En fundering utifrån mina egna spaningar, vilka mycket väl kan vara fel. Men med tanke på den ökade globala elektrifieringen, som jag tror de flesta anser eftersträvansvärt och krocken med det faktum att många länder, bland annat Sverige, för en politik som direkt motverkar effektiv och pålitlig elproduktion. Som resultat leder detta till skenande elpriser vilket bland annat innebär högre produktionskostnader, fler företag flyttar eller tvingas lägga ner, massuppsägningar och tillväxten minskar exponentiellt i många led.
Min tes är alltså; nästa längre lågkonjunktur kommer vara en direkt konsekvens av rådande politiskt färgad ideologi och de länder och ekonomier som kommer klara krisen bäst är de som har byggt eller bygger moderna kärnkraftverk. De kommer även ligga många steg före i utvecklingen jämfört med de som helt blundar för problemet tills det är försent.
När det blir en ekonomisk härdsmälta återstår att se.
För att starta en diskussion: Är du säker på att det är många länder som för en sådan politik?
Vilka länder förutom Sverige och Tyskland motarbetar kärnkraft och kolkraft? Finland bygger nya kärnkraftverk, EU lutar just nu åt att klasificiera kärnkraft som grön energi. Indien och Kina bygger kolkraftverk på löpande band, Ryssland satsar på gas. USA har ambitioner om att bli mer gröna, men ingen brådska verkar det som.
Jag tror inte på detta, åtminstone inte i meningen att det ska orsaka lågkonjunktur. Däremot kan det orsaka regionala problem och spänningar.
I Sverige finns en mängd företag och näringar. Vissa av dessa är förhållandevis energiintensiva. I Sverige har vi länge haft en politik där elpriset hållits lågt och industrins utveckling har på många håll anpassats till detta. När det nu förändrats kan det förstås leda till försämrad konkurrenskraft för svenska företag inom vissa branscher. På vissa håll i landet är just denna typ av industri det som folk sysselsätter sig med. Det är ofta samma platser där utvecklingen i många avseenden stått still sedan 1970-talet. Det kommer säkert att byggas vindkraftverk och andra saker även på dessa platser men det behöver inte vara saker som ger jobb till lokalbefolkningen. De blir då arbetslösa, deprimerade, alkoholiserade och börjar rösta på SD.
Spontant kan vi säkert få en energikris som ger problem på den ekonomiska marknaden. Däremot tror jag inte det handlar om miljöaktivism utan snarare att det går åt mer och mer än vad vi hinner producera. Fossilfritt stål (m fl liknande tunga industrier), krypto, allt mer avancerade datorsystem globalt etc. Det fullkomligt slukar el som alla vill åt.