Kan man enbart använda Avanza som företagskonto? Eller måste man ha ett transaktionskonto.
Startade ett AB i syfte att egenkonsulta men har istället tagit ny anställning så vill slippa att betala för banktjänster till jag sätter igång i framtiden.
Vad jag kan läsa mig till verkar det vara ok, men lite oklart. Tack på förhand!
Ja, det går lika bra att bara ha ett konto hos Avanza.
Jag har ett vilande bolag där målet var att samla ihop utdelningsutrymme, har enbart ett konto hos Nordnet med aktiekapitalet insatt på fonders.
Så här skriver Nordnet om uttag från företagskonto:
Observera att för att ett uttagskonto ska kunna kopplas så behöver vissa kriterier vara uppfyllda:
Kontot måste vara ett transaktionskonto som går att koppla ett autogiro till, exempelvis ett klassiskt lönekonto. Sparkonton hos andra banker kommer att nekas gentemot bankgirocentralen.
Kontot måste ägas av företaget som äger kontot på Nordnet.
Kontoägaren ska ha ett svenskt organisationsnummer
Rätt clearing- och kontonummer. Det är även viktigt att du inte skriver några kommatecken, mellanslag eller bindestreck när du fyller i clearing- och kontonummer.
Avanza hade ingen direkt uppgift, men hintar om att man måste ha konto i företagets namn
Kan jag överföra pengar mellan mitt privata konto och mitt företagskonto?
Nej, det går tyvärr inte.
Kan jag ta ut pengar till en annan persons konto?
Av säkerhetsskäl tillåter vi inte överföringar mellan olika personers konton. Du kan därför bara ta ut pengar från ditt Avanzakonto till ditt konto i en annan bank.
Om du har fullmakt för någon annans konto kan du ta ut pengar från den personens Avanzakonto till den personens konto i en annan bank. Vi kontrollerar alltid med mottagande bank att det är samma person som äger kontot hos Avanza som hos den andra banken. Om det inte är samma person så kommer uttaget att nekas.