt nyligen med ISK). Generellt så försöker jag spara mer i svenska marknaden varje månad, men jag försöker även lägga in en slant globalt / asien också.
Avgiften är alltid dragen i kursen så noteringar och grafer du ser är alltid efter avgift. Tittar man på lite längre grafer ser man att Spiltan Aktiefond Investmentbolag tenderar att gå bäst av de två. Den historisk utveckling behöver inte upprepa sig men kan signalera att fondens placeringsregler har gynnat den. Så länge som detta fortsätter skulle jag föredra Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Inte primärt för att den är billigare utan för att den tenderar att gå bättre.